به دنبال تصویب قطعنامه تازه شورای امنیت علیه کره‌شمالی

پیونگ یانگ: آمریکا تاوان لازم‌را پس خواهد داد

روز دوشنبه خبرهایی به گوش می‌رسید که حکایت از تصویب تحریم‌های پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی در اواخر همان روز در شورای امنیت داشت. چین به عنوان یکی از هم‌پیمانان کره شمالی از آمریکا خواسته بود برخی از تحریم‌های پیشنهادی را اصلاح و آنها را تعدیل کند.
کد خبر: ۱۰۷۲۳۵۰

سرانجام پس از ساعت‌ها مذاکره، دیپلمات‌های چینی و آمریکایی به این توافق رسیدند تا این تحریم‌ها تصویب شود و شورای امنیت دوشنبه شب به اتفاق آرا، به تحریم‌های تازه علیه کره‌شمالی رای داد؛ یعنی با توجه به رایزنی‌های قبل از صدور قطعنامه میان روسای جمهوری کره‌جنوبی، فرانسه، آمریکا و نخست‌وزیران ژاپن و استرالیا و همچنین گفت‌وگوهای چین با آمریکا، فرانسه و آلمان پیش‌بینی هم همین بود که قطعنامه 2375 روز دوشنبه به تصویب برسد که براساس آن حدود 75 درصد واردات گاز و 55 درصد واردات بنزین به کره شمالی قطع می‌شود.

به عبارت بهتر قطعنامه، واردات سالانه چهار میلیون بشکه نفت خام و دو میلیون بشکه سوخت به کره شمالی را هدف قرار داده است. به گزارش اسکای‌‌نیوز، این قطعنامه صادرات منسوجات کره ‌شمالی را هم هدف قرار می‌دهد که به تنهایی 800 میلیون دلار به اقتصاد کره‌شمالی ضربه می‌زند.

از سال 2006 تاکنون، این نهمین قطعنامه تحریمی علیه کره‌شمالی به دلیل توسعه برنامه موشکی و هسته‌ای خود است. در شرایط کنونی حدود 90 درصد کل صادرات کره شمالی تحت این ممنوعیت‌ها قرار گرفته است. علاوه بر این، از کار آن دسته از کارگران کره شمالی که حاصل درآمدهای خود را به کشورشان می‌فرستند در سایر کشورها جلوگیری می‌شود.

این قطعنامه درحالی تصویب می‌شود که «هان تائه سانگ» نماینده کره شمالی در دفتر ژنو سازمان ملل گفت که آمریکا بازی وحشیانه‌‌ای برای وارونه کردن توسعه قدرت اتمی کره‌شمالی در پیش گرفته، اما پیونگ یانگ در این زمینه به تکامل رسیده است. وی گفت توسعه قدرت اتمی این کشور به مرحله تکمیلی رسیده است.

پیش از تصویب این قطعنامه کره شمالی تهدید کرده بود که در صورت تشدید تحریم‌ها دست به اقداماتی فوری خواهد زد و «دردناک‌ترین و رنج‌آورترین» عذاب متوجه آمریکا خواهد شد.

اما پس از تصویب این قطعنامه کره جنوبی و ژاپن با انتشار بیانیه‌هایی از این قطعنامه و استفاده از ابزار تحریم برای توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی استقبال کردند. هر دو کشور تاکید دارند این قطعنامه نشان می‌دهد جامعه بین‌الملل به دنبال عاری‌سازی منطقه از تسلیحات هسته‌ای است. کره جنوبی همچنین اعلام کرده است اگر کره شمالی به تحرکات خطرناک ادامه دهد، با مشکلات و چالش‌های دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

در چین وزارت خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرده است که وظیفه اصلی شورای امنیت تحقق هدف عاری‌سازی منطقه شبه‌جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای است. این کشور افزوده است که نباید این هدف را کنار گذاشت و همزمان باید برای حل و فصل صلح‌آمیز مساله با ابزار گفت‌وگو و رایزنی تلاش کرد.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز از این قطعنامه استقبال کرده و گفت: این مهم است که سیاست‌های کره شمالی را با تحمیل سطح بالاتری از فشارها تغییر دهیم.

پیونگ یانگ به آمریکا هشدار داد: به دلیل تلاش‌هایش برای اعمال تحریم‌ها علیه خود «تاوان لازم» را پس خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها