برجام یک توافق بین‌المللی است که میان ایران و 1+5 امضا شده و آمریکا تنها یکی از کشورهای طرف ایران در این توافق است. کشورهای اروپایی هم بارها تاکید کرده‌اند که برجام سندی معتبر است و کسی حق ندارد از آن تخطی کند.
کد خبر: ۹۷۱۵۴۶
آغاز مقابله با بدعهدی آمریکا

بر همین اساس و با توجه به بدعهدی‌های آمریکا در این توافق باید با دیپلماسی فعال، آمریکا را در انزوا قرار دهیم البته ممکن است عده‌ای‌ که آمریکایی‌ها و قدرت نفوذ و لابی سیاستمداران این کشور را می‌شناسند بگویند این پیشنهاد، ایده‌الیستی است اما یادمان نرود که کشورهای اروپایی که سهمی از این توافق دارند برای خود اعتباری قائل هستند و ما باید با تکیه بر این موضوع از ظرفیت‌های موجود در این کشورها حداکثر استفاده را داشته باشیم.

نکته مهم این است که نباید به دلیل بدعهدی‌ها و اشتباهات آمریکایی‌ها، اساس توافق با کل کشورها را از بین ببریم و آنان را در نقطه مقابل خود قرار دهیم.

در مقابله با آمریکا می‌توان از اقدامات متفاوتی استفاده کرد که بر این اساس در مجلس شورای اسلامی طرحی از سوی نمایندگان، برای الزام دولت به اقدام متقابل علیه آمریکا امضا شده که با این طرح قصد داریم واردات کالای آمریکایی چه با واسطه و چه بی‌‌واسطه از آمریکا به داخل کشور را ممنوع کنیم که این اولین قدمی است که مجلس برای مقابله با بدعهدی‌های آمریکا برداشته است.

آمریکا در نقاط مختلف دنیا و در مقاطع مختلف موارد بسیاری از نقض کنوانسیون‌ها و معاهده‌های بین‌المللی را داشته که بنظر می‌رسد باید تلاش کنیم این موارد را توسط سخنرانانی که به تریبون‌های بین‌المللی دسترسی دارند روی میز آورده و بازگو کنیم.

یکی از ویژگی‌های آمریکایی‌ها فرار به جلو است، لذا باید به دنیا بگوییم به جای این‌که آمریکا را به عنوان یک دادستان و مدعی‌العموم قبول داشته باشند او را در جایگاه متهم قرار دهند. اگر همین دو کار ساده را با همکاری و همراهی انجام دهیم اقدام متقابل انجام داده‌ایم.

البته نباید فراموش کرد که اگر حوزه بدعهدی آمریکایی‌ها در اجرای برجام، به کشورهای دیگر تسری پیدا کرد آن‌وقت باید به‌صورت قاطع در مورد برجام تصمیم‌گیری کرد و با تصویب یک قانون، مفادی را که مقام معظم رهبری مشخص و تکلیف را معین کردند، اجرا کرد.

محسن کوهکن - نماینده مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حمید
-
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
۰
۰
كاملا موافقم

نیازمندی ها