آمار سزارین در سراشیبی

ثبت آمار 1/5 میلیون زایمان طبیعی

معاون فنی و تعالی بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت، با اشاره به ثبت آمار یک و نیم میلیون زایمان طبیعی در سال 95 گفت: بار یکی از بخش‌های اصلی طرح تحول سلامت بر دوش ماماها است و ترویج زایمان طبیعی، برگ زرینی برای نظام سلامت کشور است.
کد خبر: ۱۰۲۶۵۳۹

به گزارش جام‌جم، دکتر علی ماهر دیروز در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما افزود: این طرح یکی از موفق‌ترین طرح‌های دولت یازدهم است.

وی با بیان این‌که در جهت برنامه تحول سلامت و ترویج زایمان طبیعی و رایگان شدن آن، یک و نیم میلیون نفر تحت پوشش بسته زایمان طبیعی قرار گرفته‌اند، افزود: بر این اساس، انجام سزارین به میزان 6 درصد در کشور کاهش یافت.

ماهر، توانمندسازی گیرندگان ‌و ارائه‌دهندگان خدمات زایمان طبیعی را از اقدامات وزارت بهداشت در طرح ‌تحول سلامت بیان کرد و افزود: در کلاس‌های آمادگی زایمان 500 هزار نفر شرکت و از خدمات فیزیولوژیک زایمان استفاده کردند.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های مهارت آموزی بالینی ویژه اعضای هیات علمی زنان گفت: یکی از معضلات در ابتدای اجرای طرح تحول سلامت، مهارت ناکافی متخصصان زنان در زمینه زایمان طبیعی بود.

معاون فنی معاونت درمان ‌وزارت بهداشت با اشاره به تهیه زیرساخت‌ها و ایجاد بلوک‌های زایمانی تک‌نفره در جهت تکریم مادران باردار و ایجاد محیط ایمن برای مادر افزود: هم‌اکنون 1400 اتاق زایمان خصوصی به بهره‌برداری رسیده است و به همین دلیل یکی از معدود کشورهایی هستیم که توانستیم این مراکز را گسترش دهیم.

وی گفت: ترویج زایمان طبیعی به نوعی تغییر نگرش فرهنگی جامعه و تغییر نگرش در افراد است و به همین دلیل، ترویج آن زمان می‌برد.

ماهر به همکاری‌های وزارت بهداشت با صندوق جمعیت ملل متحد‌ و سازمان جهانی بهداشت در زمینه زایمان طبیعی اشاره کرد‌ و گفت: برای ارتقای کیفیت خدمات در حوزه زایمان طبیعی، دستورالعمل کیفیت خدمات در بخش زایمان را تدوین ‌و ابلاغ کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: همچنین در حوزه اعتباربخشی که کمک به ارتقای خدمات مامایی می‌کند، از همکاران‌ ماما نیز کمک گرفته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها