وای ـ ‌فای چه تاثیری روی سلامت بدن دارد؟

یک خطر احتمالا سرطان‌زا

امروزه در بسیاری از خانه‌ها، مدارس و محل‌های کار پوشش وای ـ ‌فای برای دسترسی به اینترنت یا شبکه‌های داخلی وجود دارد.
کد خبر: ۸۷۱۰۲۵

با این‌که این امواج رادیویی می‌تواند به دسترسی سریع و راحت ما به شبکه بینجامد، اما برخی شواهد از مضرات احتمالی آن برای سلامت حکایت دارد.

رابطه با سرطان

آژانس بین‌المللی پژوهش سرطان که یکی از نهادهای وابسته به سازمان بهداشت جهانی است، مدتی پیش امواج وای ـ ‌فای را جزو عوامل سرطان‌زا تعیین کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که برخی پژوهش‌ها اثرات این امواج را در ایجاد سرطان بررسی کردند.

این آژانس، امواج رادیویی الکترومغناطیسی را که وای ـ ‌فای نیز جزو آنهاست، در دسته «احتمالا سرطان‌زا» قرار داده است. به‌این معنا که هنوز شواهد قطعی در مورد اثر این امواج در ایجاد یا تشدید سرطان وجود ندارد. جالب اینجاست که در فهرست موارد «احتمالا سرطان‌زا» موارد آشنایی همچون قهوه و حتی ترشی ‌سبزیجات نیز به چشم می خورد.

تاثیر بر رشد کودکان

مطالعه‌ای که سال 2004 به انجام رسید نشان داد قرارگرفتن در معرض امواج وای‌ ـ فای می‌تواند سبب اختلال در رشد طبیعی کودکان شود. پنج سال بعد نیز مطالعه‌ای در استرالیا این نتایج را تایید کرد. البته هر دوی این مطالعات روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شد و هنوز شواهد کافی در اثبات این مساله وجود ندارد.

کند شدن رشد سلولی

چند سال پیش، گروهی از دانش‌آموزان دانمارکی، یک شب پیش از خوابیدن، تلفن همراه خود را کنار خود قرار دادند. آنها روز بعد متوجه شدند نمی‌توانند به اندازه کافی روی درس خود تمرکز کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتند اثر امواج موبایل و نیز وای‌ ـ فای را روی رشد گیاهان آزمایش کنند.

برای این کار مقداری گیاه شاهی را در یک اتاق بدون امواج وای‌ ـ فای و مقداری دیگر را در اتاقی دیگر در کنار دو روتر وای ـ‌ فای قرار دادند. نتیجه به دست آمده این بود که گیاهان قرار گرفته در کنار امواج وای‌ ـ فای رشد چندانی نداشتند. اما آیا می‌توان نتیجه این آزمایش را به انسان‌ها نیز ارتباط داد؟ برای این منظور نیز هنوز شواهد علمی کافی در دست نیست.

زنان حساس‌تر از مردان

در پژوهشی که سال گذشته در مورد اثرات وای‌ ـ فای بر فعالیت مغزی انسان به انجام رسید، مشخص شد این امواج تاثیر بیشتری روی خانم‌ها دارد. در این مطالعه، از 15‌مرد و 15 زن در دو وضعیت مختلف یعنی اتاق بدون وای‌ ـ فای و اتاق دارای امواج وای‌ ـ فای شدید، آزمون به خاطرسپاری به عمل آمد و میزان فعالیت مغزی این افراد مورد بررسی قرار گرفت. ‌نتایج نهایی این بررسی نشان داد فعالیت مغزی خانم‌ها در آزمون به خاطرسپاری در اتاق دارای وای‌ ـ فای کاهش قابل ملاحظه‌ای یافت. با وجود این دلیل بروز این پدیده هنوز مشخص نشده است.

کاهش قدرت باروری

در گذشته پژوهش‌های مختلفی انجام شده که نشان می‌دهد گرمای تولید شده توسط لپ‌تاپ می‌تواند قدرت باروری مردان را کاهش دهد. با این حال مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد امواج وای‌ ـ فای نیز شاید بر قدرت باروری تاثیر منفی داشته باشد.

همچنین این مساله می‌تواند برای زنان نیز روی دهد. مطالعه‌ای دیگر که البته روی موش‌ها به انجام رسید نشان داد قرارگیری موش‌های ماده در معرض امواج وای‌ ـ فای به مدتی طولانی سبب بروز مشکلاتی در بارداری این جانور می‌شود. به همین دلیل، یک موسسه پژوهشی در سوئد چند سال پیش به زنان باردار توصیه کرد تا حد امکان از تجهیزات بی‌سیم دور بمانند.

افراد به‌شدت حساس به تابش

بااین‌که بسیاری از افراد واکنش فیزیولوژیک مشخصی به امواج وای‌ ـ فای نشان نمی‌دهند، اما برخی افراد در مواجهه با این امواج دچار مشکلاتی مانند سردرد، سرگیجه، خستگی و تاری دید می‌شوند.‌ این پدیده که «سندرم حساسیت الکترومغناطیسی» یا EHS نام دارد، در برخی کشورها سروصدای زیادی به پا کرده و برخی افراد مبتلا نیز به راه‌حل‌هایی برای رهایی از آن دست یافته‌اند. برای نمونه یک شرکت آلمانی سازنده نوعی پارچه از جنس نقره به نام Aaronia Shield ادعا می‌کند محصولش می‌تواند جلوی ورود امواج به بدن را بگیرد. این پارچه که هر متر آن 380 هزار تومان قیمت دارد توانسته طرفدارانی را در میان افراد مبتلا به حساسیت الکترومغناطیسی بیابد.

محتاط‌‌‌تر باشیم

نگاهی به شواهد و نتایج پژوهش‌های علمی در ارتباط با اثرات وای‌ ـ فای بر سلامت حکایت از آن دارد که هنوز دلایل قطعی در مورد اثرات منفی این امواج بر سلامت انسان به دست نیامده است. با‌وجود این بهتر است کمی محتاط‌‌‌تر باشیم و تمام وقت خود را در برابر صفحه گوشی یا رایانه‌مان سپری نکنیم.

صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها