سرطان یکی از انواع بیماری هایی است که همه ساله تعداد زیادی از افراد را در همه جای دنیا با مشکلاتی مواجه می کندکه به اذعان متخصصان و پزشکان پیشگیری و تشخیص زود هنگام یکی از راهکارهای مهم مقابله با این بیماری است.
کد خبر: ۹۹۴۹۸۱

کارشناس برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت و گو با جام جم و با بیان اینکه تشخیص بموقع از مهمترین راهکارهای مقابله با این بیماری است اظهار داشت: مردم باید درباره این بیماری آموزش داده شوند زیرا بیش از 40 درصد موارد سرطان قابل پیشگیری بوده و در صورت تشخیص بموقع موارد زیادی قابل درمان هستند . دکتر شراره نیک سیر با بیان اینکه زمان این پویش ملی امسال از یکم تا 7 بهمن ماه برگزار شد و در همه شهرستانهای استان همایشی با موضوع پیشگیری از سرطان با حضور اساتید و متخصصان این بیماری برگزار می‌شود، تاکید کرد: پویش ملی مبارزه با سرطان با شعار «سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خود مراقبتی و امید » در استان برگزار شد که مهمترین هدف آن افزایش آگاهی و تغییر باورهای مردم در خصوص این بیماری است و باید این باور که سرطان قابل درمان نیست در بین مردم اصلاح شود چرا که با خود مراقبتی و تغییر سبک زندگی می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمود.

نیک سیر برگزاری جلسات آموزشی در مراکز جامع سلامت وخانه های بهداشت، اجرای برنامه های اطلاع رسانی رادیویی و تلویزیونی ، اطلاع رسانی از طریق نشریات استانی و سایت های خبری، پخش فیلم در مراکز جامع سلامت، کلینیک ها و بیمارستانها، توزیع مواد کمک آموزشی در خصوص پیشگیری از سرطان، توزیع تراکت آموزشی در نماز جمعه ، آموزش کارگران در کارخانه ها در زمینه پیشگیری از سرطان را از برنامه هایی دانست که در هفته ملی مبارزه با سرطان در سطح استان برگزار می‌شود.

* سرطان پستان در زنان و پوست در مردان، در صدر بیماری سرطان در استان

کارشناس برنامه سرطان گفت: بر اساس آمار به ترتیب سرطانهای پستان، پوست، معده، خون و روده بزرگ شایعترین سرطانها در زنان استان همدان و سرطانهای پوست، معده، مثانه،ریه و پروستات شایعترین سرطانها در مردان می باشند.

*چگونگی تشخیص سرطان پستان در مراحل ابتدایی

دکتر نیک سیر درباره تشخیص سرطان در مراحل ابتدایی گفت: امروزه جامعه پزشکی اعتقاد دارد که با کمک خودآزمایی و معاینه بالینی پستانها و ماموگرافی می توان بسیاری از سرطانها را در مراحل اولیه تشخیص داد و درمان نمود.

کارشناس برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: در سرطان پستان، اندازه تومور و گستردگی آن اصلی ترین عوامل در پیش بینی شانس بهبودی بیمار هستند. تشخیص زودهنگام سرطان پستان شانس موفقیت درمان را تا حد بسیار زیادی بالا می برد و شکی نیست که آموزش های خودآزمایی پستان، سالانه جان هزاران نفر را از مرگ نجات می دهد و مطمئنا با گسترده تر شدن این آموزش ها، افراد بسیار بیشتری از شانس یک زندگی سالم برخوردار خواهند شد.

*درمان زودرس؛ مهمترین عامل پیشگیری از مرگ و میر ناشی از سرطان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه 40درصد از سرطان ها در مراحل اولیه قابل پیشگیری و درمان است گفت: سرطان معده از بیماری هایی است که پروسه درمان آن نمی تواند زمان زیادی بر زندگی بیمار داشته باشد اما عواملی وجود دارد که می تواند مانع این بیماری شود که مهمترین آن رعایت اصول صحیح تعذیه است.

امیری استفاده از میوه و سبزیجات، ورزش و تحرک کافی و دوری از استرس را سه عامل مهم در پیشگیری از انواع سرطان ها بخصوص سرطان معده معرفی و تاکید کرد: امروز فست فود ها به دلیل وجود مواد نگه دارنده و نیترات مهمترین عامل بروز سرطان معده هستند که استفاده مستمر از این مواد غذایی برای سلامت افراد بسیار خطر ناک است.

*راه اندازی مرکز جامع سرطان در همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از راه اندازی مرکز جامع سرطان با همکاری ریاست دانشگاه علوم پزشکی و معاونت درمان دانشگاه خبر داد و گفت: تا کنون مجوز ها برای راه اندازی این مرکز صادر شده که در چند شهرستان نیز راه اندازی این مراکز به صورت اقماری در حال انجام است. امیری افزود: در این مراکز علاوه بر انجام امور پیشگیری و اطلاع رسانی در خصوص سرطان برای تشخیص

زودرس بیماری و انجام فعالیت های پیشگیری تلاش برای ایجاد امکانات در حوزه درمانی از جمله رادیوتراپی در یک مرکز دولتی در استان در حال انجام است تا خدمات مناسب و بموقع به مردم ارائه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها