این روزها حلب لحظه‌ها و ساعت‌های سرنوشت‌سازی را سپری می‌کند. پس از اتمام آتش‌بس یک هفته‌ای و ناکامی در تمدید آن، دولت سوریه و نیروهای مقاومت بر آن شدند که ابتکار عمل را به‌دست گرفته و سرنوشت جنگ سوریه را درمیدان عمل تعیین کنند. همین امر موجب شد تا حامیان گروه‌های تروریستی نیز دست به کار شده و با ارسال جدیدترین تجهیزات و مهمات، نیروهای هوادار خود را تقویت کنند. این مساله به تشدید درگیری‌ها بخصوص در داخل شهر حلب منجر شد و هم اکنون نیز شاهد شدیدترین صحنه درگیری هاست. به طوری که سازمان ملل متحد می‌گوید طی روزهای گذشته هزاران نفر در حلب کشته شده‌اند .
کد خبر: ۹۵۱۳۴۶

ارتش سوریه با پیشروی‌های خود در غرب و شرق حلب اعلام کرد توانسته است مقر رهبران جبهه فتح‌الشام را منهدم کند. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ مقر نشست‌های رهبران جبهه فتح‌الشام که پیشتر به جبهه النصره معروف بود، در منطقه صلاح الدین حلب نابود شد. انبارهای سلاح و ذخایر تجهیزات نظامی در بخش قدیمی حلب نیز مورد هدف قرار گرفت. ارتش سوریه با پیشروی در محور بخش قدیمی حلب نیز توانست تلاش گروه‌های مسلح برای حمله به خطوط مقدم ارتش را در منطقه الفرافره خنثی کند. پیشروی زمینی ارتش در محله الفرافره در شمال‌غرب قلعه حلب یک دستاورد بسیار مهم به‌شمار می‌آید؛ چرا که ارتش توانست خط مقدم نیروهای مسلح در بخش قدیمی حلب را بشکند.

در یک تحول دیگر ارتش سوریه همراه متحدانش بار دیگر اردوگاه حندرات واقع در شمال غرب حلب را از تروریست‌ها بازپس گرفت. اردوگاه حندرات برای نخستین‌بار شنبه گذشته از اشغال تروریست‌ها آزاد شده بود اما بعد از یک روز تروریست‌ها بار دیگر این منطقه را تصرف کردند. سیطره بر اردوگاه حندرات با توجه به نزدیکی آن به اتوبان کاستلو که مهم‌ترین مسیر تدارکاتی تروریست‌ها به محلات شمال‌شرقی شهر حلب به شمار می‌رود، اهمیت استراتژیکی دارد و از این لحاظ موجب توسعه جغرافیایی کمربند محاصره و افزایش امنیت مواضع نیروهای دولتی در این منطقه خواهد شد.

فشار روسیه

در این میان روسیه اعلام کرد شمار بمب‌افکن‌های این کشور در سوریه را افزایش خواهد داد. این اقدام پس از خروج بخشی از جنگ‌افزارها و هواپیماهای نظامی روسی در اسفند سال گذشته صورت می‌گیرد که آن زمان با توافق مسکو و واشنگتن در سوریه آتش‌بس برقرار شد. هم‌اکنون گفته می‌شود چندین فروند هواپیمای شکاری بمب افکن سوخو 25 منتظر صدور دستور برای رفتن به سوریه و تقویت واحد نیروی هوافضای روسیه هستند. قرار است طی روزهای آینده تعداد بیشتری از هواپیماهای رزمی روسیه به سوریه اعزام شوند.

جف بلنکفورت، کارشناس خاورمیانه در آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه جام جم در مورد مواضع جدید روسیه در سوریه می‌گوید: «یکی از اهمیت‌های اقدام مستقیم و نسبتا مستقل ارتش سوریه در حلب این است که مسئولیت متحدین خود را در قبال فشارهای جناح حامی مخالفان کمتر می‌کند. همین الان هم ما شاهد فشارها از سوی آمریکا و جناح عربی به روسیه به‌عنوان متحد دمشق هستیم که این کشور را به‌خاطر حمایت‌هایش از دولت سوریه به شیوه‌های مختلف تهدید می‌کنند. اما آنچه باید در باره نبردهای سوریه گفت، این است که این نبرد برای هر دو طرف حکم مرگ و زندگی را دارد. اگر روسیه این بار نتواند از منافع و حوزه نفوذ خود در خاورمیانه دفاع کند دیگر در هیچ برهه‌ای از تاریخ نخواهد توانست و همین مساله مسکو را از گردونه نه‌تنها قدرت جهانی بلکه قدرت منطقه نیز خارج خواهد کرد.»

نگرانی واشنگتن

تشدید فشار بر گروه‌های تروریستی در حلب حامیان این گروه‌ها را بشدت وحشت‌زده کرده است. آمریکا در واکنش به تحولات میدانی حلب می‌گوید: پلان «B» را عملی کرده و بزودی طرح‌های جدیدی را در این باره اعلام خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد اینها بیشتر بلوف‌های تبلیغاتی باشد تا بتواند شکست‌های پی در پی آمریکا در سوریه را سرپوش بگذارد. روز پنجشنبه آنتونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره «طرح جایگزین» آمریکا برای بحران سوریه اظهار کرد: رئیس‌جمهور آمریکا از همه آژانس‌های امنیتی خواسته طرح‌ها و گزینه‌های خود را که برخی شناخته شده و برخی جدید هستند ارائه کنند تا دوباره با توان بیشتری آنها را بررسی کنیم. جان کری، وزیرخارجه آمریکا هفته گذشته بعد از مشاجراتی طولانی که با همتای روسی خود داشت،گفته بود «دیگر نمی‌توان مذاکرات با روسیه را پیش برد و وقت گزینه‌های جایگزین» است.

حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل غرب‌آسیا در مورد موفق بودن سوریه در حلب و ابراز نگرانی غربی‌ها می‌گوید: تجربه نشان داده است که ارتش سوریه به همراهی نیروهای مردمی و گروه‌های مقاومت تاکنون توانسته علاوه بر هدف قرار دادن گروه‌های منسجم تروریستی همچون داعش و جبهه النصره در مراکز خودشان، پیشروی‌های مهمی در مناطق مختلف حلب داشته باشند. دخالت کشورهای به اصطلاح «ائتلاف علیه داعش»! دقیقا در مسیر مخالف این حرکت است و در دیرالزور شاهد آن بودیم که آمریکایی‌ها نیروهای ارتش سوریه را هدف قرار دادند؛ حامیان منطقه‌ای تروریست‌ها نیز در جهت تجهیز آنها حرکت کردند. در واقع این نیروها با علم به پیروزی ارتش سوریه دست به چنین اقدامات و دخالت‌هایی زده بودند. اما ارتش سوریه با پیشروی‌های اخیر خود درحلب این توطئه را خنثی کرده است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها