کیدتونز؛ نرم افزاری برای همه از خردسال تا کهنسال

وقتی قصه‌ها دیدنی و شنیدنی می شوند

همیشه تصور می‌شود شروع یک استارت‌آپ، کسب و کار یا حرکت نو، با یک ایده ناب آغاز می‌شود. یک جرقه که شخص یا گروهی را به حرکت در می‌آورد و به خلق یک پدیده جدید ختم می‌شود اما سوال این است که آیا تمام ایده‌های ناب و جرقه‌های لحظه‌ای، ظرفیت به واقعیت پیوستن را دارند؟ آیا همین که ایده شما جذاب، کاربردی و هیجان‌انگیز باشد، تضمین مناسبی برای به نتیجه رسیدن و عملی شدن آن است؟ تجربه چیز دیگری را نشان می‌دهد، پس بیایید مهره‌های خود را این بار طور دیگری بچینیم.
کد خبر: ۹۲۲۲۳۹

بیایید اول توانایی‌ها، نیاز بازار و داشته‌های خود را یکجا قرار دهیم و با در نظر گرفتن تمام این داشته‌ها و توانایی‌ها، سراغ ایده‌های موجود برویم. این دقیقا همان مسیری است که حسین مبشری برای به نتیجه رساندن استارت‌آپ خانوادگی‌اش طی کرده است. استارت‌آپ کیدتونز که یک اپلیکیشن قصه‌گو برای کاربران خردسال و البته پدر و مادرهایشان است، از میان توانایی‌ها و داشته‌های حسین مبشری و پدرش به وجود آمده است.

فهرست توانایی‌ها

کیدتونز، عضو جدید خانواده اپلیکیشن‌های فارسی زبان اندرویدی است که از یک استارت‌آپ خانوادگی سر برآورده است. حسین مبشری، ایده‌پرداز و موسس این استارت‌آپ، کار خود را با هدف راه‌اندازی یک پایگاه قصه‌های کودکانه به کمک پدرش شروع کرد.

حسین می‌گوید: همیشه فکر راه‌اندازی یک کسب و کار شخصی یا همان استارت‌آپ را در ذهن داشتم. وقتی توانایی‌هایی دارم که می‌توانم کاری را انجام دهم چرا سراغش نروم؟ حرفه‌ اصلی من، تدوین است، از طرف دیگر در خانواده‌ای بزرگ شده‌ام که همیشه با ادبیات، داستان و کتاب در ارتباط بوده‌ام. پدرم که از سال 60 نویسنده و کارگردان تلویزیون بوده، اکنون بازنشسته است. رشته تحصیلی من گرافیک بوده و چند سال کار در بخش محتوای تصویری و مولتی‌مدیای شرکت دیجی‌کالا مرا با فضای فناوری و کسب و کار آنلاین آشنا کرده است. فقط کافی بود این مهره‌های پازل را کنار هم قرار دهم تا به نقطه‌ای مشترک برای شروع یک استارت‌آپ برسم. داشتن دو برادرزاده کوچک که علاقه زیادی به خواندن و شنیدن داستان دارند، جرقه این ایده‌ را در ذهن من زد که آیا می‌شود در زمینه داستان‌های کودکان کار کرد؟

برای همین حسین سراغ اپلیکیشن‌های ایرانی موجود می‌رود تا ببیند در این فضا چیزی وجود دارد یا نه. نتیجه جستجوی او چندان امیدوارکننده نیست. نمونه‌های موجود نشان می‌دهد اپلیکیشن‌های ایرانی به ادبیات کودک بی‌توجه هستند و فقط به استفاده از محتوای آماده موجود در اینترنت بسنده کرده‌اند و با قرار دادن آنها در یک نرم‌افزار موبایل، آن را روی بازارهای اپلیکیشن‌های اندرویدی قرار داده‌اند. همین‌ها کافی است تا مبشری بداند قرار است سراغ چه چیزی برود.

شتاب‌دهنده‌های بی‌شتاب

با این‌که این روزها شتاب‌دهنده‌های زیادی برای حمایت از استارت‌آپ‌ها شکل گرفته، اما حسین مبشری برای استارت‌آپ‌ شخصی‌اش سراغ هیچ کدام آنها نرفته است. او اعتقاد دارد شتاب‌دهنده‌ها با این‌که با هدف سرعت دادن به کار استارت‌آپ‌ها تشکیل شده‌اند، ایده‌پرداز را از هدف اصلی‌ دور می‌کنند و به نوعی هسته اصلی یک ایده را به مسیر دیگری می‌برند. برای همین او ترجیح داده جدا از شتاب‌دهنده‌ها وارد این فضا شود و در عوض، سراغ مطالعه و مشورت با افراد باتجربه رفته است. حسین وقتی با شیوه‌های بازاریابی، توسعه نرم‌افزار و راه‌های راه‌اندازی اپلیکیشن آشنا شد، اولین سوالی که به ذهنش رسید این بود که محتوای لازم و قصه‌های این اپلیکیشن قرار است از کجا تامین شود؟ اینجا بود که سراغ پدرش می‌رود که قلم بسیار خوبی دارد.

قصه‌های پدر

عباس مبشری (پدر) می‌گوید: «حسین یک بار از من پرسید آیا می‌توانی داستان‌های کودکانه ‌هم بنویسی؟ پاسخ من خیلی ساده بود؛ چراکه نه.» این شروع بخش تولید محتوا برای کیدتونز بود. اولین قصه نوشته شد و به این نتیجه رسیدند این کار امکان‌پذیر است، اما در قدم بعد ربط دادن این قصه‌ها به تصاویر مربوط و داشتن تصویرسازی‌های مناسب برای قصه‌ها به یک دغدغه برای پدر و پسر تبدیل شد. برای همین تصمیم گرفتند مسیر این تولید محتوا را برعکس کنند و براساس داشته‌هایشان سراغ تولید محتوا بروند.

عباس مبشری می‌گوید: برای همین اول سراغ تصاویر رفتیم و بر اساس آنچه داشتیم شروع به تولید محتوا کردیم. تصاویر را با هم نگاه می‌کردیم و برای آن یک خط داستانی در نظر می‌گرفتیم. حتی برای باورپذیرتر شدن داستان‌ها جستجو می‌کردیم و ریشه‌هایی از فرهنگ‌های مختلف کشورها را در تصاویر پیدا می‌کردیم. حال به جایی رسیده‌ایم که هر روز یک داستان نوشته می‌شود و این روند تولید به هیچ عنوان قطع نمی‌شود.

عکس‌هایی که جان گرفتند

بخش توسعه اپلیکیشن و گرافیک کیدتونز به‌صورت برون‌سپاری و زیر نظر حسین در حال تولید بود، عباس مبشری نیز کار نوشتن داستان‌ها را آغاز کرده بود؛ اما هنوز یک حلقه دیگر برای کامل شدن چرخه تولید استارت‌آپ کیدتونز لازم بود و آن هم تولید داستان‌ها به‌صورت صوتی و استفاده از گوینده برای روایت داستان‌ها بود. از اینجای ماجرا پای هانیه جودکی و تیمش به استارت‌آپ خانوادگی مبشری‌ها باز می‌شود.

هانیه می‌گوید: من از طریق یک فراخوان با کیدتونز آشنا شدم و بعد از اولین ملاقات و اولین آزمایش، احساس کردم قرار گرفتن این داستان‌ها و تصاویر کنار هم می‌تواند کار من برای شخصیت ‌دادن به آنها را با صدا بسیار راحت‌تر کند. کار تولید نسخه‌های صوتی شروع شد و خیلی زود به تعداد افراد تیم من و صداپیشه‌های مختلف آن اضافه شد. نتیجه کار از آنچه فکرش را می‌کردم بسیار امیدوارکننده‌تر بود و بازخوردی که از اطرافیان گرفتم نیز من را به ادامه این کار دلگرم کرد.

اینجا شروع کار است

کیدتونز حالا وارد بازار اپلیکیشن‌های ایرانی شده و به دلیل استقبال خوب از آن، مبشری‌ها و تیمشان به آینده امیدوار هستند. اما به گفته حسین، این تنها نقطه شروع کار است. کسب و کار خانوادگی با وجود تمام حسن‌هایش دردسرهایی هم دارد.

او می‌گوید: به‌طور مثال بسیاری از برنامه‌های خانوادگی آنها به دلیل درگیری شدید با این پروژه لغو و زندگی روزمره‌شان دستخوش تغییر شده است. برای همین باید به فکر داستان‌‌نویس‌های دیگری نیز باشیم. صداگذارهای و گویندگان دیگر پیدا کنیم و رفته‌رفته کسب و کارمان را توسعه دهیم. کیدتونز قرار است بیشتر از یک اپلیکیشن‌ باشد و به یک محصول فرهنگی قابل توجه تبدیل شود.

دید حسین مبشری به این اپلیکیشن یک پروژه جهانی است و دوست دارد در آینده آن را به محصولی بین‌المللی برای تمام کاربران جهان تبدیل کند.

به گفته او، قصه‌های کیدتونز برای تمام مردم جهان است و فقط کافی است این قصه‌ها به زبان‌ها و با صداهای دیگر هم گفته شود تا مردم کشورهای دیگر نیز بتوانند از آن استفاده کنند. او اضافه می‌کند: تا وقتی شناخت خوبی به توانایی‌های خودمان داریم، توسعه را ادامه می‌دهیم و هر روز به سمت بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر شدن حرکت می‌کنیم. کیدتونز قصه‌هایی برای خردسال و کهنسال است و هیچ بعید نیست در آینده سراغ داستان‌ها و محصولات دیگری برویم که فقط برای بچه‌ها و کودکان نباشد.

حسین مبشری؛ مدیرعامل کیدتونز

متولد سال 60 در شهر اصفهان و بزرگ شده تهران است. او در رشته گرافیک تحصیل کرده و حدود چهار سال مسئولیت تدوین ویدئوهای بخش دیجی‌کالا تی‌وی را به عهده داشته است.

عباس مبشری؛ مدیر محتوایی

متولد اصفهان است و از سال 60 تجربه کارگردانی و نویسندگی در برنامه‌های تلویزیونی را دارد.

هانیه جودکی؛ سرپرست گویندگان

متولد 1375 است و دیپلم ادبیات دارد و در حال حاضر دانشجوی روان‌شناسی است.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها