وزارت صنعت، معدن وتجارت دیروز درحالی فهرست اقلام مشمول طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری را اعلام کرد که انتقادهایی همچون محدویت برندهای مشمول این طرح و نامشخص بودن شیوه گزینش برندها برآن وارد شده است.
کد خبر: ۸۵۳۸۵۰

به گزارش خبرنگار جام‌جم، دیروز سایت خبری رسمی‌در نظرگرفته شده برای طرح خرید کالای ایرانی به آدرس: www.mimt.gov.ir فهرست کالاهای مشمول این طرح را اعلام کرد. در طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری، چهار گروه کالایی شامل صنایع نساجی و پوشاک، صنایع برق و الکترونیک، لوازم خانگی و صنایع معدنی درنظرگرفته شده است. در هریک از این گروه ها کالاهای مختلفی با ذکر مشخصات کامل وجود دارد و درذیل هر گروه کالایی نیز فهرست مجزایی درج شده که درآن نام، آدرس و تلفن فروشگاه ها یا نمایندگی‌های مجاز فروشنده این کالاها در تمام شهرهای کشور، برای خرید عرضه شده است. البته وزارت صنعت، معدن وتجارت می‌گوید فهرست کالاها و عوامل فروش به‌تدریج تکمیل خواهدشد و فهرست‌های موجود، نهایی نیست.

صنایع نساجی

در گروه اول کالاهایی شامل فرش ماشینی، موکت وگلیم درپنج برند قابل خرید است. هرچند برخلاف نامگذاری این گروه هیچ اثری از پوشاک در کالاهای قید شده به‌چشم نمی‌خورد. حال شاید بعدا پوشاک نیز به این فهرست اضافه شود.

دراین باره اجناس فرش مشهد در جنس‌های اکرلیک، پلی‌پروپیلن، پلی‌استر، ابریشم مصنوعی و پشم قابل ارائه است. همچنین در بخش موکت نیز برند موکت همدان در طرح‌های کبریتی، بهار، مخمل، کج راه، برگ و نگین قابل عرضه است. در گروه دیگر این حوزه قالی سلیمان قرار دارد که شامل طرح‌های فرش ماشینی و اندویل اکریلیک، فرش ماشینی تکسیما اکریلیک، فرش ماشینی شونهر اکریلیک و گلیم ماشینی برجسته پلی‌پروپیلنی است. خاطره کویر یزد نیز جزو این گروه کالایی است که در جنس‌های آکریلیک، الفین هیت‌ست و پلی‌استر عرضه می‌شود. از سوی دیگر پالاز موکت در طرح‌های نخل، پو، انگری برد، برگ، نمو، کیتی، تشریفات، یاس کودک و غیره قابل عرضه است. در گروه دوم نیز باتری خودرو در دو برند سپاهان باتری و صبا باتری قابل خرید با کارت است.

لوازم خانگی

در گروه سوم کالایی که شامل لوازم خانگی است کالاها و برندهای بیشتری به‌چشم می‌خوردکه تنوع بالایی دارد. دراین گروه هفت برند موجود است. براین اساس چرخ خیاطی کاچیران مدل‌های نیولایف، یاسمین، الیزابت و سردوز را ارائه کرده است. همچنین برند فیلور انواع یخچال و فریزر خود را در مدل‌های 13 تا 20 فوت عرضه کرد. اجاق گاز سینجر با مدل‌های تمام استیل، سفید و تفلنی، تمام لعاب، دیجیتال و ترموکوبل‌دار قابل عرضه است. یخچال و فریزر سینجر نیز در مدل‌های چرمی، سیلور و سفید عرضه می‌شود. سپهر الکتریک نیز انواع اجاق گاز، بخاری، ماشین لباسشویی و آبگرمکن را عرضه کرده است.

تهران سبحان هم با ارائه آبگرمکن، اجاق‌ گاز، یخچال، فریزر و یخچال فریزر در این فهرست قرار گرفته است. در ادامه این فهرست، برند استیل البرز به چشم می‌خورد که کالاهای این برند شامل اجاق‌ گازهای صفحه‌ای توکار، فر برقی، ظرفشویی توکار و هود شومینه‌ای است. همچنین برند اسنوا با مدل‌های اجاق گاز، تلویزیون، کولر آبی، کولر اسپیلت، کولر ایستاده، ماشین لباسشویی، دستگاه پخش، بلندگو، اتوبخار، آبمیوه‌گیری، جاروبرقی، مایکروفر، ماشین ظرفشویی، هود شیبدار، یخچال و فریزر و سایدبای‌ساید عرضه شده است. الکترو استیل هم با عرضه یخچال و فریزر خود در این فهرست قرار گرفته است. ایران گرما هم با مدل‌های آبگرمکن گازی، آبگرمکن برقی، آبگرمکن دوگانه‌سوز مخزنی، آبگرمکن نفتی و کولر آبی قابل عرضه است.

در گروه چهارم نیز صنایع معدنی با اجناسی شامل انواع ظرف و ظروف ایرانی و قید چهار برند در فهرست قرار گرفته است. این برندها شامل توس چینی، سپیده جام طوس، چینی زرین ایران و چینی اسپیدار است. انواع سرویس‌های غذاخوری، ظروف تخت، کاسه، دیس، شکلات‌خوری و... اجناس این گروه را تشکیل می‌دهد.

برندهای محدود و انتخاب نامشخص

در همین حال برخی مقامات صنفی انتقادهایی را به اعلام کالاهای مشمول طرح خرید کالای ایرانی با کارت مطرح می‌کنند. به گفته آنان تعداد برندهای در نظر گرفته شده برای این طرح محدود و فقط حدود 20 برند است. حال آن‌که حتما برندهای دیگر ایرانی نیز باید دراین طرح جایی داشته باشند. شیوه ناشفاف و نامشخص انتخاب این برندها نیز انتقاد دیگر منتقدان است. آنها می‌گویند احتمال دارد اعمال نفوذ باعث شود تسهیلات هنگفت این طرح فقط به برندهای خاصی رسیده نوعی انحصارطلبی یا رانت‌زایی شکل بگیرد. مشورت نکردن با اتحادیه‌های صنفی قبل از اجرای این طرح انتقاد دیگر بخش خصوصی است.

مروج حسینی:

مهم ترین نکته در فهرست اعلام شده این است که به دلیل کارشناسی نشدن کالاهای منتخب، ممکن است برخی از این کالاها در فهرست اولویت خرید خانوار قرار نگیرد

در این باره، محمد مروج‌حسینی، رئیس هیات مدیره انجمن نساجی به جام‌جم گفت: در ابتدا فکر می‌کردیم طرحی مفید برای تمام صنعت خواهد بود اما حالا که فهرست کالاهای مشمول طرح یعنی خرید کالای ایرانی با کارت‌های اعتباری اعلام شده، واقعیت دیگری برای ما مشخص شده‌ است.

این مقام صنفی با ابراز تعجب از واگذاری اجرای این طرح به یک نهاد به نام «مجمع کارآفرینان کشور» افزود: موسسه یاد شده به ریاست «آقای د» نسبت به انتخاب برندهای اعلام شده در فهرست مشمول خرید از طریق کارت‌های اعتباری اقدام کرده است در حالی که براساس قانون این انجمن‌ها و نهادهای صنفی هستند که می‌توانند مورد مشورت قرار گرفته و در این زمینه اظهار نظر کنند؛ اما جالب اینجاست که هیچ مشورتی با انجمن یا نظرسنجی از آن نشده است.

رئیس هیات مدیره انجمن نساجی افزود: مهم ترین نکته این است که چرا انتخاب کالاهای مشمول این طرح، کارشناسی نبوده‌است، به عنوان مثال هرچند فرش ماشینی در این زمینه می‌تواند مورد انتخاب خانوار قرار گیرد اما بد نبود در رسته پوشاک به خود پوشاک نیز توجه می‌شد؛ چون برخی کالاهای منتخب ممکن است برای خانوار زیاد ضروری نباشد، اما با توجه به نزدیک شدن ماه‌های پایانی سال و رشد تقاضای خرید پوشاک برای سال نو، موضوع پوشاک به‌خصوص برای کودکان می‌توانست گردش مالی بهتری در صنف ایجاد کند.

هادی کمالیان، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی هم در مورد اعلام فهرست برندهای فرش ماشینی اظهار بی‌اطلاعی کرد و به فارس گفت: طرح‌های شبیه به این در چند سال گذشته از جمله طرح میزان به‌دلیل کارشناسی نشدن با شکست مواجه شده است و توقع می‌رفت حداقل در مورد فهرست و برندها از ما هم نظرخواهی می‌شد.

وی افزود: بیش از 300 برند فرش ماشینی در کشور تولید می‌شود که اگر سختگیرانه بخواهیم کیفیت را معیار انتخاب برای این طرح در نظر بگیریم باید حداقل60 برند فرش ماشینی در فهرست ارائه خرید تسهیلات قرار می‌گرفتند، در حالی‌که نام سه برند فرش ماشینی و دو برند موکت در این فهرست و آن هم مشخص نیست، با چه معیاری قرار گرفته است.

ارائه تسهیلات فقط محصولات باکیفیت‌

همچنین محمد طحانپور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌و‌گو با جام‌جم اظهار کرد: دولت برای عرضه کالاهای ایرانی باید کیفیت را در نظر می‌گرفت نه این‌که هر کالای ایرانی با هر مشخصات کیفی بتواند از این تسهیلات استفاده کند.

محمدرضا بهرامن

اگرچه دستورالعمل فعلی دولت یک امتیاز برای به حرکت درآوردن تولید محسوب می شود، اما باید توجه داشته باشیم که بازار نیاز به انتخاب دارد

این مقام صنفی تصریح کرد: دولت باید از اتحادیه‌ها درباره طرحی که می‌خواست اجرا کند کمک می‌گرفت و ما نمی‌دانیم در این طرح کجا هستیم، اما با این حال آمادگی کامل برای اجرای آن داریم.

کیفیت، رمز پایداری طرح‌های دولت

مسعود دانشمند، دبیر‌کل خانه اقتصاد ایران نیز به جام‌جم گفت: تا زمانی که خدمات پس از فروش، ارتقای کیفیت و همچنین فروش اقساطی برای کالاهای تولید داخل درنظر گرفته نشود، نمی‌توانیم به بهبود وضعیت صنعت کشور امیدوار باشیم. وی افزود: در حال حاضر خریدار برای خرید بین دو یخچال کره‌ای و ایرانی، کره‌ای را با وجود قیمت بالاتر انتخاب می‌کند به این دلیل که کیفیت محصولات داخلی در مقایسه با آن محصول مشابه تعریف چندانی ندارد و نسبت به کیفیتی هم که دارد، قیمت بالاتر است. به همین دلیل افراد قیمت بالاتر را به‌دلیل کیفیت برمی‌گزینند.

از فرصت موجود درست استفاده کنیم

از سوی دیگر، محمدرضا بهرامن، عضو اتاق بازرگانی و کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: این‌که دولت برای عرضه محصولات داخلی فرصتی به تولیدکنندگان داده بسیار خوب است و تولیدکنندگان نیز باید برای فروش محصولات خود از فرصت به‌دست آمده استفاده کنند و کالاهای باکیفیت را به خریداران معرفی کنند. وی افزود: دستورالعملی که دولت برای فروش محصولات تولید داخل در نظر گرفته است یک امتیاز برای به حرکت در آوردن تولید محسوب می‌شود، اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که جریان بازار نیاز به انتخاب دارد.

اعلام اقساط طرح خرید کالای ایرانی وخودرو

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان این‌که اقساط تسهیلات خرید خودرو با نرخ سود 16 درصد حداکثر 708 هزار و نرخ سود کارت اعتباری خرید کالا 12 درصد و 658 هزار تومان خواهد بود، گفت: دوره بازپرداخت وام خودرو چهار سال و کارت اعتباری ده‌میلیون تومانی 18 ماه است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سیدعلی‌اصغر میرمحمدصادقی افزود: برای خرید خودرو و کارت اعتباری نیازی به مراجعه مردم به بانک‌ها نیست؛ متقاضیان باید به نمایندگی‌های مجاز که در سایت بانک مرکزی و وزارت صنعت اعلام می‌شود، مراجعه کنند.

به گفته وی، داشتن اقساط تسهیلات دیگر، محدودیتی برای متقاضیان ایجاد نخواهد کرد. میرمحمدصادقی درخصوص تسهیلات کارت اعتباری نیز گفت: در مرحله اول افراد توسط سازمان‌ها و دستگاه‌ها به بانک‌ها معرفی می‌شوند و افراد با ارائه کسر از حقوق کارت اعتباری دریافت می‌کنند، بنابراین در این مرحله، کسانی که حقوق ثابت دارند براساس حقوق دریافتی کارت اعتباری می‌گیرند. وی تصریح کرد: اقساط کارت اعتباری ده میلیون تومانی در دوره بازپرداخت 18ماهه 659 هزار تومان خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها