رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به این که صنعت نوغانداری در حال شکل گیری و احیاست ، گفت: 50 درصد نوغان کشور در استان گیلان تولید می شود.
کد خبر: ۱۰۲۸۶۵۴

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر داداش پور در جلسه بررسی مسائل و مشکلات تولید ابریشم که بعد از ظهر شنبه در دفتر فرمانداری شهرستان فومن برگزار شد، اظهار کرد: تولید نهال، تخم نوغان و خرید تضمینی از وظایف اصلی شرکت ابریشم است.وی با اشاره به این که امروز تولید نهال و تخم نوغان به بخش خصوصی واگذار شده است، افزود: توسعه نوغانداری در کشور بویژه استان گیلان در حال شکل گیری است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور به توزیع رایگان نهاده های نوغان اشاره کرد و گفت: تخم نوغان نیز به همان قیمت 14 سال پیش در حال فروش به متقاضیان است.

وی با بیان این که قیمت خرید تضمینی طی مدت تأسیس مرکز نوغان از 11 هزار تومان در سال 92 درهر کیلو به بیش از 18 هزار تومان رسیده است، خاطرنشان کرد: تلاش شده تا قیمت تضمینی را به عنوان قیمت پایه افزایش دهیم و در حال حاضر نیز این قیمت بیش از 21 هزار و 500 تومان است.

داداش پور به وجود کشش برای توسعه نوغانداری در سطح بازار اشاره کرد و یادآورشد: برای توسعه و ترغیب مردم به پرورش نوغان نیازمند حمایت مجمع نمایندگان استان و سایر مسئولان هستیم.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در ادامه با بیان این که باید از ظرفیت دهیاران و بخشداران و ائمه جماعات برای تشویق مردم و کشاورزان به پرورش نوغان بهره گیری شود، افزود: تخم نوغان به میزان کافی تولید و با قیمت اندک در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.به گفته این مسئول تخم نوغان تنها برای یک مدت زمان کوتاه قابلیت نگهداری دارد و درصورت استقبال نکردن نوغانداران باید سوزانده شود.وی با اشاره به این که 50 درصد نوغانداری کشور در استان گیلان وجود دارد، گفت: در سال گذشته 923 تُن نوغان تولید شده که با توجه به صفر بودن تولید درکشورهایی همانند ارمنستان و آذربایجان برای احیای این صنعت در ایران جای امیدواری وجود دارد.

به گفته این مسئول تولید نهال توت اصلاح شده، تولید تخم نوغان مرغوب، توانمندسازی نوغانداران، احیای فرهنگ پرورش کرم ابریشم، افزایش قیمت خرید تضمینی پیله‌ تر برای ایجاد انگیزه در نوغانداران، کنترل تعرفه‌ گمرکی پیله، حمایت مالی و تسهیلاتی نوغانداران برای رعایت استانداردها و بازسازی از جمله اقداماتی است که مرکز توسعه‌ نوغانداری کشور دنبال می‌کند.

نوغانداری، فرصت مناسب برای ایجاد اشتغال و افزایش درآمد خانوارها

فرماندار فومن نیز در ادامه این جلسه با اشاره به ظرفیت مطلوب شهرستان درباره نوغانداری، اظهار کرد: باید کشاورزان را به فعالیت در صنعت نوغانداری در کنار کشاورزی تشویق کنیم.

حسین اسماعیل پور با اشاره به این که با حمایت از این صنعت در زمینه اشتغالزایی نیز می توانیم گام های مثبتی برداریم، افزود: سوددهی این صنعت در یک بازه‌ زمانی کوتاه بسیار خوب و مطلوب است.

وی به حمایت همه جانبه از احیای این صنعت در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: با برگزاری دوره های آموزشی و توجیهی و استفاده از ظرفیت بخشداران و دهیاران در سطح روستاها می توانیم کشاورزان را به حضور در این صنعت در کنار کشاورزی تشویق و ترغیب کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها