هفته بسیج که از دیروز آغاز شده فرصتی است برای گرامیداشت فرهنگ و روحیه‌ای مقدس؛ فرهنگ و روحیه‌ای که با تاسیس این نهاد مقدس در 5 آذر 58 به فرمان امام‌خمینی(ره)، نمود یافت و تا امروز کشور را از چالش‌های فراوانی عبور داده است.
کد خبر: ۹۷۰۵۶۶

با توجه به جایگاه حساس بسیج در نظام جمهوری اسلامی و ایجاد جاذبه در جامعه برای مشارکت و جذب جوانان برای ساخت الگوهای سازنده مبتنی بر هویت ایرانی و اسلامی، بسیج و بسیجی مسئولیت سنگینی در جامعه کنونی کشور به عهده دارد.

تشکل بسیج به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، از ابتدای انقلاب منشأ خدمات فراوانی برای کشور بوده و امروز موفقیت‌های گسترده این نیروی مردمی در عرصه‌ها و مقاطع زمانی مختلف، سبب شده تا بسیاری از کشورهای منطقه ازجمله عراق و سوریه با الگوگیری از نیروی بسیج مردمی ایران، در مسیر تحقق ارزش‌های انسانی و اسلامی و مقابله با توطئه‌های مستکبران گام بر دارند. این الگوگیری برگرفته از ماهیت این تشکل مردم‌نهاد است و همین ماهیت باعث شده که فرهنگ بسیج، محدود به یک سرزمین یا مذهب خاص نباشد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به همین موضوع، بسیج را برآمده از اندیشه متعالی امام راحل برای پشتیبانی از امنیت ملی و ایجاد وحدت در جهان اسلام دانست و گفت: فرهنگ بسیجی تابع مرز، نژاد، مذهب و جنسیت نبوده و ثمره آن شکوفایی ارزش‌های والای انسانی شامل ایثار، مقاومت، سازندگی و رشد است.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، شمخانی که با حضور در سازمان بسیج مستضعفین از نمایشگاه دستاوردهای این سازمان در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، هنری، امنیتی و آموزشی بازدید می‌کرد با تجلیل از نقش بسیج در بهره‌گیری از تجربیات هشت سال دفاع مقدس به منظور کمک به توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور گفت: الگوی بسیج منبعث از فرهنگ نورانی دفاع مقدس و آرمان شهیدان والامقام انقلاب اسلامی بوده و می‌تواند گره‌گشای تنگناهای شکننده در بخش‌های مختلف باشد.

تحقق اقتصاد مقاومتی با روحیه بسیجی

شمخانی خاستگاه اقتصاد مقاومتی به‌عنوان الگوی منحصربه‌فرد توسعه و رشد در کشور را بنیان‌های محکم فرهنگ بسیجی عنوان کرد و افزود: ایجاد شهرها و روستاهای مقاوم و کارآفرین که بتوانند از جامعه در قبال تکانه‌های شدید اقتصادی پشتیبانی کنند، نیازمند بهره‌گیری هوشمندانه و هدفمند از فرهنگ بسیجی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی بر ضرورت توانمندسازی و فعال کردن ظرفیت‌های بومی برای توسعه اقتصاد درون‌زا و کاهش وابستگی به منابع دولتی برای رشد اقتصادی تاکید کرد و گفت: اقدامات انجام شده از سوی سازمان بسیج نشان می‌دهد که با هدایت هدفمند منابع خرد می‌توان ضمن ایجاد اشتغال مولد در عرصه‌های مختلف از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها جلوگیری کرد.

شمخانی ضرورت افزایش هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف کشور حول محور اقتصادمقاومتی و تقسیم کار مناسب بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش‌های اجرایی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: بسیج با دارا بودن سرمایه عظیم انسانی می‌تواند مشاور و یاری‌دهنده کم‌هزینه و پر بازده برای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور باشد.

تفکر بسیجی را احیا کنیم

احسان قاضی‌زاده، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که تفکر و نگاه بسیجی، جهادی است و مفاهیمی چون از خود گذشتگی، نادیده گرفتن منافع شخصی و نگاه به منافع جمعی را مد نظر دارد،گفت: آنچه بسیج را ماندگار کرد، حضور و نقشش در جنگ هشت ساله بود و این نهاد پس‌از جنگ نیز به نقش‌آفرینی در عرصه‌های دیگر پرداخت.

نماینده فریمان با تاکید بر این‌که بسیج نباید قالب اداره به خود بگیرد و باید بنا بر مقتضیات در همه عرصه‌ها حاضر شود، افزود: بسیج باید در همه عرصه‌های سازندگی، اعم از صنعت، کشاورزی، تجارت، فرهنگ و سیاست با همان دیدگاه از خود گذشتگی و ایثار حضور داشته باشد.

عضو فراکسیون ولایت، بسیج در جمهوری اسلامی ایران را الگویی موثر برای منطقه در مبارزه با استکبار دانست و خاطر نشان کرد: بسیج فارغ از هر تعلق، تفکر، دین، آیین و مذهب برای همبستگی در کشور ایجاد شد و زمانی که رزمندگان به جبهه می‌رفتند، فارغ از این مباحث وارد عرصه مبارزه می‌شدند.

وی با بیان این‌که روحیه بسیجی باید در میان مسئولان احیا شود، اظهار کرد: مسئولان باید به دور از مادیگری با روحیه بسیجی به فعالیت بپردازند.

قاضی‌زاده افزود: با فرهنگ‌سازی فکری باید تلاش کنیم روحیه بسیجی را برای کمک به همنوعانمان احیا کنیم.

باید شعار را کنار گذاشت

مرتضی صفاری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اعتقاد به این‌که تفکر بسیجی در میان مسئولان کمرنگ شده است، گفت: برای احیای این تفکر باید روحیه بسیجی را در لایه‌های جوانان تحصیلکرده، اقشار توانمند که جایگاه اجرایی و فکری دارند و برای سازندگی و رشد و توسعه کشور انگیزه دارند،تشویق و ترغیب کرد.

نماینده نطنز با تاکید بر توانمندی‌های خدادادی کشور عنوان کرد: ایران کشوری غنی از نظر نیروی انسانی، جوانان تحصیلکرده، منابع نفت و گاز و معادن فراوان است و به لحاظ موقعیتی در چهارراه بین‌المللی قرار گرفته است،بنابراین با داشتن این موهبت‌ها نباید شرایط فعلی را داشته باشیم.

وی با بیان این‌که برای سازندگی کشور باید شعار را کنار گذاشت و تفکرعملیاتی و بسیجی را آغاز کنیم، خاطرنشان کرد: بسیج کشور باید هم‌اکنون در مسیر استفاده از نیروهای اندیشمند در حوزه مدیریتی قرار گیرد تا نیروهای توانمند بتوانند وارد عرصه خدمت شده و کشور را از شرایط فعلی رهایی دهند.

ریشه‌کنی بیکاری با روحیه بسیجی

ابراهیم رضایی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر الهام‌بخش بودن تفکر بسیجی برای منطقه تاکید کرد که با احیای این تفکر باید از این تجربه برای حل مشکلات اقتصادی و ریشه‌کنی بیکاری درکشور استفاده کرد.

نماینده خمین با اشاره به این‌که دولت با استفاده از ظرفیت‌های کشور و با همت مدیران بسیجی و از خودگذشته، قادر به حل مشکلات کشور است، افزود: متاسفانه الگوی بسیج از سوی برخی مسئولان جدی گرفته نمی‌شود و اگر از قدرت جوانان کشور به‌صورت سازمان یافته استفاده شود همه مشکلات داخلی رفع می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر روحیات بسیجی در بدنه کشور تزریق شود، هیچ کاری در کشور روی زمین نمی‌ماند، همه‌چیز درست و بموقع انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها