پس از مذاکرات ایران و بخش خصوصی افغانستان، این کشور خریدار گاز ایران شد و با وجود زیرساخت‌های موجود، گاز ایران می‌تواند به هرات برسد.
کد خبر: ۱۰۶۸۸۵۴

براساس مذاکراتی که از سال گذشته بین ایران و بخش خصوصی افغانستان انجام شد، همسایه شرقی ایران رسما تمایل دارد که از ایران گاز وارد کند. این در حالی است که افغانستان یکی از مشتریان خرید گاز ترکمنستان نیز هست و قرار شده، گاز ترکمنستان از طریق خط لوله تاپی به این کشور ارسال شود.

محمدرضا قدسی‌زاده، سرپرست امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران اخیرا اعلام کرده است، صادرات گاز از مسیر خط لوله به شهر هرات، امکان‌پذیر و زیرساخت‌های آن فراهم است. وی همچنین اعلام می‌کند، امکان ساخت نیروگاه در منطقه زابل نیز وجود دارد که ایران می‌تواند در حوزه صادرات برق به افغانستان از این طریق ورود کند. حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز، سال گذشته درباره برنامه ایران برای صادرات گاز طبیعی به افغانستان گفته بود: تاکنون مذاکراتی با تعدادی از شرکت‌های بخش خصوصی افغانستان برای صادرات گاز طبیعی از ایران انجام گرفته است که بر این اساس، شرکت گاز خراسان رضوی مامور پیگیری مذاکرات با افغانستان به منظور نهایی کردن گفت‌وگوهای فروش گاز طبیعی به این کشور همسایه است.

این مقام مسئول در پاسخ این سوال که چرا افغانستان با وجود خط لوله تاپی به دنبال واردات گاز از ایران است، اعلام می‌کند: این خط لوله بدون حضور ایران اقتصادی نیست و نتیجه مطالعات نشان می‌دهد، ساخت این خط لوله در کنار اقتصادی نبودن به هزینه زیادی برای تامین امنیت نیاز دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها