کودک بودن در هزاره سوم با چند دهه قبل از آن خیلی تفاوت دارد، این تفاوت در تمام شئون روان‌شناسی، تربیتی، آموزشی و سرگرمی قابل بررسی است، نمونه‌اش همین سه‌شنبه شب جشنواره‌ای بود که در روزگار نه‌چندان دور شاید برگزاری‌اش بسیار عجیب و غریب می‌نمود.
کد خبر: ۸۸۲۷۲۰

عده‌ای از مدیران فرهنگی، نویسندگان و هنرمندان همراه با جمعی از مردم که از کودک پنج ساله تا موسفید 71 ساله را شامل می‌شد دور هم جمع شدند تا قصه‌های دیجیتالی‌شان را برای هم بخوانند و به برترین‌ها جایزه بدهند و لابه‌لای آن هم خبری منتشر شد که بزودی کتابخانه‌ای دیجیتال برای کودکان نسل امروز به راه می‌افتد.

به گزارش جام‌جم، سه‌شنبه شب آیین پایانی دومین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی برای کودکان، نوجوانان و نابینایان در حالی برگزار شد که کارشناسان بر اهمیت نقش کتاب‌های صوتی در جامعه امروز و جایگاه و نقش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در قصه‌گویی تاکید کردند.

جشنواره تولید کتاب‌های صوتی برای کودکان، نوجوانان و نابینایان برای دومین سال متوالی برگزار شد و آن‌طور که حسن آذری، دبیر این جشنواره بیان می‌کند، در این دوره از جشنواره 2850 شرکت‌کننده، تعداد 5022 فایل به دبیرخانه ارسال کردند. کوچک‌ترین شرکت‌کننده پنج‌ساله و مسن‌ترین شرکت‌کننده 71 ساله بودند.

راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال

مسئولان سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این آیین خبر خوشی دیگری هم داشتند.

حجت‌الاسلام ناصری‌پور، معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این رویداد گفت: ما به‌دنبال راهکارهای موثر، ساده و کم‌هزینه در زمینه گسترش فرهنگ کتابخوانی هستیم و یکی از این راه‌ها تشکیل یک کتابخانه دیجیتال با استفاده از 5200 فایل صوتی است که به دومین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی برای کودکان و نوجوانان ارسال شده است.

به گفته او، قرار است این اتفاق خوب بزودی عملی شود و کتابخانه دیجیتال هم فعالیت خود را آغاز کند.

از مهم‌ترین اتفاقات این برنامه تحلیل‌هایی بود که بر اهمیت موضوع کتاب‌های صوتی انجام گرفت.

صادق کرمیان، مدیر فرهنگی هنری منطقه 10 و رئیس فرهنگسرای عطار نخستین فرد حاضر در جلسه بود که به این موضوع پرداخت.

او اظهار کرد: قصه کودکی از لالایی‌های مادرانه و رضایت‌های شبانه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها آغاز می‌شود. امروز سطح زندگی تغییر کرده و پدران و مادران درگیر مسائل روزمره و زندگی شهری شده‌اند. ما باید با شرایط زندگی امروز همراه شویم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. یکی از راه‌هایی که به ما امکان همراه شدن با زندگی امروز از یک‌سو و حفظ و نگهداری قصه‌ها و افسانه‌ها را از سوی دیگر می‌دهد برگزاری جشنواره‌هایی مشابه جشنواره تولید کتاب صوتی است.

مردم و برخورد با نیازهایشان

مصطفی رحماندوست، نویسنده کودک و نوجوان و یکی از داوران این جشنواره هم نظرات جالبی درباره کتاب‌های صوتی داشت.

او اظهار کرد: همیشه مردم قبل از مسئولان با نیازهایشان روبه‌رو شده و آنها را به رسمیت می‌شناسند. ظهور، بروز و حرکت جامعه به سمت کتاب‌های گویا سرعت بسیار زیادی دارد. البته اگر نگاهی به فعالیت‌های دیگر کشورها در این عرصه داشته باشیم، می‌بینیم با آمار بشدت بالایی روبه‌رو هستیم و تغییر سبک زندگی همه مردم را به سمت این کتاب‌ها جلب کرده است.

او درباره وجود کلمه نابینایان در عنوان جشنواره گفت: کتاب‌های صوتی امروز مختص نابینایان نیست و همه افراد جامعه از آن استفاده می‌کنند. این موضوع علاوه بر این‌که می‌تواند به ما نشان دهد با تغییر سبک زندگی چگونه می‌توان ارتباط و پیوند میان مردم و کتاب را حفظ کرد، نکته مهم دیگری را هم در دل خود دارد.

شاعر «صد دانه یاقوت» ادامه داد: قصه همیشه و در هر شرایطی بر مردم تاثیر داشته است. پس قصه‌گویی به هر شیوه و شکلی می‌تواند مردم را به سمت کتاب و علاقه‌مند شدن به مطالعه سوق دهد. امیدوارم کیفیت آثار این جشنواره بزودی به جایی برسد که بتوانیم برای شرکت کنندگان کارگاه‌های آموزشی هم برگزار کنیم.

رحماندوست صحبت‌هایش را با این جمله به پایان برد: می‌توانیم به مردم یاد بدهیم اگر فرصت نداریم برای زندگی بهتر کتاب بخوانیم، می‌توانیم برای داشتن زندگی بهتر کتاب گوش بدهیم و اگر خوشمان آمد دیگران را هم به شنیدن آن ترغیب کنیم.

نیاز به استعدادیابی در جشنواره

میکائیل شهرستانی فعال تئاتر، بازیگر و گوینده رادیو در عرصه کتاب‌های صوتی هم فعال است. این هنرمند هم یکی از داوران دومین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی بود که اظهار کرد: تولید کتاب‌های صوتی توسط مردم در قالب کارهای گروهی و فردی اتفاق بسیار خوبی است.

می‌توانم بگویم در جریان داوری جشنواره با صداهای رادیوفونیک زیادی برخورد کردم و به نظرم جشنواره می‌تواند محمل خوبی برای یافتن این استعدادها و آموزش و تربیت آنها برای کار حرفه‌ای باشد. او درباره سهولت استفاده از کتاب‌های صوتی گفت: می‌توان هنگام رانندگی هم در خودرو کتاب صوتی شنید. امیدوارم ارتباط میان مردم و این کتاب‌ها برقرار شود و کتاب‌های صوتی تا حدی خلأ کتابخوانی را در زندگی پردغدغه و شلوغ امروز ما برطرف کند.

دومین جشنواره تولید کتاب‌های صوتی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. حضور 13 زن از میان 16 شرکت کننده نشان از پیشتازی زنان در این جشنواره دارد.

تجلیل از صدای آشنای «قصه ظهر جمعه»

قرار بود در دومین جشنواره کتاب‌های صوتی از محمدرضا سرشار صدای آشنای «قصه ظهر جمعه» قدردانی و تجلیل شود. او در این برنامه گفت: خدا را شکر که خاطرات خوشی در گوشه‌ای از ذهن مردم سرزمینم به یادگار گذاشته‌ام. این توفیقی بدون استحقاق برای من بوده است همچنین از محمد میرکیانی نویسنده «قصه ظهر جمعه» یاد می‌کنم که جشنواره‌های قصه‌گویی را بنیان گذاشت؛ جشنواره‌هایی که از کانون پرورش فکری شروع شد و در شهرداری تداوم پیدا کرد و به احیای یک سنت اجدادی انجامید.

او افزود: افراد مسن وقتی توانایی دوران جوانی خود را از دست می‌دهند، گاه احساس بی‌هدف بودن می‌کنند و همین حس باعث می‌شود آن احترامی را که شایسته‌‌شان است در خانواده پیدا نکنند. قصه‌گویی سنتی است که موجب می‌شود پدر و مادربزرگ‌ها احساس مفید و کارآمد بودن داشته باشند.سرشار در این برنامه هدیه‌اش را از دست نوربرت کوبر قصه‌گوی مشهور آلمانی و تندیس جشنواره را از دست کوچک‌ترین شرکت‌کننده جشنواره دختری پنج ساله به نام هانیا حسنی دریافت کرد.

زینب مرتضایی‌فرد - فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها