جام جم آنلاین: سکته مغزی بیماری است که طی آن عروقی که به مغز راه می یابند و نیز عروق داخلی مغز دچار مشکل می شوند.
کد خبر: ۱۰۴۹۶۷

این مشکل زمانی پیش می آِید که یک رگ خونی که اکسیژن و مواد غذایی را به مغز می رساند بوسیله لخته خون مسدود شود.
در این هنگام بخشی از مغز قادر به دریافت خون و در نتیجه اکسیژن نخواهد بود و این لحظه آغاز مرگ این قسمت است.
سکته مغزی ممکن است بوسیله لخته مسدود کننده جریان خون به مغز (سکته ایسکمیک) و یا در اثر پارگی یک رگ خونی و ترواش خون به مغز (سکته هموراژِک یا خونریزی دهنده) روی دهد.
در برخی موارد ، حملات خفیف اما اخطار دهنده رخ می دهد . در چنین حمله ای حالت های مربوط به یک سکته ایسکمیک وجود دارند و علائم اخطار دهنده سکته مغزی شکل می گیرد اما انسداد (لخته خون) زمان کوتاهی به طول می انجامد و خود به خود از طریق مکانیسم های نرمال بر طرف می شود.
با آنکه نشانه ها پس از مدت زمان کوتاهی برطرف می شوند این نوع سکته ، اعلام خطری برای یک سکته مغزی احتمالی که ممکن است شدید هم باشد ، است لذا باید اقداما ت لازم بلافاصله صورت گیرد. روشهای تشخیص سکته مغزی شامل سه آزمایش است :

- تست های تصویر برداری مانند سی تی اسکن و ام.آر.آی که تصویر مغز را نشان می دهند.
- تست های الکتریکی مانند الکتروانسفالوگرام که ایمپالس های الکتریکی مغز را ثبت می کنند.
- تست های جریان خون مانند تست داپلر و آنژِوگرافی (آرتریوگرافی) که هر گونه مشکل که باعث تغییرات در جریان خون به مغز شود را نشان می دهند.
درمان سکته مغزی به دلیل وجود حالت های مختلف این بیماری به صورت ها یمتفاوت انجام می شود.
حذف انسداد و برقراری مجدد جریان خون به مغز ، استفاده از روش پیشگیرانه که خود شامل سه حالت استفاه از داروهای ضد انعقاد ، برداشتن انتهای آتروم دار سرخرگ کاروتید و آنژیوپلاستی / استنت می شود ، از اقدامات درمانی سکته ایسکمیک هستند.
در سکته هموراژیک ، پزشکان به منظور جلوگیری از پارگی رگ و خونریزی آنوریسم ها و بدشکلی های شریانی یک گیره فلزی را در قسمت قاعده بنام گردن آنوریسم قرار می دهند یا رگ های غیر طبیعی در بردارنده ناهنجاری شریانی را حذف می کنند که این روش مستلزم انجام جراحی است. روش دیگر بنام اندووسکولار تهاجم کمتری دارد و مستلزم وارد کردن کاتاتر از یک رگ بزرگ در پا یا دست است که به سمت آنوریسم هدایت شده و یک عامل مکانیکی مانند فنر برای جلوگیری از پارگی رگ در آنجا قرار داده می شود.
به گزارش هلث سنترز ، نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است میدان های مغناطیسی قوی به بهبود بیمارانی که در اثر سکته مغزی دچار نواقص حرکتی شده اند کمک می کند . این روش تحت عنوان تحریک مغناطیسی جمجمه ای پی در پی یا rTMS نامیده می شود و در جهت مخالف ناحیه ای اط مغز که تحت تاثیر سکته قرار گرفته بکار می رود.
تحریک کورتیکال روش درمانی است که به بهبود سکته مغزی کمک می کند و بنابراین باید در مطالعات بزرگتر نیز بررسی شود.
در این تحقیق ، تحریک مغناطیسی با تغییرات ذهنی ارتباطی نداشت و بیماران درمان را به خوبی تحمل کردند.
محققان درنظر دارند در آینده اثر این تکنیک را همراه با درمان فیزیکی مورد ارزیابی قرار دهند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها