منتقدان تلویزیونی از علاقه این رسانه برای تولید مجموعه‌هایی در ژانر ترسناک صحبت می‌کنند. آنها برای حرف خود دلیل موجهی هم دارند.
کد خبر: ۱۰۰۲۴۹۱

چند هفته بعد از آن‌‌که اعلام شد نوول «مصاحبه با خون‌آشام» آن رایس سر از تلویزیون درمی‌آورد، حالا ریدلی اسکات هم سراغ موضوع مشابهی رفته است!‌ این فیلمساز و تهیه‌کننده سرشناس و قدیمی انگلیسی، این روزها در تدارک تولید یک مجموعه درام و ترسناک تلویزیونی است. اطرافیان فیلمساز می‌گویند این مجموعه که با نام «گذرگاه/ پاساژ» جلوی دوربین می‌رود، یکی از کارهای مشکل و سنگین تلویزیون در سال‌ جاری میلادی است. جالب این‌که این درام دلهره‌آور و پررمز و راز هم، براساس داستان یک نوول پرخواننده تهیه و تولید خواهد شد.

این نوول که با نام گذرگاه روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار گرفت، یک اثر ادبی سه‌جلدی است و نام جاستین کرونین را به عنوان نویسنده برخود دارد. ریدلی اسکات که از دوستداران این تریلوژی ادبی است، در یک‌سال گذشته تلاش زیادی کرد تا آن را به صورت یک فیلم سینمایی سه قسمتی وارد مرحله تولید کند، اما به دلایلی که مشخص نیست، امکان تولید سه‌گانه سینمایی آن فراهم نشد و اسکات تصمیم گرفت به این پروژه در تلویزیون حیات تازه‌ای بدهد. شبکه تلویزیونی فوکس امر تولید مجموعه گذرگاه را در کنار اسکات به‌عهده دارد و هنوز اطلاعات زیادی پیرامون آن در اختیار رسانه‌های گروهی گذاشته‌ نشده است.

دستور تولید اپیزود اول مجموعه (اپیزود آزمایشی) صادر شده است. الیزابت هلدنز برای نوشتن فیلمنامه این اپیزود انتخاب شده است. قرار است او در راس گروه فیلمنامه‌نویسانی باشد که وظیفه نگارش فیلمنامه قسمت‌های بعدی مجموعه را به عهده دارند.

مت ریوز هم کارگردان اپیزود اول خواهد بود. زمان بحث درباره تولید نسخه سینمایی مجموعه گذرگاه، قرار بود او کارگردان قسمت اول آن باشد. شبکه فوکس اعلام کرده مت ریوز همکاری بیشتری با مجموعه در دست تولید آنها خواهد داشت و اپیزودهای دیگری را هم کارگردانی خواهد کرد. مدیران فوکس از خود ریدلی اسکات هم خواسته‌اند به‌عنوان کارگردان، پشت دوربین گذرگاه قرار گرفته و چند قسمت آن را کارگردانی کند، اما این فیلمساز، هنوز جوابی به این درخواست نداده است. در حالی که اسکات چندین فیلم مختلف سینمایی را به عنوان کارگردان در دستور تولید دارد، شنیده می‌شود برای کارگردانی اپیزودهایی از این مجموعه با مدیران شبکه فوکس به توافق و تفاهم خواهد رسید.

تعریف داستان 3جلدی

فعلا قرار است جلد اول نوول جاستین کرونین به مجموعه تلویزیونی تبدیل شود. الیزابت هلدنز می‌گوید فیلمنامه‌ای که براساس جلد اول نوول نوشته می‌شود، ظرفیتی بیش از 13 اپیزود دارد. به این ترتیب، فصل اول مجموعه به احتمال زیاد نمی‌تواند در 13 قسمت خود، تمام داستان جلد اول را تعریف کرده و به تصویر بکشد. براین اساس منتقدان تلویزیونی به این نکته اشاره می‌کنند که گذرگاه برای تعریف داستان سه جلد کتاب، به بیش از شش فصل نیاز دارد.

این مساله می‌تواند یک خبر خوش برای دوستداران مجموعه‌های تلویزیونی باشد. اگر در عمل چنین اتفاقی بیفتد، تولید و پخش مجموعه گذرگاه چند سال طول خواهد کشید و تماشاگران و علاقه‌مندانش را برای چندین سال، سرگرم خواهد کرد.

به گفته الیزابت هلدنز: «در جایی مثل تلویزیون می‌توان با آرامش و طمانینه کار کرد و داستان یک نوول چند جلدی را به صورت یک مجموعه تلویزیونی طولانی درآورد. چیزی به نام محدودیت زمانی وجود ندارد و می‌توان تمام داستان‌های فرعی یک کتاب طولانی را سرفرصت به تصویر کشید.

نکته مهم برای ما در زمان نگارش فیلمنامه گذرگاه این است که بتوانیم ارتباط تصویری منطقی و خوبی بین داستان اصلی و داستانک‌های فرعی درون آن ایجاد کنیم. موفقیت مجموعه‌های طولانی و دنباله‌دار سال‌های اخیر، نشان می‌دهد که ما هم می‌توانیم همین راه را برویم.

خوشبختانه ما برای طولانی کردن زمان پخش مجموعه، نیازی به کار اضافی نداریم. نوول سه جلدی گذرگاه، سوژه‌های لازم و مواد اصلی کار را در اختیارمان قرار می‌دهد و مشکلی نداریم.» برای فصل اول مجموعه، هزینه‌ای هفت میلیون دلاری در نظر گرفته شده است. کلید فیلمبرداری اپیزود آزمایشی، اوایل فصل تابستان پیش رو زده می‌شود. کار انتخاب بازیگران اصلی، از چند هفته دیگر آغاز خواهد شد.

خطر نابودی بشر

خط اصلی داستان گذرگاه، درباره گروهی از بیماران است که سرطان دارند و امیدی به بهبودشان نیست، اما بعد از آن که آنها توسط یکسری خفاش‌های آمریکای جنوبی گاز گرفته می‌شوند، حالشان رو به بهبود می‌رود. این اتفاق ناگهانی با پیدا شدن سروکله گروهی از خون‌آشام‌ها به شهر همراه می‌شود. بزودی مشخص می‌شود رابطه‌ای نزدیک بین این دو اتفاق وجود دارد. در شرایط تازه اهالی شهر طعمه‌های بعدی خون‌آشام‌ها هستند و نوع بشر با خطر نابودی مواجه می‌شود.

در شرایطی که دولت مرکزی قادر به کنترل اوضاع و نجات جان مردم عادی نیست، دختر نوجوانی به نام امی می‌تواند کلید معما و ماجرا باشد. داستان مجموعه هم روی کاراکتر امی و فعالیت‌های او تمرکز می‌کند. امی کسی است که باید آدم‌ها را از خطر پیش‌رو نجات دهد. جلد اول کتاب گذرگاه سال 2007 منتشر شد و از همان زمان، شایعه تبدیل شدن آن به یک فیلم سینمایی یا مجموعه تلویزیونی مطرح شد. دو جلد بعدی نوول در سال‌های 2010 و 2014 منتشر شدند، برخی رسانه‌ها اخباری منتشر کرده‌اند که جاستین کرونین قصد دارد جلد چهارم نوول را هم بنویسد.

منبع: امپایر آنلاین

مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها