با حمایت گروه خودروسازی جیلی قرار است ماشینی ساخته شود که رکورد سرعت را تا 1290 کیلومتر بر ساعت ارتقا خواهد داد.
کد خبر: ۹۵۹۱۹۴

اکنون با حمایت شرکت جیلی (Geely) به عنوان بزرگ ترین خودروساز خصوصی در چین، خودروی جت‌کام‌راکت (Jet-Cum-Rocket) خواهد توانست در سال آینده رکورد سرعت زمینی را بشکند. این شرکت بیشتر با عنوان مالک ولوو و شرکت تاکسی لندن سر زبان‌هاست. پروژه بلادهاوند بناست در مهر 96/ اکتبر 2017، رکورد سرعت زمینی را از 1228 کیلومتر بر ساعت، به 1290 کیلومتر بر ساعت ارتقا دهد. پس از آن قرار است تغییراتی در وسیله ایجاد شود و 12 ماه بعد، باز هم این رکورد را افزایش بدهند. هدف نهایی، رسیدن به سرعت 1610 کیلومتر بر ساعت است. راننده این خودرو، اندی گرین خواهد بود که اکنون رکورد سرعت زمینی را در دست دارد.

جیلی، که در اصل به عنوان گروه هلدینگ ژجیانگ جیلی شناخته می‌شود، در کنار ارائه یک سری کمک‌های فنی به بلادهاوند، در مخابره پیام علمی بلادهاوند به چین نیز کمک خواهد کرد. پروژه بلادهاوند از ابتدا به عنوان راهی برای علاقه‌مندسازی کودکان به موضوعات و مهارت‌های علمی پا گرفته بود. هزاران مدرسه در انگلیس و ده کشور دیگر، این طرح را پذیرفته و با استفاده از خودروهای موشکی نمونه به تدریس مفاهیمی بنیانی، مانند قوانین نیوتونی می‌پردازند. جیلی می‌خواهد بخشی از این رفتارهای تربیتی را در چین ترویج کند. این شرکت برای رسیدن به این هدف، تعدادی مهندس به انگلیس می‌فرستد تا در یک همکاری نزدیک، با چند و چون فعالیت بلادهاوند آشنا شده و سپس با اشراف بر زیر و بم فناوری مورد نظر، به چین بازگردند.

ترمز دستی خوابانده!

پیش از دخالت خودروسازی چینی، پروژه بلادهاوند خوابیده بود. ساخت خودروی مافوق صوت تا حد زیادی جلو رفته بود، اما بودجه کافی نبود تا آن را راهی مسیر مخصوصی بکنند که در نورترن کیپِ آفریقا برایش آماده ساخته بودند.

حالا با بزرگ‌ترین حمایت مالی در هشت سال سابقه این طرح، این مشکل نیز از سر راه برداشته شده، تمام بدهی‌ها پرداخته و بودجه کافی برای پیشبرد این طرح وجود دارد. ریچارد نوبل، مسئول اداره طرح بلادهاوند می‌گوید: «وقتی همراه اندی گرین این پروژه را آغاز کردیم، فهمیدیم هدف بزرگی است و باید شکلی جهانی به خود می‌گرفت. باید همکاران مناسبی با روحیه و انگیزه لازم پیدا می‌کردیم و حالا از این پویایی پدید آمده حاصل از همکاری جیلی بشدت خرسندیم.»

اندی گرین نیز در عین خشنودی از تبدیل این حکایت به یک حکایت مهندسی جهانی، نه‌تنها با شرکت چین، که سراسر آسیا می‌گوید. مهندسانی که در بازه تعطیلی به مرخصی رفته بودند، دوباره قیومیت پروژه را بر عهده گرفته‌اند. خودروی حاضر در مرکز فنی بلادهاوند در بریستول از حالت ساخت خشک سابق خود پیاده شده و قرار است دوباره با تزریق سوخت برپا شده و حرکت را آغاز کند. یکی از ارکان کلیدی پروژه، تکمیل سیستم موشکی خودرو است. بلادهاوند برای آغاز حرکت از موتور جت یوروفایتر ـ تایفون بهره گرفته و تا چند صد کیلومتر اول را شتاب می‌گیرد و پس از آن برای شکستن دیوار صوتی و رسیدن به سرعت هدف (1290 کیلومتر بر ساعت) به یک بوستر یا تقویت‌کننده نیاز دارد. موشک را شرکت نامو (Nammo) در نروژ خواهد ساخت، اما جعبه دنده آن را خود بلادهاوند طراحی کرده و پمپ اکسیدایزر آن از نوع مورد استفاده در جگوار V8 خواهد بود. آزمایش همزمان این اجزا بزودی آغاز خواهد شد. مهندس ارشد پروژه، مارک چَپمَن می‌گوید: «جولای سال آینده (حدود تیر ماه) در فرودگاه نیوکواِی حضور یافته و به سرعت 200 مایل (321 کیلومتر) بر ساعت دست خواهیم یافت. این آزمایش ابتدایی خودرو خواهد بود. پس از آن در ماه سپتامبر (حدود شهریور ماه) به آفریقای جنوبی خواهیم رفت و رکورد سرعت 1290 کیلومتر بر ساعت را ثبت خواهیم کرد.»

منبع: BBC

مترجم: سیاوش شهبازی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها