وزیر اسبق نفت گفت: بانک مرکزی اکنون که نمی‌تواند پول نفت را جابه‌جا کند، رو به ورود و خلق پول جدید در بازار آورده که این خود سبب افزایش نقدینگی شده است.
کد خبر: ۹۶۸۲۱۲

به گزارش مهر، دکتر مسعود میرکاظمی افزود: عملکرد دولت در فروش نفت و دسترسی نداشتن به درآمدهای حاصل از فروش نفت، سبب افزایش پایه پولی و ضریب فزاینده شده که بر این اساس حجم نقدینگی بشدت رو به افزایش است. در این میان گزارش‌های بانک مرکزی نیز بصراحت آن را نشان می‌دهد؛ به نحوی که نقدینگی در شهریور امسال به 1122 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وزیر اسبق نفت اظهار کرد: طبق قانون، وزارت نفت موظف است گزارش‌هایی را درخصوص میزان فروش و درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران در بازارهای جهانی به کمیسیون انرژی مجلس ارائه دهد و اعلام کند که چه میزان از منابع حاصل از فروش این حامل انرژی به کشور برگشته است. درحالی که هنوز چنین گزارشی در دسترس نیست.

وی در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر این‌که عوامل افزایش نقدینگی طی ماه‌های گذشته را تنها می‌توان به فروش نفت و عدم دسترسی به منابع آن نسبت داد یا عوامل دیگر نیز دخیل هستند، تصریح کرد: پایه پولی به این دلیل افزایش یافته که خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بالا رفته است. در غیر این صورت بانک مرکزی درآمدی ندارد، بنابراین اکنون که نمی‌تواند پول نفت را جابه‌جا کند، رو به ورود و خلق پول جدید در بازار آورده که این خود سبب افزایش نقدینگی شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ذخایر بانک مرکزی رو به افزایش است و البته عامل دیگر افزایش نقدینگی را نیز می‌توان بدهی بانک‌ها و دولت به بانک مرکزی دانست، ضمن این‌که استفاده از ابزارهایی همچون صکوک نیز موثر بوده است.

نماینده پیشین مجلس اظهار کرد: هم‌اکنون اثری که درآمدهای حاصل از فروش نفت در اقتصاد ایران به جای گذاشته، مثل آن است که دولت از بانک مرکزی استقراض کند. بنابراین نباید خوشحال بود که بعد از برجام درآمدهای نفتی افزایش یافته، بلکه این افزایش درآمدها قابلیت جابه‌جایی و تاثیرگذاری در اقتصاد ایران را ندارد.

میرکاظمی تصریح کرد: گزارش‌های ما حکایت از آن دارد که ایران نفت خود را با تخفیف بالا در بازارهای جهانی می‌فروشد و به قیمت فوب خلیج‌فارس عرضه نمی‌کند. البته گزارش رسمی باید از سوی وزارت نفت ارائه شود که آیا نفت را ارزان‌فروشی می‌کند یا اگر این اتفاق رخ نمی‌دهد، چقدر از درآمد حاصل از فروش نفت به کشور برمی‌گردد.

وی خواستار اعلام آمار درآمدهای حاصل از فروش نفت و میزان بازگشت آن به داخل کشور شد و گفت: در گزارش‌ها عنوان می‌شود بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت که سهم صندوق توسعه ملی است، به حساب این صندوق واریز می‌شود، درحالی که سوال اینجاست چرا این صندوق نمی‌تواند از منابع خود وام دهد یا این‌که عملکرد قابل توجه و متناسبی داشته باشد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها