گزارش جام‌جم از افزایش فروش کالاهای قاچاق در شبکه‌های اجتماعی

اشتراک قاچاق در فضای مجازی

با همه‌گیر شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کشور و مشکلات مربوط در پایش این شبکه‌ها بخصوص تلگرام، اکنون کانال‌های تلگرامی به مامن فروش اجناس قاچاق تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۹۵۱۴۳

با جدی‌تر شدن برخورد با عرضه کالاهای قاچاق در فروشگاه‌ها و بازارهای مختلف در چند ماه اخیر، قاچاقچیان به سمت استفاده از کانال‌های تلگرامی روی آورده‌اند تا اجناسی را که به طور غیرقانونی و بدون پرداخت عوارض وارد کشور کرده‌اند، به اصطلاح آب کنند.

علت تمایل به استفاده از کانال‌های تلگرامی برای فروش کالاهای قاچاق، نبود عزم جدی در فیلتر کردن کانال‌های متخلف تلگرامی در دستگاه‌های مسئول است. هم‌اکنون برخلاف نظارت دقیقی که در فضای سایت‌های اینترنتی وجود دارد، در کانال‌های تلگرامی فضا برای تخلف بسیار آسان و باز است. این سهولت در تخلف تلگرامی، سبب سوءاستفاده قاچاقچیان کالا هم شده است.

این افراد با دانستن این نکته که می‌توانند در یک مدت زمان محدود به مقاصد خود دست یابند به صورت مقطعی یک کانال تلگرامی راه می‌اندازند و پس از فروش محصول موردنظر، کل آن کانال را حذف می‌کنند و برای فروش کالایی جدید دوباره کانالی جدید ایجاد می‌شود.

این شرایط سبب شده تا مثلا لوازم خانگی و لوازم برقی قاچاق که اکنون فروش آنها در سطح بازار دشوار شده، براحتی در کانال‌های تلگرامی به فروش رود.

پیگیری جام‌جم از مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط نشان می‌دهد به علت موانع موجود در کنترل تلگرام، هنوز ابزار موثری برای جلوگیری از فروش کالای قاچاق در تلگرام در دست نیست. بنابراین ضروری است مسئولان مربوط هر چه سریع‌تر نسبت به نظارت بر تلگرام دست به کار شوند؛ زیرا وقتی کانال‌های تلگرامی برای فروش قاچاق براحتی استفاده می‌شود، می‌تواند در آینده سلاح و مواد ممنوعه نیز در آن فروخته شود.

تخلف در تلگرامی‌ها چشمگیر است

رضا الفت‌نسب، رئیس انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی با اشاره به این‌که تخلف اصلی در فروش کالاهای قاچاق مربوط به کانال‌های تلگرامی است به خبرنگار ما گفت: روند توسعه تخلف در فروشگاه‌های تلگرامی آنچنان چشمگیر شده که حتی فعالان دنیای مجازی را که به طور قانونی کار می‌کنند با چالش مواجه کرده است.

وی افزود: نبود امکانات مناسب برای برخورد با کانال‌های فضای مجازی و سادگی راه‌اندازی این فروشگاه‌ها و عضوگیری آنها باعث شده تا تقریبا برخورد با آنها غیرممکن شده و سرعت افتتاح این کانال‌ها و فروشگاه‌ها تقریبا از کنترل خارج شده است. این مقام صنفی تاکید کرد: تنها راه مقابله با این پدیده شوم این است که قوانین کشورمان در شبکه تلگرام لحاظ شده و از فعالیت گروه‌های اینچنینی جلوگیری شود، اما هنوز چنین تفاهمی وجود ندارد و می‌بینیم کانال‌ها و گروه‌های متخلف بدون محدودیت فعالیت می‌کنند.

بزودی رسیدگی می‌کنیم

قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به این‌که سختگیری‌های سطح بازار و موفقیت این طرح باعث شده تا متخلفان به سمت دنیای مجازی حرکت کنند، به خبرنگار ما گفت: البته این موفقیت باعث نشده تا ستاد و مسئولان نسبت به این معضل بی‌تفاوت باشند چون بزودی دنیای مجازی هم برای متخلفان ناامن خواهد شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: گرچه روند عرضه کالا از طریق شبکه‌های اجتماعی رو به افزایش است، اما همچنان کمتر از یک درصد از تقاضای موجود در سطح کشور از طریق فروش اینترنتی تامین می‌شود.وی بیان کرد: عرضه اینترنتی کالا می‌تواند عامل ورود کالای قاچاق به کشور باشد، لذا به صورت جدی در حال پیگیری و ساماندهی فروشگاه‌های اینترنتی هستیم که در این زمینه با پلیس فتا همکاری بسیار گسترده‌ای داشتیم و زیرساخت‌های مناسبی هم ایجاد شده است.

خورشیدی با اشاره به شناسه‌دار شدن فروشگاه‌های تلگرامی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: بزودی فروشگاه‌های مجازی که مجوز ندارند مشخص شده و کمیته تعیین مصادیق فعالیت‌های غیرمجاز نسبت به فیلتر آنها اقدام می‌کند.

رشد قارچ‌گونه کانال‌ها

سیدعبدالمجید اجتهادی، مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی نیز با اشاره به افزایش تخلف در میان شبکه‌های اجتماعی برای عرضه و ایجاد انگیزه خرید کالاهای قاچاق به خبرنگار ما گفت: سادگی عضوگیری و افتتاح این‌گونه شبکه‌ها امروز به عنوان یکی از راهکارهای سودجویان برای حضور در بازار به‌کار گرفته شده است.

وی افزود: این افراد با دانستن این نکته که می‌توانند در یک مدت زمان محدود به مقاصد شوم خود دست یابند به صورت مقطعی وارد بازار می‌شوند و پس از فروش محصول مورد نظر، کانال را حذف می‌کنند و برای فروش کالایی جدید دوباره کانالی دیگر ایجاد می‌کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: با افزایش روند تخلف، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق در حال ایجاد اداره کل مبارزه در این حوزه است، البته سازوکار این امر باید مشخص شود، یعنی ما باید متوجه شویم این شخصی که در حال عرضه کالای مجازی است، جا و مکان مشخصی دارد یا خیر.

اجتهادی با بیان این‌که تاکنون به‌صورت جدی در این حوزه ورود نشده است، تصریح کرد: اگر این موارد شناسایی شود، امکان برخورد وجود دارد. به‌یاد ندارم تاکنون برخوردی در این خصوص شکل گرفته باشد. سایت‌های بزرگی هست که به‌صورت مشخص شناسایی شده‌است و در حال فعالیت هستند، اما سایت‌های متفرقه‌ای وجود دارد یا در تلگرام یا بعضی از مجلات که اگر شناسنامه‌دار نباشند، مشکل ایجاد می‌کند. قطعا برای این‌که بتوانیم در این خصوص مبارزه جدی کنیم باید یک برنامه‌ریزی درباره تخلفات این‌چنینی داشته باشیم.

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی تاکید کرد: این موضوع در دستور کار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و دنبال راهکار مناسبی در این‌باره هستند.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها