آیت‌الله آملی لاریجانی در همایش سراسری دستگاه قضایی تاکید کرد :

برخورد بدون اغماض با تخلف

در آخرین روز از هفته قوه قضاییه دیروز همایش سراسری دستگاه قضایی کشور با حضور سران قوا و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری در سالن اجلاس سران برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۷۶۲۶

به گزارش فارس، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در همایش دیروز با اشاره به حجم گسترده خدمات دستگاه قضایی اظهار کرد: گاهی به زحمات دوستان بی‌توجهی می‌شود اما باید قدر این زحمات را بدانیم زیرا قوه قضاییه در بخش امنیت کشور، نقش بسزایی دارد و اگر در کشور امنیت خوبی داریم، بخش مهمی از آن مربوط به قوه قضاییه است.

وی با اشاره به این‌که در برخورد با مفسدان اقتصادی، قوه قضاییه کارنامه درخشانی داشته است، گفت: قوه قضاییه در حل مشکلات بانکی تدبیر داشت و باعث شد که مشکلات هزاران پرونده براحتی مرتفع شود.

آملی‌لاریجانی در ارائه ارزیابی از کار قوه قضاییه تصریح کرد: اعتراف داریم در دستگاه قضایی کاستی‌هایی وجود دارد که برخی قصور و برخی تقصیراتی است و قوه قضاییه با آنهایی که تعمد دارد، برخورد می‌کند.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که انتقاد از دستگاه قضایی اشکال ندارد بلکه باعث سازندگی می‌شود، خاطرنشان کرد: این نقادی می‌تواند از ناحیه خود قضات و هم از نگاه‌های بیرونی مانند حقوقدانان‌، استادان دانشگاه و دیگران باشد که از آنها استقبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر این‌که برخلاف برخی ادعاها، ما از نقد سازنده ناراحت نمی‌شویم، گفت: اما آلودن نقدها به چیزهای دیگر، بحث جداگانه‌ای است.

آملی‌لاریجانی با اشاره به برخی کمبودها در قوه قضاییه از جمله کمبود بودجه اظهار کرد:‌ می‌گویند که از قوه قضاییه حمایت می‌شود و در همین همایش، دو رئیس قوه گفتند وجدانا و عقلا موظف هستند از قوه قضاییه حمایت کنند، اما عملا این حمایت‌ها صورت نگرفته یا کم بوده است.

وی با بیان این‌که من نمی‌خواهم گلایه کنم که تعمدی در کار است، افزود: بارها به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس گفته‌ام که به موضوع کمبودها در دستگاه قضایی توجه کنند چراکه اگر قوه قضاییه مقتدر باشد، به نفع همه است.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی می‌بینیم مجلس هم همکاری نمی‌کند برای مثال اخیرا برای افزایش بودجه قوه قضاییه، راه‌حل نشان دادیم اما مخالفت کردند.

برخی مسئولان گذشته، نقش عوض کرده‌اند

آیت‌الله آملی‌لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود در همایش سراسری قوه قضاییه گفت: عده‌ای می‌گویند رشوه همه جا را گرفته اما وقتی از آنها می‌خواهیم تا نمونه بیاورند، ساکت می‌شوند.

وی با بیان این‌که سلامت دستگاه قضایی مطلب مهمی است، اضافه کرد: قبول داریم تخلفاتی صورت می‌گیرد اما عزم قوه قضاییه برای برخورد با متخلفان جزم است و در این زمینه هیچ اغماضی نداریم اما ساحت دستگاه قضایی باید از تهمت‌ها مبرا باشد، در حکومت حضرت علی(ع) هم تخلف صورت می‌گرفت، اما برخورد می‌شد.

آملی‌لاریجانی با اظهار تاسف از برخی ارزیابی‌های بی‌حساب و کتاب از عملکرد دستگاه‌ها از جمله دستگاه قضا گفت: کسانی که از مواهب انقلاب به اندازه کافی بهره‌مند شده‌اند، امروز نقش اپوزیسیون را پیدا کرده‌اند و تمام نقش و پیشرفت‌های انقلاب را نادیده می‌گیرند. رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: عده‌ای که خودشان در این کشور مسئول بودند حالا نقش عوض کرده‌اند؛ برخی از اینها خودشان اشرافی‌گری راه انداختند، به خودشان، آقازاده‌هایشان و افرادی که با آنها در ارتباطند نگاه کنند، می‌بینند که این‌گونه بوده است.

امنیت کشور در گرو داشتن قوه قضاییه بی‌طرف، عالم و کارا

رئیس‌جمهور نیز طی سخنانی در این همایش تصریح کرد: امروز نیازمند یک قوه قضاییه قوی، به‌روز و چابک هستیم که بتواند پناهگاهی برای مردم باشد.

وی اضافه کرد: در هیچ کشوری امنیت آن کشور حفظ نخواهد شد مگر آن‌که مردم در پناه یک قوه قضاییه بی‌طرف، عالم، کارا در زمینه رفع مخاصمات و مبارزه با مجرمین و ایجاد عدل و داد در جامعه باشند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که احکام قضایی باید وجدان عمومی جامعه را راضی کند، بر روشن شدن ابعاد تاراج پول نفت و برنامه‌ریزان آن تاکید کرد و افزود: آنچه برای مردم مهم است، ختم یک پرونده نیست بلکه بالاتر از ختم پرونده، ختم سوالاتی است که در اذهان مردم است و ثمره چنین کاری، ایجاد امنیت و نیز اعتماد بیشتر مردم به دستگاه قضاست.

وی با تاکید بر شفافیت عملکرد قوه قضائیه گفت: مثلا مردم می‌خواهند بدانند در موضوع حمله به یک سفارت خارجی که عاملان و آمران آن به‌خوبی مشخص هستند، قوه قضائیه چگونه برخورد می‌کند؟

تلاش دشمن برای مخدوش کردن سیمای نظام اسلامی

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش سراسری دستگاه قضایی کشور اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که برای کشور ما پیش آمد مساله برجام بود، نظام توافق برجام را با چشم بینا انتخاب کرد ولی در این میان باید دید غربی‌ها در پس این توافق چه فکری در سر دارند، آیا آنچه را می‌گفتند دنبال می‌کنند یا طور دیگری می‌خواهند اقدام کنند. وی افزود: به نظر می‌رسد غربی‌ها در اجرای برجام، نقاط ضعفی ایجاد کردند که برخی از این نقاط ضعف مربوط به برچیدن تحریم‌ها علیه ایران می‌شود که بخشی از این برچیده نشدن تحریم‌ها را در مورد بانک‌های بزرگ کشور شاهدیم. لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تلاش برخی کشورهای غربی و همچنین بعضی کشورهای منطقه برای ایجاد ناامنی در ایران گفت: آنها با تلاش برای نفوذ عناصر تروریست به داخل کشور و حتی با انفجار ترقه‌ای، می‌خواهند‌ اعلام کنند که در ایران هم مشکل امنیتی به‌وجود آمده زیرا در این سال‌ها ایران دارای امنیت پایدار بوده است. وی یادآورشد: بخصوص سعودی‌ها فشارها را زیاد کرده‌اند و با برخی گروهک‌های بی‌آبرو در منطقه شرق تماس داشتند، پول و امکانات زیاد به آنها دادند برای این که سروصدایی در ایران به وجود بیاورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها