انتقاد مسئولان دولتی و بخش خصوصی از مانع تراشی آمریکا ادامه دارد

گره بانکی بر سر رفع تحریم‌ها

با گذشت چهار ماه از اجرای برجام، همچنان معضل مشکلات بانکی پابرجا مانده و مهم‌ترین مانع بر سر راه گشایش‌های اقتصادی دوران پسابرجام محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۰۵۴۸۴

انتقاد از عادی نشدن روابط بانکی ایران با نظام بانکی بین‌المللی به مسئولان دولتی نیز رسیده است به طوری که دیروز مجید تخت‌روانچی یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز به این موضوع اشاره کرد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: بانک‌های اروپایی با مته به خشخاش گذاشتن در مورد لغو تحریم‌های ایران فرصت‌ها را از بین می‌برند.

به گزارش فارس‌، تخت‌روانچی دیروز در همایش تجاری مشترک ایران و ایتالیا خطاب به طرف ایتالیایی و دیگر کشورهای اروپایی افزود: همکاری‌های مالی از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد چراکه همکاری‌های بانکی نقش مهمی را در این میان ایفا می‌کند و بانک‌های اروپایی باید توجه داشته باشند که بیش از حد «مته به خشخاش گذاشتن» سبب از بین رفتن فرصت‌ها می‌شود زیرا برخی از بانک‌ها از وضعیت لغو تحریم‌ها و مبادلات بانکی با ایران چشم‌انداز درستی ندارند.

وی در پاسخ به فعالان اقتصادی که وضعیت اجرای برجام به کجا رسید و چقدر از مشکلات اقتصادی را حل کرده است، خاطرنشان کرد: به طور کامل از اجرای برجام رضایت نداریم و دلیل آن هم این است که دولت آمریکا آن طور که باید به وظایف خود عمل نکرده و برجام از دید ما کاملا موفقیت‌آمیز نبوده است. وی تصریح کرد: در اجرای برجام محافظه‌کاری بانک‌های بزرگ اروپایی وجود دارد و همه چیز دست به دست هم داده تا به طور کامل در زمینه بانکی همکاری‌های لازم را مشاهده نکنیم.

در ادامه این نشست، وینچنزو آمندولا معاون وزیر خارجه ایتالیا نیز در توضیح بیشتر این موضوع گفت: ما در این رابطه می‌توانیم صحبت کنیم تا راهکاری برای مدیریت این موضوع پیدا کنیم.

به گفته معاون وزیر خارجه ایتالیا باید منتظر آینده سیاسی آمریکا بود تا ببینیم، خانم کلینتون روی کار می‌آید یا آقای ترامپ.

انتقاد بخش خصوصی

از سوی دیگر، انتقاد فعالان اقتصادی بخش خصوصی از عادی نشدن روابط بانکی همچنان ادامه دارد، به طوری که علاءمیرمحمد صادقی از باسابقه‌ترین اعضای اتاق بازرگانی نیز دیروز گفت: بانک‌های خارجی بخصوص بانک‌های اروپایی هنوز آماده کار کردن با ایران نیستند. مسئولان آمریکایی همواره دوپهلو صحبت می‌کنند و با صراحت نمی‌گویند که برای کار کردن بانک‌های اروپایی با ایران مانع‌تراشی نمی‌کنند.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: بانک‌های اروپایی هنوز اطمینان صد درصد ندارند که در صورت کار کردن با بانک‌های ایرانی از سوی آمریکایی‌ها جریمه نمی‌شوند. خوب است که مسئولان در این زمینه مذاکراتی را با آمریکایی‌ها داشته باشند و این مساله را به طور شفاف روشن کنند.

میرمحمد صادقی گفت: بانک‌های اروپایی به دنبال منافع خودشان هستند و چون بعضی از آنها در دوران تحریم از بابت کار کردن با ایران جرایم سنگینی را دادند، هنوز از آمریکایی‌ها می‌ترسند. این بانک‌ها در آمریکا شعباتی دارند و با این کشور همکاری می‌کنند، بنابراین نمی‌خواهند با همکاری با ایران فرصت همکاری با آمریکایی‌ها را از دست بدهند.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این باره گفت: از 180 هیات خارجی که به ایران آمده‌اند 40 تا 50 هیات به طور مستقیم به اتاق بازرگانی آمده‌اند، اما نتیجه آن‌طور که می‌خواستیم نشد. وی اضافه کرد: با وجود مذاکرات انجام شده مشکلاتی وجود دارد که مهم‌ترین آن مسائل بانکی است.

به گزارش جام‌جم، جریمه‌های سنگینی که آمریکا در سال‌های گذشته به بهانه نقض تحریم‌های ایران علیه بانک‌های بین‌المللی وضع کرده، موجب شده که این بانک‌ها از انجام هرگونه تراکنش مربوط به ایران هراس داشته باشند؛ این مساله به نوبه خود موجب محدود شدن گزینه‌های مالی برای شرکت‌های اروپایی خواستار تجارت با ایران می‌شود. آمریکا در سال‌های اخیر هفت بانک بزرگ اروپایی را به بهانه نقض تحریم‌های ایران مجموعا 15 میلیارد دلار جریمه کرده است.

رقم جریمه (میلیون دلار)

کشور

نام بانک

8900

فرانسه

بی ان پی پاریباس

1900

انگلستان

اچاسبیسی

1450

آلمان

کامرز بانک

787

فرانسه

کردیت اگریکول

669

انگلستان

استاندارد چارترد

619

هلند

آی ان جی

536

سوئیس

کردیت سوئیس

14861

مجموع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها