جام‌جم به بهانه روز روستا و عشایر گزارش می‌دهد

سریال‌هایی که از روستا گذشتند

همه ما بارها این جمله را شنیده‌ایم که ایران قدمت دیرینه‌ای به لحاظ تاریخی دارد. کافی است سری به گوشه گوشه ایران بزنیم تا متوجه شویم هر روستایی ویژگی‌های خاص خودش را دارد؛ طبیعت، معماری، آداب و رسوم مردم و... در هر روستا متفاوت و منحصر به خودش است.
کد خبر: ۱۰۸۰۱۴۴
سریال‌هایی که از روستا گذشتند
همین ویژگی باعث شده تا برخی کارگردانان به سمت تولید سریال‌هایی بروند که لوکیشن آن در یکی از روستاهای ایران واقع باشد و به قول معروف با تهران گریزی تلاش کرده‌اند به سهم خود، قدمت و زیبایی‌های ایران را به تصویر بکشند. اغلب این نوع سریال‌ها هم به لحاظ بصری چشم نواز بوده‌اند و هم با اقبال مخاطبان هم روبه‌رو شده‌اند. به بهانه امروز که روز عشایر و روستا نام گرفته، در قالب یک گزارش به سریال‌هایی پرداخته‌ایم که لوکیشن آنها روستا بوده است.

علیالبدل و ورکانه

سیروس مقدم، کارگردان شناخته شده تلویزیون برای ساخت مجموعه طنز «علیالبدل» که نوروز امسال روی آنتن شبکه یک رفت، سراغ یکی از روستاهای قدیمی استان همدان رفت؛ روستای ورکانه که به الماس گردشگری معروف شده و یکی از شش روستای گردشگری این استان است. معنی نام این روستا در زبان کردی کنار چشمه است که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. داستان مجموعه درباره اتفاقاتی بود که برای اهالی روستا رخ میدهد و اینکه در برخی موارد با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.

گذر از رنجها و دیلمان

یکی از ویژگیهای بارز فریدون حسنپور، نویسنده و کارگردان این است که معمولاً برای ساخت کارهای سینمایی و تلویزیونی اش سراغ طبیعت بکر شمال میرود. او برای ساخت مجموعه تلویزیونی «گذر از رنج ها» که روایت زندگی زنی به نام دنیا از لحظه تولد تا مرگ بود، به سمت شهرها و مناطق شمالی همچون رشت، دیلمان و... رفت. بخش عمدهای از قصه این مجموعه در روستای لور میگذشت که البته برای اینکه فضای خانههای این روستا با زمان سریال تطابق داشته باشد، بسیاری از خانهها و دکورهای این روستا بازسازی شد.

پس از باران و ترک محله جوکندان

سعید سلطانی اواخر دهه 70 مجموعه «پس از باران» را کارگردانی کرد و به واسطه این سریال مناطق بکر شمال را به تصویر کشید. این سریال روایتگر روابط ارباب و رعیتی بود و زندگی دختری را به تصویر میکشید که به عنوان زن دوم وارد خانه ارباب میشد. مکانهای تصویربرداری پس از باران درجوکندان و عمدتا در خانهای متعلق به یکی از خانهای سابق این منطقه در ترک محله بود. البته گاهی دوربین این مجموعه به محله ساغریسازان میرفت که یکی از قدیمیترین محلههای شهر رشت است. همچنین بخشی از سریال هم در زیباکنار تصویربرداری شد.

پایتخت و شیرگاه مازندران

الهام غفوری به همراه همسرش، سیروس مقدم تا به امروز پنج فصل از سریال «پایتخت» را تولید کردهاند که چهار فصل آن پخش شده و فصل پنج برای پخش در نوروز 97 آماده میشود. آنها برای تولید این اثر، ترجیح دادند از تهران فاصله گرفته و به سراغ استان مازندران بروند. دو قسمت از فصل اول سریال در روستای علیآباد تصویربرداری و بخش عمدهای از فصل دوم در منطقه شیرگاه واقع در استان مازندران ضبط شد.

آهوی ماه نهم و روستاهای لواسانات

مسعود نوابی سال 1383 مجموعه تلویزیونی «آهوی ماه نهم» را ساخت. داستان این مجموعه درباره دانشجوی جوانی به نام آهو بود که در یافتن نشانهای از گذشتهاش دچار آشفتگی میشود.

تا اینکه تصمیم میگیرد به یک روستا سفر کند، مگر از بحرانهای روحی رهایی یابد. نوابی بخشی از این سریال را در روستاهای لواسانات تصویربرداری کرد، اما برای اینکه با مشکلات لهجه روبهرو نشود به مخاطب رد و نشانی از این روستا نمیدهد و ترجیح میدهد گمنام بماند.

ماجراهای جاده چالوس

سریال «جاده چالوس» به کارگردانی احمد معظمی و تهیهکنندگی علیرضا داوری سال 93 از شبکه پنج پخش میشد. داستان سریال جاده چالوس درباره زن و شوهری بود که همراه دو فرزندشان بهدلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی تصمیم میگیرند از تهران نقل مکان کنند و راهی شمال شوند.

آنها تصمیم میگیرند رستورانی را در جاده چالوس افتتاح کنند و همین مساله باعث میشود آنها با ماجراهای مختلف روبه رو شوند. لوکیشنهای این سریال همانند نامش در جاده چالوس بود و کارگردان با قاببندیهای زیبا این منطقه را به مخاطب معرفی
میکرد.

از یاد رفته و روستاهای جاده 2000 و 3000

از یاد رفته، عنوان سریالی است که سال 90 از تلویزیون پخش شد. علی لدنی تهیه کنندگی این اثر را به نویسندگی و کارگردانی فریدون حسنپور بهعهده داشت. این سریال راوی داستان زندگی پرفراز و نشیب مرتضی در طول مدت 40 سال بود که این نقش را محمدرضا فروتن بازی میکرد. مرتضی که در یکی از روستاهای شمال متولد شده و زندگی سادهای داشت، عاشق دختری به نام گلرخ میشود و با او ازدواج میکند، اما بعد زندگی شان دستخوش ماجراهایی میشود. این مجموعه در روستاهایی واقع در جادههای 2000 و 3000 تصویربرداری شد.

دنیای شیرین دریا و شیخ زاهد محله

بیژنگ بیرنگ و زندهیاد مسعود رسام سال 77 تصمیم گرفتند سریال «دنیای شیرین دریا» را در شمال ایران تهیه کنند و کارگردانی سریال بهعهده بهروز بقایی بود. این سریال روایتگر زندگی دو خانواده بود که هر بار با مشکلات تازهای روبهرو میشدند و مطابق معمول هم بچههای خانواده در مشکلات به وجود آمده نقش داشتند، اما با هدایت بزرگترها آن را حل میکردند. عوامل تولید این سریال به سراغ روستای شیخ زاهد محله واقع در استان گیلان رفتند. بخشی از سریال هم در منطقه سرولات چابکسر ضبط شد.

روزی روزگاری و گرگ دره

امرالله احمدجو در اوایل دهه 70 مجموعه روزی روزگاری را ساخت که از شبکه یک پخش و با اقبال گسترده از سوی مردم روبهرو شد. داستان این سریال درباره راهزنی معروف به نام مرادبیگ بود که رفته رفته در طول داستان متحول و به فردی صالح تبدیل میشود. با این که این اثر قصه تخیلی داشت، اما مردم داستان را دوست داشتند. احمدجو این سریال را در بیابانهای زیادآباد اصفهان تصویربرداری کرد. این سریال در مناطق مختلف تصویربرداری شد که میتوان در این باره به گرگ دره، دوزخی و...
اشاره کرد.

آواز مه و پاشاکی، توتکی و شیوا

حسینعلی لیالستانی اوایل دهه 80 سریال «آواز مه» را ساخت که داستانش درباره شاعری به نام ایلیا (زندهیاد خسرو شکیبایی) بود که پس از مدتی به روستای محل زادگاهش مراجعه میکند. او مجروح شیمیایی است و بتازگی هم کتابی منتشر کرده. ورود او به روستا باعث بروز رویدادهایی میشود. مخاطبان با تماشای این سریال با روستاهای مختلف شمال ایران آشنا میشوند. تصویربرداری سریال آواز مه در روستاهای اطراف سیاهکل با نام پاشاکی، توتکی، شیوا و...
انجام شد.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها