داستان‌های خیالپردازانه ژول‌ورن همیشه فضای مناسبی را برای فیلم‌های هیجان‌انگیز سینمایی فراهم می‌کنند. «20 هزار فرسنگ زیر دریا» هم یکی از آنهاست. این داستان‌ها با فضایی ماجراجویانه، فانتزی و اکشن، روی پرده سینما وجهه و جلوه دیگری پیدا می‌کنند.
کد خبر: ۸۴۴۷۵۹
داستان‌هایی شبیه فیلمنامه‌های سینمایی

شاید به همین دلیل است که منتقدان سینمایی مجموعه کارهای ادبی این نویسنده کلاسیک فرانسوی را به فیلمنامه‌هایی تصویری تشبیه می‌کنند که انگار فقط برای تبدیل شدن به فیلم‌های سینمایی نوشته شده‌اند.

این هم یکی دیگر از جادوهای کاری ژول‌ورن است که نوشته‌های او مربوط به دورانی است که هنوز چیزی به نام فیلم و سینما خلق نشده بود.

شاید این هم یکی دیگر از بی‌شمار پیشگویی‌های آینده‌نگرانه نویسنده است که قرار بوده سال‌ها بعد، به واقعیت بپیوندد.

در حقیقت، ژول‌ورن در داستان‌های خود از چیزهایی صحبت می‌کرد که در زمان نگارش این داستان‌ها موجودیت نداشته و هنوز خلق یا کشف نشده بودند.

برای مثال، همین زیردریایی موجود در داستان 20 هزار فرسنگ زیر دریا، یکی از همان پیشگویی‌های عجیب و غریب نویسنده است که بعدها پا به عرصه وجود گذاشت.

صنعت سینما تا به حال چند بار داستان 20 هزار فرسنگ زیر دریا را تبدیل به فیلم سینمایی کرده است، اما معروف‌ترین آنها مربوط به سال 1954 است.

این فیلم را ریچارد فلچر کارگردانی کرد و کرک داگلاس، جیمز میسن و پیتر لوره نقش‌های اصلی آن را به عهده داشتند. این اکشن علمی ـ تخیلی با هزینه‌ای پنج میلیون دلاری ساخته شد که در آن زمان، رقم بالایی به حساب می‌آمد.

تماشاگران سینما استقبال بسیار زیادی از فیلم کردند. فروش کلی فیلم در آن زمان در آمریکای شمالی حدود 28 میلیون دلار شد و لقب یکی از موفق‌ترین محصولات سینمایی آن دوران را گرفت.

کمپانی والت‌دیزنی تهیه‌کننده این فیلم بود و مراسم اسکار جوایز بهترین طراحی صحنه و جلوه‌های ویژه سال 1954 خود را به آن داد.

شنیده شد کرک داگلاس سر صحنه فیلمبرداری دردسرهایی برای سازندگانش درست کرد. بخش‌هایی از دکور و طراحی صحنه فیلم در دیزنی‌لند برای تماشای عموم مردم، در معرض دید قرار دارد.

سازندگان نسخه تازه گفته‌اند قصد دارند از بخشی از این دکورها برای فیلم خود استفاده کنند.

قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها