درباره برنامه‌هایی که برای کودکان و نوجوانان تهیه می‌شود

شادی‌های بزرگ در قاب کوچک تلویزیون

برنامه کودک دقیقا با همین نام از دهه 60 و با دو کانال تلویزیون به شهرت رسید.
کد خبر: ۱۰۳۵۲۱۴

برنامه‌ای با محوریت پخش کارتون برای بچه‌ها که با صحبت‌های میانی مجری تکمیل می‌شد و احتمالا همه ما این جمله هنوز در گوشمان زنگ می‌زند که: بچه‌های عزیز از تلویزیون فاصله بگیرین تا چشمای قشنگتون آسیب نبینه! در آن سال‌ها اگر بچه‌ها نام مجریان را با عنوان خانم یا آقا می‌شناختند دو دهه بعد خاله‌ها و عموهایی در تلویزیون متولد شدند که در چند مورد این نام‌ها چنان روی آنها ماند که شاید خیلی از بچه‌ها نام واقعیشان را نمی‌دانند. این نوشتار بر آن است که چند مورد از برنامه‌هایی را که در این سال‌ها روی آنتن تلویزیون رفته را بررسی کند.

عمو پورنگ و دوستان

اولین عموی تلویزیون در دهه 80 که برنامه‌اش به شکل امروزی بسیار به دل کودکان نشست. برنامه‌ای شاد با باکس‌های متنوع که انرژی اولیه‌اش را از داریوش فرضیایی می‌گیرد و هنوز هم سعی می‌کند با همان جنب و جوش کودکانه رفتار کند. عمو پورنگ در این سال‌ها کاراکترهای جدیدی به برنامه‌اش اضافه کرده که هر کدام از این تازه وارد‌ها توانسته‌اند به صورت شخصیتی مستقل در دل بچه‌ها جا باز کنند. عمو پورنگ از روزهای اول که به صورت یک برنامه زنده شروع به کار کرد تا هم‌اکنون یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین برنامه‌های کودک تلویزیون است و بستر فوق العاده‌ای برای مباحث آموزشی برای بچه‌ها و خردسالان دارد. به همین دلیل حضور تعداد زیادی از مخاطبان در استودیو تبدیل به یک برنامه کاربردی برای بچه‌ها می‌شود و بسیاری از آنها رویای حضور در این برنامه را دارند. عمو پورنگ با مدل شوخی‌ها و همین‌طور صمیمیتی که در اجرا دارد بی‌اغراق محبوب‌ترین کاراکتر بچه‌ها در دو دهه گذشته است و می‌توان آن را در زمره برنامه‌های کودک بسیار موفق تلویزیون به حساب آورد.

فیتیله جمعه تعطیله!

فیتیله یک ترکیب سه نفره متشکل از سه عموی تلویزیونی است که در نامش از نوستالژی معروف فیتیله جمعه تعطیله استفاده می‌کند. برنامه‌ای شاد و فانتزی برای روزهای جمعه بچه‌ها که سال‌ها با اجرای مجید قناد روی آنتن می‌رفت و پس از جدایی او از گروه، سه عموی فتیله‌ای برنامه را ادامه دادند. نکته قابل‌توجه و شاید وجه تمایز فیتیله با دیگر برنامه‌های با محوریت کودک، بنا نهادن این برنامه روی آیتم‌های نمایشی است که با بازی عموها در نقش‌های مختلف برای بچه‌ها بسیار جذاب است. این آیتم‌های شاد و کمدی همانند تمام برنامه‌های کودک در درون خود آموزش‌های مختلفی دارد که بسیار کاربردی است. ویژگی دیگر فیتیله استفاده از موسیقی در نمایش‌ها و ساختار میان‌پرده‌ای به سبک جنگ‌های تلویزیونی است و در دوره‌هایی از هنرپیشه‌های مهمان هم استفاده کرده است.

فیتیله‌ای‌ها نمونه‌ای از کاراکترهایی هستند که توانسته‌اند با نمایش‌های بسیار ساده و خلق تیپ‌های جذاب برای بچه‌ها سال‌ها در آنتن تلویزیون یک برنامه پر‌مخاطب باشند. فیتیله یکی از برنامه‌های شاخص با محوریت کودکان و نوجوانان در سال‌های گذشته است و اتفاقا به دلیل داشتن مخاطب نوجوان می‌توان آن را از سایر برنامه‌ها تا حدودی متمایز کرد.

عمو مهربون و خاله رویا

عمو مهربون و خاله رویا در دنیای واقعی هم زوج هستند و به همین دلیل برنامه‌شان ترسیم یک خانواده کوچک، جمع و‌جور و جوان ایرانی است که با وجود سال‌های کمی که از تولید آن می‌گذرد، اما با اقبال بچه‌ها روبه رو شده است.این دو در حقیقت متاخر‌ترین نسل از خاله‌ها و عموهای تلویزیون هستند که به همراه خاله قاصدک و ... توانسته‌اند لحظاتی مفرح و سرشار از مهربانی برای بچه‌های ایرانی خلق کنند. بچه‌هایی با هوش و پر جنب و جوش که والدینشان را به حیرت وا‌می‌دارند و روزی آینده این سرزمین در دستان آنها خواهد بود.

گربه‌ای به نام پنگول

گربه‌ها در تلویزیون و حتی سینمای ایران کاراکترهای محبوبی هستند. از مخمل خونه مادر‌بزرگه تا گربه‌های آوازه‌خوان در سینما، اما این بار و در میانه دهه 80 گربه‌ای به نام پنگول در برنامه رنگین کمان شبکه پنج متولد می‌شود که تا امروز هم عروسک بسیار محبوبی است. برنامه رنگین‌کمان به همین واسطه و با شوخی‌ها و از همه مهم‌تر آوازه‌خوانی پنگول بشدت در میان بچه‌ها محبوب شده و مطابق انتظار و در لایه‌های زیرین برنامه مباحث آموزشی را مد نظر دارد.ویژگی مهم کاراکتر پنگول صدا‌پیشگی فوق‌العاده هومن حاجی عبداللهی است که از همین جا او را به بازیگری هم می‌کشاند‌. رنگین کمان یا به اصطلاح خود برنامه رنگین کمون برنامه جمع و جور و موفقی است که به یکی از برنامه‌های ثابت شبکه تبدیل شده و به همین دلیل می‌توان آن را الگویی مناسب برای ساخت برنامه‌های کودک با کاراکترهای عروسکی دانست.

بهرنگ ملک محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها