مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به بارش‌های اخیر در استان گفت: 75 درصد سطح تالاب آق‌گل زیر پوشش آب قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۱۶۴۵۳

محمدرضا محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تالاب آق‌گل از 2 ناحیه آسیب دیده است، اظهار کرد: تالاب آق‌گل طی چند سال در شرایط بحرانی قرار گرفته اما از سال گذشته با بارش نزولات جوی و انسداد چاه‌های غیرمجاز وضعیت رو به بهبودی است.

وی با اشاره به اینکه استاندار و مدیران استانی در زمینه احیای تالاب آق‌گل ورود خوبی داشتند، تصریح کرد: در شورای پول و بیت‌المال دادستان دستورات خوبی در برخورد با تخلفات صادر کرده است.

وی عنوان کرد: نشستی با مسئولان استان مرکزی داشتیم و تجارب همدان برای جلوگیری از بحرانی شدن وضعیت به این استان داده شد که پیگیر بررسی نتایج آن هستیم.محمدی درباره تأمین حق‌آبه تالاب آق‌گل نیز خاطرنشان کرد: موضوع حق‌آبه تالاب موضوعی فرااستانی و فراجناحی است که استان همدان درحال پیگیریست تا این حق‌آبه تأمین شود.مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان تأکید کرد: استان مرکزی ادعا دارد براساس نقشه‌های توپوگرافی تالاب آق‌گل در حوزه آبریز این استان وجود ندارد و براین اساس حق‌آبه این تالاب را تأمین نمی‌کند درحالیکه این موضوع توسط وزارت نیرو ابلاغ شده است و اگر این استان ادعایی در این زمینه دارد، باید با وزارت نیرو آن را حل‌وفصل کند.

وی گفت: تالاب آق‌گل به سمت استان مرکزی دارای ورودی است اما با برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه دچار آسیب شده است.

وی با اشاره به وقوع یک مورد برداشت غیرمجاز شن و ماسه از تالاب آق‌گل، افزود: هرچند برداشت شن و ماسه گسترده نبوده اما خیلی از این برداشت‌ها می‌تواند در مسیر آب تالاب انحراف ایجاد کند که خوشبختانه توسط نیروهای شرکت آب منطقه‌ای مسیر بازگشایی شده است.محمدی درباره وضعیت تالاب آق‌گل یادآور شد: در مجموع با توجه به اینکه تالاب فصلی است و بین 6 تا 7 ماه آب دارد، پیش‌بینی می‌شود تالاب شرایط بهتری داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه 16 حلقه چاه غیرمجاز در اطراف تالاب آق‌گل وجود داشته است، تصریح کرد: در اطراف این تالاب 16 حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده که پس از تشکیل پرونده برخورد قانونی صورت گرفت.

وی با اشاره به وجود 2 تالاب فعال طبیعی در استان ادامه داد: تالاب پیرسلمان که از تالاب‌های طبیعی است خوشبختانه دچار بحران نشده و دارای رفتار طبیعی است.محمدی یادآور شد: با توجه به بارندگی‌های رخ داده در استان برخی از سدهای استان سرریز کرده و پیش‌بینی می‌شود بقیه سدهای استان نیز به مرز سرریز شدن برسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها