در نخستین روز از سی و دومین سفر استانی کاروان تدبیر و امید به استان مرکزی، مقامات ارشد دولتی تعهد کردند، مشکلات عمده این استان بویژه مشکلات آلودگی شهر اراک را برطرف کنند.
کد خبر: ۹۵۹۹۴۱

به گزارش جام‌جم، استان مرکزی و شهر اراک یکی از قطب‌های صنعتی کشور است. اما سوغات صنعت آلودگی است به طوری‌که اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور به‌شمار می‌آید.این آلودگی دو دلیل دارد: یکی آلایندگی‌ کارخانه‌های بزرگی چون ایرالکو و پالایشگاه شازند و دیگری خشکسالی‌ای که سبب وجود پدیده ریزگردها در این استان شده است. وضعیت نابسامان تالاب کویری میقان اراک نیز به افزایش معضل ریزگردها دامن زده است.

همه این مشکلات دولت را بر آن داشته است که در سفر دیروز خود مصوباتی برای رفع معضل آلودگی هوای اراک را در اولویت کاری خود قرار دهد. به گونه‌ای که شخص رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جزئیات برنامه‌های دولت را در این خصوص به اطلاع شهروندان استان مرکزی رساندند.

اقدامات دولت برای کاهش آلودگی هوای اراک

روز گذشته رئیس‌جمهور در ورزشگاه شهدای پنجم مرداد اراک در اجتماع مردم استان مرکزی با اشاره به نامه‌ها، پیام‌ها و دغدغه‌های مردمی استان مرکزی، گفت: یکی از مسائل اصلی این استان بجز رونق اقتصادی و اشتغال، مسأله آلودگی هوا و محیط زیست است، چرا که بار سنگین احیای صنعت کشور بر دوش شماست.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به آلودگی ناشی از صنعت و وسایل حمل و نقل اشاره کرد و افزود: با بهره‌گیری از بنزین یورو 4 در شهر اراک، گازی کردن کوره‌پزخانه‌ها و نیروگاه‌های اراک، تلاش کردیم تا آلودگی هوای این شهر، کاهش یابد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که در مقطعی نیز نیروگاه شازند از سوخت مایع استفاده می‌کرد، افزود: در این سفر به وزیر نفت دستور دادم که سوخت مایع شازند برای همیشه قطع و از سوخت گاز استفاده شود.

دکتر روحانی با اشاره به مشکلات آلودگی واحدهای صنعتی این شهرستان در بخش آلومینیوم و آندسازی، گفت: ظرف ماه‌های آینده بخش آندسازی به بخش‌های دیگر منتقل خواهد شد.‏

رئیس‌جمهور درخصوص مشکلات زیست‌محیطی این استان، از جمله گرد و غبار و تالاب میقان نیز بیان کرد: در این ‏سفر تصمیم گرفته شد با اعتبار 12 میلیارد تومان و با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی، 5000 هکتار از اراضی ‏این تالاب، بیابان‌زدایی شود.‏

احیای تالاب میقان

در همین زمینه ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر استانی دولت به استان مرکزی ضمن بازدید از سامانه سامد در اراک، با تائید این‌که اراک در سال‌های گذشته با معضلات آلایندگی منابع پایه همراه بوده است، به اقدامات دولت از جمله حذف مازوت از سوخت نیروگاه حرارتی شازند، عرضه بنزین یورو 4 در تمامی جایگاه‌های سوخت استان مرکزی، عرضه گازوئیل یورو 5 اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که در آلایندگی هوای اراک برجسته است، معضل خطوط فرسوده ایرالکو است که تاکنون 96 دیگ آن از خطوط تولید قدیمی حذف شده و این شرکت متعهد است تا پایان امسال تمامی دیگ‌ها و خطوط قدیمی را برچیند.

به گفته معصومه ابتکار، درحال حاضر نیروگاه حرارتی شازند از سوخت گاز استفاده می‌کند و با توجه به شرایط خاص هوای اراک با تاکید رئیس جمهوری این سیاست ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان این‌که مهم‌ترین عامل در آلایندگی هوای اراک، وجود ریزگردهاست، افزود: اگر شمار روزهای آلاینده در اراک امسال افزایش دارد به دلیل گردو غباری است که بر اثر خشکسالی‌ها پیامدهای تشدید شونده‌ای دارد.

به گفته او، بخشی از این معضل مربوط به منابع محلی و کانون‌ها و چشمه‌های گردو غبار داخلی است. ابتکار با بیان این‌که تالاب کویری میقان اراک از زیست‌بوم‌های مهم است که در سال‌های گذشته آسیب‌های زیادی را دیده و شکننده شده است، گفت: در سفر دولت مصوبات خوبی در حوزه آلایندگی هوا و همچنین مدیریت تالاب کویری میقان و احیا و تامین حق‌آبه مناسب آن انجام خواهد شد.

بازدید از بیت امام (ره)

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ادامه برنامه‌های اولین روز از سفر کاروان تدبیر و امید به استان مرکزی از کارخانه واگن پارس اراک به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای ریلی در غرب آسیا، بازدید کرد.

به گفته رئیس‌جمهور، افتتاح 11 طرح صنعتی و آغاز بکار و افتتاح 40 واحد دیگر از برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای ‏پیشرفت و آبادانی استان مرکزی است .رئیس‌جمهور در دومین روز سفر خود به استان مرکزی، با سفر به شهرستان خمین از بیت تاریخی بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بازدید می‌کند. آغاز عملیات اجرایی مرکز نگهداری سالمندان اراک با حضور شهین دخت ملاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، بازدید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت و درمان از روند ساخت بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان زرندیه از دیگر برنامه‌های روز گذشته کاروان تدبیر امید در استان مرکزی بود.

کمیل انتظاری

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها