فقط رودخانه‌ها و دریاهای ما نیست که به انواع میکروب‌ها و فاضلاب‌های شهری و صنعتی آلوده شده و فریاد کارشناسان آبی و محیط‌زیستی را درآورده است.
کد خبر: ۱۰۴۱۲۱۰

ظاهرا این شرایط در اغلب نقاط دنیا و بویژه کشورهای جهان سوم وجود دارد؛ اما آنچه مهم است، نگاه متفاوت مردم و کارشناسان در این کشورها به این موضوع است و این‌که چگونه وجود این آلودگی‌ها را بیان کنند تا بلکه تاثیری در دل سخت مسئولان مربوط بگذارند و آنها را به واکنش و تصمیم‌گیری و عمل وادارد. در همین راستا اخیرا اقدام بسیار جالبی در تایوان صورت گرفته است، به این ترتیب که طی پروژه‌ای از صد منبع مختلف آب آلوده، بستنی یخی درست کرده‌اند تا توجه جهان به آلودگی آب را جلب کنند. حال جرات دارید این بستنی‌های خوشمزه را میل کنید؛ بستنی‌هایی که از آبی تهیه می‌شوند که گاه همان آب‌ها، آب شرب مورد استفاده بسیاری از مردم دنیاست.

دوچرخه 200 ساله شد

هر چیزی یک شروعی و تولدی دارد و البته یه روز هم به پایان عمر خود می‌رسد، تا چیزهای جدیدتر جای آن را بگیرد. یکی از این چیزها دوچرخه است که عمری 200 ساله دارد و البته با وجود آمدن وسایل آسان‌تر برای تردد همچون انواع موتور و خودرو هنوز عمرش تمام نشده است. اتفاقا قرار هم نیست عمرش تمام شود، زیرا فعالان محیط زیست به این نتیجه رسیده‌اند که برای رسیدن به هوای سالم و همچنین سلامتی بدن بهتر است مردم به جای استفاده از خودرو از دوچرخه استفاده کنند، برای همین هم استفاده از دوچرخه دوباره دارد باب می‌شود. تصویر اولین دوچرخه دست‌ساز انسان را نشان می‌دهد که توسط کارل فرایهر فون درایس، جنگلبان کارلسروهه آلمان، ساخته شد. او در سال 1817 نخستین نمونه‌های ابتدایی دوچرخه را به بازار عرضه کرد.

دوقلوهای تایوانی؛ دوستدار محیط زیست

به زودی از برج‌های دوقلوی تایوان بهره‌برداری می‌شود؛ برجی‌هایی که یکی از بلندترین آسمان خراش‌های جهان هستند که جزو محیط‌زیستی‌ترین بناهای جهان هم به شمار می‌روند. این برج‌های دوقلو که در تایپه تایوان قرار گرفته‌ و جزو مجلل‌ترین برج‌های دوقلوی این کشور محسوب می‌شوند، هر یک 40 آپارتمان فعال دارند و 230 هزار درخت و بوته را در خود جای داده‌اند. این گیاهان که با کل درختان پارک مرکزی نیویورک برابری دارند، با تولید حجم زیادی اکسیژن و مصرف دی‌اکسیدکربن، هر لحظه نفسی تازه به شهر داده و از آلودگی هوا خواهند کاست. عملیات ساخت و ساز این برج‌های 20 طبقه از چهار سال پیش آغاز شده و در سال جاری میلادی به پایان می‌رسد.

به غصه مادرت هم فکر کن

سال‌هاست که کارشناسان و مسئولان و انجمن‌های مردم‌نهاد کشورمان به انواع هشدارها و پیام‌ها و تبلیغات متوسل می‌شوند که جوانان را از رفتن به سمت مواد خانمان‌برانداز مخدر برحذر دارند. در این میان گاه با پیام‌ها و تصاویر تکان‌دهنده‌ای مواجه می‌شویم که بعید است دلی را نلرزاند و به ذهن و فکر بیماری تلنگر نزند. یکی از این پیام‌ها روی بنری در خیابان‌های شهر کرمانشاه جاخوش کرده است؛ پیامی که می‌گوید: «اگر مواد مخدر تو را نکشد، غصه‌اش مادرت را خواهد کشت.» بعید است چشم جوانی به این پیام بیفتد و مراقب خود و سلامتی‌اش نباشد.

انسان بودن سخت نیست

گاه به دنبال کارهای عجیب و غریب و بزرگ برای شاد کردن و خیر رساندن به دیگران هستیم؛ دیگرانی که می‌تواند شامل مردم و طبیعت و جاندارانش باشد، اما بد نیست بدانید که برای انسان بودن و خیرخواه دیگران شدن، نیاز به کارهای سخت و عجیب و غریب نیست، اندکی تفکر و هوشیاری کافی است.

درست مثل آنچه در تصویر بالا می‌بینید؛ تصویر نانی که توسط یک فرد آگاه، مهربان و انسان به میخی چسبانده شده تا روزی پرندگان باشد و زیبایی انسانیت و خیرخواهی را با کمترین زحمت و امکانات به تصویر بکشد.

انگشتر بی‌قیمتی که قیمتی شد

مدتی پیش یک انگشتر الماس در حراج ساتبی لندن به قیمت بیش از 600 هزار پوند به فروش رفت، اما از قیمت انگشتر جالب‌تر، حکایت و سرنوشت آن است که توجه‌ها را در این حراج به خود جلب کرد. ظاهرا این انگشتر کمتر از 40 سال پیش به قیمت 10 پوند از یک دستفروش خریداری شده است. به عبارتی مالک فعلی انگشتر آن را در دهه 1980 از یک دستفروش خریداری می‌کند، در حالی که نمی‌دانسته نگین انگشتر یک الماس 26 قیراطی است، زیرا نگین آن همانند الماس براق نبود و فقط به دلیل بزرگی نگین انگشتر آن را خریده است. او در مدت بیش از 30 سال هر روز انگشتر را به دست داشت و با آن به خرید می‌رفت، در حالی که نه خودش و نه هیچ کس دیگری ارزش واقعی آن را نمی‌دانست. این مرد خوشبخت سرانجام بعد از
30 سال انگشتر را به ساتبی آورد و یک جواهرفروش به او گفت که این انگشتر قیمتی است و در نهایت به بیش از 600 هزار پوند فروش رفت.

زندانی که هتل مجلل شد

در حالی که میزان جرم و جنایت در جهان روز به روز در حال افزایش است و زندان‌ها نیز با فزونی جمعیت مواجه‌اند، در برخی کشورها (البته معدود و انگشت‌شمار)، هم میزان جرم و جنایت و هم جمعیت زندانیان سال به سال درحال کاهش است. یکی از این کشورها هلند است که زندان‌هایش یکی پس از دیگری در حال بسته شدن است.

تا به حال 9 زندان از 18 زندان این کشور به دلیل کم بودن جرم و جنایت تعطیل شده است. آن تعداد از زندان‌های باقی مانده هم به دلیل کمی جمعیت و احتمالا بودجه زیاد به هتل‌های مجللی تبدیل شده‌اند؛ مثل آنچه در تصویر می‌بینید.

موبایل به دست‌ها هم صاحب تابلو شدند

به خودتان نگاه کنید، به ما، به دیگران، هر کداممان یک گوشی دستمان گرفته‌ایم و چه هنگام استراحت و چه حتی وقت راه رفتن در کوچه و خیابان، سرمان توی گوشی و احتمالا سرگرم بازی و فضای مجازی آن است. این مساله امروز معضل تمام دنیا شده و البته از دید مسئولان مختلف این کشورها هم دور نمانده است. در این میان مسئولان کشور سوئد بیش از هر چیز حواسشان به سلامت شهروندانشان بوده است، برای همین یک تابلوی هشدار عجیب برای عابرینی که سرگرم موبایل هستند در خیابانی در استکهلم تهیه و جانمایی شده است.

رئیس‌جمهور دوچرخه‌سوار

شاید که نه، حتما و یقینا اگر یک روز این آقا را که عکسش در تصویر بالا آمده، با همین تیپ و وضعیت و سوار بر دوچرخه، مشاهده کنید، حتی نیم درصد هم گمان نمی‌کنید که رئیس‌جمهور یک کشور، آن هم کشور فرانسه باشد؛ اما هست. او امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه است. جوان‌ترین رئیس‌جمهور این کشور با 39 سال سن که با دوچرخه‌اش، راحت و بی‌خیال دنیا و حوادثش در شهری در شمال فرانسه دوچرخه‌سواری می‌کند. شاید دوچرخه‌سواری امانوئل از روی عادت زندگی گذشته اش باشد، چراکه وی تازه رئیس‌جمهور شده است. شاید هم بی‌ربط به این توصیه مکرر فعالان محیط‌زیستی نیست که از مردم و مسئولان کشورها می‌خواهند تا برای کاهش آلودگی هوا استفاده از دوچرخه و وسایل عمومی را جایگزین خودروهای شخصی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها