ابعاد پیچیده و متناقض شخصیت عامل کشتار اورلاندو

با گذشت سه روز از تیراندازی در کلوب شبانه در اورلاندو ایالت فلوریدا هر روز ابعاد جدیدتر و پیچیده‌تر و در عین حال متناقضی از این ماجرا روشن می‌شود.
کد خبر: ۹۱۳۵۳۴

روز یکشنبه گذشته (11 ژوئن) عمر متین، شهروند آمریکایی افغان‌تبار با حمله مسلحانه به یک باشگاه شبانه در فلوریدا آمریکا، دست‌کم 50 نفر را به ضرب گلوله کشت و 53 نفر دیگر را زخمی کرد.

بلافاصه پس از این رویداد، گمانه‌زنی‌ها درباره وابستگی این فرد به گروه‌های اسلامی آغاز شد.

گزارش‌های اولیه در رسانه‌های آمریکا، حمله وی به باشگاه همجنسگرایان را ناشی از تعصبات مذهبی عمر متین عنوان کرده بود، اما دیلی میل و دیلی بیست در خبری اعلام کردند که عمر متین به هیچ وجه ضد همجنسگراها نبوده و یکی از دوستان وی همجنسگرا بوده است. در همین حین خبرگزاری اعماق وابسته به داعش اعلام کرد که متین از اعضای این گروه تروریستی بوده است. در خبری دیگر، برخی خبرگزاری‌ها تاثیرپذیری متین از یکی از اعضای جبهه النصره شاخه سوری القاعده خبر دادند. برخی گزارش‌های رسانه‌ای نیز از نزدیکی عمر متین به طالبان افغانستان خبر داده‌اند.

در همین راستا، سخنگوی وزارت کشور عربستان اعلام کرد، عامل حمله تروریستی اورلاندو، دو بار به عربستان سفر کرده بود.

پایگاه خبری المواطن به نقل از الترکی گزارش داد که عمر متین دو بار در سال‌های 2011 و 2012 برای انجام مراسم حج به عربستان سفر کرده بود که بار اول ده روز و بار دوم هشت روز در عربستان اقامت داشته است.

یک مسئول آمریکایی نیز اعلام کرد که سابقه سفرهای متین نشان می‌دهد او یک بار هم به امارات سفر کرده است.

این گمانه‌زنی‌ها درحالی است که وال‌استریت ژورنال در خبری اعلام کرد غول امنیتی انگلیس موسوم به «G4S» که یک شرکت پیمانکار امنیتی است، عمر متین را استخدام کرده بود.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارش کرد، این شرکت که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی امنیتی جهان به حساب می‌آید، با این اقدام گاف بزرگی داده است.

طبق گفته یک فرد آگاه، متین پیشتر برای این شرکت در دادگاهی در بندر سنت لوسی فلوریدا کار می‌کرد، اما بعدها به درخواست خود منتقل شد که اعتراض کرده بود به دلیل مسلمان بودنش، مورد رفتار تبعیض‌آمیز قرار می‌گیرد. G4S تصریح کرده است: در بررسی پیشینه متین در سال 2007، هیچ‌گونه مورد نگران‌کننده‌ای پیدا نکرده و بعد از آن‌که در سال 2013 مجدداً پیشینه او را بررسی کردند، باز هم مورد مشکوکی پیدا نکردند.

این شرکت ادامه داد: در سال 2013 دریافته است که دفتر تحقیقات فدرال یا همان اف‌.بی.آی، متین را مورد بازجویی قرار داده، اما پرونده این بازجویی در همانجا بسته شده و هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره ارتباطات متین با تروریست‌ها و همچنین تحقیقات بعدی اف.بی.آی نداشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها