نگاهی به انیمیشن تلویزیونی پتِ پُستچی

داستان یک عروسک نامه رسان

پَت پستچی را یادتان هست؟ همان نامه‌رسان وظیفه‌شناس و همیشه خوشحالی که بدون عجله سوار وانت قرمز رنگش می‌شد و همراه گربه سفید و سیاهش نامه‌های مردم را به دست صاحبانشان می‌رساند. این اثر، انیمیشن کشور انگلستان است که به شیوه استاپ‌موشن در 10 فصل و 167 قسمت برای گروه سنی پیش‌دبستان و دبستان تهیه شده است. این سریال سال‌ها از شبکه‌های تلویزیونی سیما پخش می‌شد و اخیرا نیز در جدول پخش برنامه‌های شبکه پویا قرار گرفته است. محبوبیت این سریال طی این سی و چند سال انگیزه‌ای برای آشنایی بیشتر با این مجموعه شد.
کد خبر: ۸۷۸۴۸۸

کاراکتر پت پستچی توسط آقای جان کانلیف خلق شده است. جان کانلیف خودش می‌گوید که ایده اصلی پت پستچی را پس از شنیدن حکایت‌ها و ماجراهای واقعی مردی که در منطقه‌ای روستایی از انگلستان یک اداره پست محلی کوچک را اداره می‌کرده به ذهنش رسیده است. او سپس این ماجراها را با تجربیات واقعی خود درباره اداره یک کتابخانه سیار در منطقه روستایی نورت هامبرلند (منطقه‌ای در شمال کشور انگلستان) ترکیب کرد و چند کتاب درباره پت پستچی نوشت. سپس کانلیف به شغل تدریس در مدرسه روی آورد و در آنجا مادر یکی از دانش‌آموزانش به او پیشنهاد کرد کتاب‌هایش را به تلویزیون بفرستد، زیرا تهیه‌کننده‌ای در تلویزیون بود که به‌دنبال نویسندگان جدید به منظور ساخت آثاری برای کودکان می‌گشت.

به این ترتیب تلویزیون تصمیم گرفت سال 1981 مجموعه‌ای به شیوه استاپ‌موشن بر پایه داستان‌های کانلیف و به کارگردانی آیور وود بسازد. آیور وود، انیماتوری بود که در سبک استاپ‌موشن برای کودکان مجموعه‌های تلویزیونی می‌ساخت. او ساخت سریال‌های معروف دیگری مثل چرخ و فلک جادویی، وامبل‌ها، خرس پادینگتون و هرب‌ها را در کارنامه کاری خود دارد. او سریال پت پستچی را در استودیویی که خودش تأسیس کرده بود یعنی استودیو وودلند انیمیشنز تهیه کرد.

پت پستچی ماجرا‌های نامه‌رسان مهربانی را تعریف می‌کند که همراه گربه سیاه و سفیدش با نام جِس که همیشه با او سفر می‌کند و سوار بر وانت قرمز رنگ خود، نامه‌ها را به دست اهالی دهکده می‌رساند. از شخصیت‌های دیگر مجموعه می‌توان به همسر پَت به نام سارا، خانم گاگینز (رئیس پستخانه)، تِد، مادربزرگ درایدن، خانم پاتِج و تام و کتی (دوقلوهای کوچک) اشاره کرد. ماجراها در دهکده آرام و زیبایی با نام «گرین دِیل» (که از دره‌ای واقعی با نام لانگز دِیل در ناحیه کامیریا انگلستان اقتباس شده بود) جریان داشت. داستان‌های پت پستچی از سادگی دلپذیری پیروی می‌کنند که نظیر آن را بندرت می‌توان در مجموعه‌های تلویزیونی فعلی یافت.

13 قسمت اولیه این مجموعه سال 1981 از کانال بی. بی. سی وان پخش شد و با موفقیت بی‌حد و حصری که این سری اول و فیلم‌های مناسبتی‌اش پیدا کرد سری دوم آن که شامل 13 قسمت جدید بود سال 1996 با همان سبک و سیاق ساخته شد. یکی از دلایل عمده این موفقیت ترانه آغازین مجموعه است (که البته در نسخه پخش شده پت پستچی از ایران صدای خواننده این ترانه حذف شده است) گفته می‌شود که تِم اصلی این ترانه را ابتدا تِری وگان و برای شوخی با شنوندگان رادیو اجرا کرد. اما این تِم آن‌قدر محبوب و از سوی شنوندگان جدی گرفته شد، که آنها مدام با رایو تماس گرفتند و خواستار پخش مجدد آن شدند!

موفقیت مجموعه باعث شد جان کانلیف در محل زندگی خود در ناحیه کامبریا بسیار محبوب شود. اهالی این منطقه از این که کانلیف منطقه آرام و خوش آب و هوای آنها را در مجموعه پت پستچی به تصویر کشیده بود، به خود می‌بالیدند و به همین دلیل موزه کامبریا یک دفتر کار افتخاری به کانلیف اهدا کرد. البته کانلیف در دهه 90 مجموعه تلویزیونی دیگری را با نام «رُزی و جیم» خلق کرد که هرگز به پای محبوبیت پت پستچی نرسید. در این سری جدید که ساخته سال 1996 است، پت برای اولین بار صاحب خانواده شد.

سال 2004 مجموعه‌ جدیدی از پت پستچی شامل 28 اپیزود ساخته شد. این مجموعه جدید را شرکت «اینترتینمت راتیس» تولید کرد. در این مجموعه شخصیت پت، ترانه آغازین و صدای اکثر کاراکترها حفظ شده‌اند، اما دهکده گرین دیل بزرگ‌تر و پُرکارتر از گذشته شده است و مدرسه آن، دانش‌آموزان بیشتری دارد و خانواده‌ها از وسایل بِه‌روزتری در خانه‌هایشان استفاده می‌کنند. در مجموعه جدید به خانواده پت اهمیت زیادی داده شده است و معمولا همسر او و پسرش در داستان‌ها حضور پُر رنگی دارند. یکی دیگر از تفاوت‌های مجموعه جدید، حضور نداشتن راوی داستان است و البته بزرگ‌ترین تفاوت حرکات دهان کاراکترهای استاپ‌موشن مجموعه است که از تکنیک CGI برای خلق آنها استفاده شده است. در کل مجموعه جدید مدرن‌تر و شیک‌تر به نظر می‌رسد و سعی می‌کند به جوهره اصلی مجموعه قدیمی وفادار باشد.

در سری بعدی پت پستچی که سال 2008 ساخته شد «سرویس ویژه تحویل بسته‌های پستی: پت پستچی» نام داشت که در آن پت ارتقای شغلی پیدا کرده و سرپرست سرویس ویژه تحویل بسته‌های پستی شده که می‌توانند همه جور محموله‌ای را به دست ساکنان دهکده برسانند. در هر قسمت از این سری پت در یک ماموریت ویژه است، از نجات دادن گاو فراری گرفته تا تحویل یک قطعه یخ بسیار بزرگ. او در شغل جدید به شهر نزدیک دهکده‌شان هم رفت و آمد می‌کند و از وسایل نقلیه جدیدی مثل هلیکوپتر، یک جیپ چهاردر، موتورسیکلت و حتی تریلی نیز استفاده می‌کند و البته جس هم در این سری‌ها همراه همیشگی اوست.

سریال پت پستچی سال 2006 نامزد جایزه بفتا برای بهترین سریال انیمیشن گروه پیش‌دبستانی شد. آخرین فصل از این مجموعه سال 2013 ساخته شد. موفقیت این سریال گروه سازنده را به فکر ساخت یک فیلم بلند سینمایی از ماجراهای پت پستچی انداخت.

در نتیجه در سال 2013 فیلم سینمایی پت پستچی با شیوه انیمیشن کامپیوتری 3D ساخته شد و در ماه می ‌2014 ابتدا انگلستان و بعد در ایالات متحده پخش شد. این فیلم تولید مشترک کمپانی‌های لایونز گیت، ایکون پروداکشنز و آر. جی. اچ بود که کارگردانی آن را مایک دیسا برعهده داشت.

داستان فیلم از این قرار است که پت برای به دست آوردن جایزه مسابقه استعدادها ـ که یک سفر خانوادگی به ایتالیاست ـ در قسمت خوانندگی شرکت می‌کند و از دهکده خود به مرحله بعدی می‌رود و در همین حال رئیسش به جای او و جس دو ربات را که شبیه آنها ساخته شده سر کار می‌آورد که موجب به وجود آمدن ماجراهای زیادی در دهکده می‌شود.

این فیلم به موفقیت تجاری زیادی دست نیافت و از نظر رده‌بندی منتقدان هم در رده متوسط قرار گرفت و نتوانست موفقیت سریالش را تکرار کند.

این سریال از زمان ساختش که در حدود 30 سال پیش است تاکنون علاوه‌بر پخش مکرر از شبکه‌های مختلف تلویزیونی معروف بارها به صورت نوارهای وی.‌اچ.‌اس و دی.‌وی.‌دی در شبکه نمایش خانگی ارائه شده است. فروش کتاب‌های داستانی، نقاشی و آموزشی پت پستچی تا سال 2009 در سراسر دنیا رقمی بالغ بر 12 میلیون نسخه بوده است.

معرفی سایر شخصیت‌های سریال پت پستچی

جولیان و سارا: جولیان پسر شش ساله پت است که خلق و خوی بسیار اجتماعی دارد و از وقت‌گذراندن با دوستانش لذت می‌برد و با آنها ماجراهای واقعی و تخیلی را تجربه می‌کند. او یک فوتبالدوست واقعی است.

سارا همسر پت مثل یک زنبور عسل پرکار است. او علاوه‌بر انجام کارهای خانه در کافه ایستگاه گرین دیل هم کار می‌کند. او سمبل یک مادر مدرن است. مثل پت او هم عاشق صحبت کردن با اهالی و کمک کردن به همسایه‌هاست.

سرکار سلبی و دخترش لوسی: آنها از لندن به گرین دیل آمده‌اند. سرکار سلبی یک افسر پلیس است و معتقد است که این بهترین کار دنیاست. دخترش لوسی هفت ساله و عاشق نقاشی و طراحی است.

خانواده بینز: اصلیتی هندی دارند و پدر خانواده آجای بینز است که در گرین دیل راکت کار می‌کند. نیشا مادر خانواده و همکار ساراست. آنها دو بچه دارند میرا که بهترین دوست جولیان است و نیکیل که نوزاد است.

خانم گاگین: یکی از قدیمی‌ترین و بانمک‌ترین شخصیت‌های سریال است که مدیر دفتر پستی دهکده و صاحب مغازه محلی است.

او اصالتا اسکاتلندی است و یک عضو فعال در جامعه گرین دیل است و مغازه‌اش مکان ملاقات همه افراد دهکده است.

تد گلمن: تعمیرکار و مخترع دهکده است. او عاشق کار کردن در گاراژش و اختراع لوازم مورد نیاز اهالی است.

پریسا کاشانیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها