اگر بخواهیم بیماری‌های شایع قلبی ـ عروقی را برشمریم باید به تناسب شیوع به موارد زیر اشاره کنیم:
کد خبر: ۹۰۷۲۶۸

حمله قلبی: حمله یا سکته قلبی زمانی رخ می‌دهد که یکی از عروق کرونر (معمولا توسط لخته خون) بسته شود. این حمله باعث کمبود یا فقدان خون در بخشی از قلب می‌شود. کمبود خون یا فقدان می‌تواند باعث مرگ آن بخش از قلب شود. معمولا از نشانه‌های اصلی حمله قلبی، درد قفسه سینه، درد در پشت، دست‌ها، گردن یا فک است. همچنین تنگی نفس، تهوع یا استفراغ، تپش قلب سریع یا نامنظم و نیز خستگی، اضطراب، سوءهاضمه یا سوزش معده از دیگر نشانه‌های حمله قلبی است. در حمله قلبی بیشتر افراد معمولا یک یا دوتا از نشانه‌های زیر را حس می‌کنند. اگر شما دچار حمله قلبی شدید سریع با اورژانس تماس بگیرید و خودتان نزد پزشک یا به بیمارستان نروید.

بیماری عروق کرونر: در این بیماری، عروق کرونر که مواد غذایی، اکسیژن و خون را به ماهیچه قلب می‌رسانند، معمولا به خاطر جمع شدن کلسترول در آنها، بیمار شده یا آسیب می‌بینند. در واقع، تجمع کلسترول باعث نازک شدن رگ‌ها و در نتیجه نرسیدن خون و اکسیژن کافی به قلب می‌شود. بیماری عروق کرونر می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

آریتمی: آریتمی قلبی یعنی تپش نامنظم قلب، آریتمی به معنی مشکل در ریتم تپش قلب است. البته تپش نامنظم قلب معمول بوده و بیشتر ما آن را تجربه می‌کنیم، اما اگر این تپش خیلی متفاوت با تپش همیشگی بوده یا به دلیل آسیب دیدگی یا ضعف قلب باشد، باید جدی گرفته شود. تپش نامنظم قلب می‌تواند مرگ‌آور باشد. زمانی که این تپش نامنظم طولانی شده یا باعث درد قفسه سینه شود، باید بسرعت به بیمارستان مراجعه کرد.

کاردیومیوپاتی: بیماری کاردیومیوپاتی، باعث تغییرات در ماهیچه قلب شده و این تغییرات توانایی قلب در پمپاژ خون را کاهش می‌دهد. بیماری‌های دیگر ازجمله فشارخون یا بیماری دریچه قلب، همراه کاردیومیوپاتی رخ می‌دهد.

نارسایی قلبی: نارسایی قلبی که به آن نارسایی احتقانی قلب نیز می‌گویند، زمانی رخ می‌دهد که قلب نتواند به طور موثر و کارا خون را در بدن پمپاژ کند، در این بیماری طرف چپ یا راست یا هر دو طرف بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. فشارخون یا بیماری عروق کرونر می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری شود.

نقص مادرزادی قلب: بیماری یا نقص مادرزادی قلب واژه‌ای برای معرفی نقص‌های مادرزادی است که بر عملکرد قلب تاثیر می‌گذارد. انواع نقص مادرزادی قلب شامل نقص دیواره قلبی و نقص انسدادی بین دهلیزها می‌شود.

بیماری قلبی سیانوتیک: به دلیل یک یا چند نقص در قلب، اکسیژن کافی در بدن پمپاژ نمی‌شود.

نارسایی میترال: زمانی رخ می‌دهد که دریچه میترال قلب بخوبی بسته نشده و باعث برگشت دوباره خون به قلب می‌شود. خون در افراد مبتلا به نارسایی دریچه میترال بخوبی در بدن پخش نشده و باعث می‌شود، فرد مبتلا احساس خستگی و از نفس افتادن کند.

آنژین: آنژین که به آنژین صدری نیز معروف است، معرف بیماری‌ای است که در آن اکسیژن کافی به قلب نمی‌رسد. البته آنژین به نوبه خود، یک بیماری نیست، اما خود یکی از نشانه‌های بیماری عروق کرونر است، چراکه فقدان اکسیژن در اثر بسته شدن عروق کرونر به وجود می‌آید.

دکتر مسعود قاسمی - فوق‌تخصص آنژیو‌گرافی و آنژیو‌پلاستی

info@iranatheroz.ir

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها