دشت سهرین از دیرباز مامن و خاستگاه گونه های مختلف جانوری بوده، گونه هایی کمیاب همانند آهوی دشت سهرین، جیران و خرس قهوای که همواره در معرض خطرانقراض قرار دارند.
کد خبر: ۱۰۴۴۶۲۴

به گزارش مهر، هر چند تلاش ها و برنامه ریزی محیط زیست استان زنجان و نگرانی های فعالان زیست محیطی مانع از تحقق این چالش شده است ولی برای حفظ این گونه ها و جلوگیری از انقراض آنها باید برنامه ریزی جامع صورت بگیرید.

وجود برخی افراد سودجو که به شکل های مختلف اقدام به شکار آهوان و سایر گونه های جانوری استان زنجان می کنند، همواره عامل چالش برای حیات وحش استان زنجان شده و حتی در بسیاری موارد نگرانی هایی در خصوص انقراض نسل برخی گونه ها را ایجاد کرده است.دشت آهو خیز سهرین قسمتی از منطقه حفاظت شده سرخ آباد است که یکی از مناطق با ارزش ایران محسوب می شود. عرض متوسط این دشت 10 تا دوازده کیلومتر و متوسط ارتفاع آن 1650 متر و شیب متوسط دشت سهرین دو تا سه درصد به سمت جنوب غربی است، این دشت جزو یکی از دشت های مهم استان زنجان است که در جذب و جلب گردشگران داخلی و خارجی تاثیر گذار است.

این اکو سیستم دشتی در گذشته از نظر اکولوژیکی به عنوان یک زیستگاه تابستانی و مهاجرتی برای آهوان محسوب می شد و این حیوانات به طور پراکنده از خردادماه تا آذرماه هر سال در این منطقه دیده می شوند اما به علت توسعه راهها، خطوط انتقال برق و گاز و توسعه شهرها و مراکز مسکونی، روند گذر آهوان را مختل و اثرات سوء خود را نمایان ساخت و لزوم حفاظت این منطقه اجتناب ناپذیر شد. در نهایت در بهمن 57 با مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در قالب بخشی از منطقه حفاظت شده سرخ آباد تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

دشت سهرین، بیم وامید‌ها

وجود پستانداران نظیر آهوی ایرانی، گرگ، شغال، روباه معمولی، رودک، تشی، خرگوش، گراز، و پرندگانی چون با قرقره شکم سیاه، کبوتر چاهی، کبک معمولی،سارگپه، عقاب طلایی، دلیجه، انواع چکاوک، زنبور خوار، جغد، سار صورتی، طرلان،در این زیستگاه محرز است و آهو به عنوان شاخص ترین حیوان این منطقه از اهمیت ویژه ای برخودار است.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان وسعت استان زنجان را 22 هزار و 164 کیلومتر مربع اعلام کرد و گفت: این استان به لحاظ تنوع آب و هوایی و اکوسیستم های گوناگون از تنوع زیستی گیاهی و جانوری ویژه ای برخوردار است و اداره کل محیط زیست استان زنجان در جهت حفاظت از این اکوسیستم ها و جوامع زیستی، مناطقی را در قالب عناوین حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و شکار ممنوع تحت مدیریت و مراقبت ویژه قرار داده است.

موسوی افزود: آهوی ایرانی دارای جثه متوسطی است نرها شاخ های نسبتا بلندی دارند که طول آن گاهی از 45 سانتی متر تجاوز می کند و از ماده ها که غالبا فاقد شاخ هستند ، متمایز هستند، در فصل تابستان موها کوتاه و شنی رنگ و در زمستان موها بلند تر و متمایل به قهوه ای هستند.

وی ابراز کرد: در این میان شکار آهوها باعث انقراض این گونه ها می شود و محیط زیست با شکار چیان به طور قاطع برخورد می کند. مدیر کل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه موضوع حیات وحش تابع شرایط کشوری است و خوشبختانه براساس سرشماری اخیر وضعیت آهوی دشت سهرین به عنوان اخرین بامانده تنوع زیستی و ذخیره ژنتیکی آهو در شمالغرب کشور خوب است.وی از وجود حدود هزار و 400 آهو در دشت سهرین خبر داد و گفت: باید امنیت در منطقه برای آهوان مد نظر قرار گیرد و منطقه ای در دشت سهرین برای حفاظت از آهوان پیش بینی شده تا در زمستان در امان باشند.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان در پایان از نصب دوربین مدار بسته برای کنترل حیات وحش در دشت سهرین زنجان خبر داد و اظهار کرد: با این دستگاه می‌توان شاهد تحرکات در سطح دشت سهرین بوده، چرا که این سیستم پیشرفته قابلیت تصویر دهی آنلاین را دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها