براساس یک مطالعه که در مجله انجمن انفورماتیک پزشکی آمریکا منتشر شده است، فصل و حتی ماه تولد افراد با خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها ارتباط مشخص دارد.
کد خبر: ۸۱۶۹۴۷

به عنوان نمونه براساس یافته‌های این مطالعه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در افرادی که در اوایل بهار متولد می‌شوند، نسبت به متولدان دیگر ماه‌ها بالاتر است.

در مقابل افرادی که اوایل زمستان به دنیا می‌آیند بیشتر به بیماری‌های باروری و عصبی مبتلا خواهند شد.

این مطالعه نشان می‌دهد متولدان دو ماه نوامبر و اکتبر (ماه‌های مهر، آبان و اوایل آذر) بیشترین آسیب‌پذیری در برابر بیماری و متولدین ماه می ‌(اردیبهشت و خرداد) کمترین خطر ابتلا به بیماری‌ها را دارند.

نویسنده این مطالعه جدید حدس می‌زند عوامل محیطی باعث تفاوت در ابتلا به یک بیماری معین در افراد متولد ماه‌های مختلف می‌شود. تحقیقی که روی افراد متولد ماه‌های گرم و مرطوب سال 1983 انجام شد نشان می‌داد این افراد در ادامه زندگی‌شان تا 40 درصد بیشتر به آلرژی‌های مرتبط و آسم دچار شدند. این یافته پس از آن با تحقیق دیگری همراه و در آن مشخص شد حساسیت به مواد حساسیت‌زا در اوایل زندگی می‌تواند موجب پیشرفت آلرژی در ادامه زندگی شود.

البته محققان شرکت‌کننده در این مطالعه هشدار داده‌اند که با وجود به‌کارگیری حجم زیادی داده و اطلاعات پزشکی که از 7.1 میلیون فرد بین سال‌های 1985 تا 2013 در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک به دست آمده، نباید این برداشت اشتباه وجود داشته باشد که تولد در یک ماه خاص حتما باعث ابتلا به بیماری‌های معینی می‌شود. در واقع عوامل دیگری هم وجود دارد که باید بررسی شود.

نیکولاس تاتونتی از دیگر نویسندگان این مطالعه و استادیار بخش انفورماتیک بیوپزشکی دانشگاه کلمبیا در این باره می‌گوید: گرچه در یافته‌های به‌دست آمده ارتباط بین ماه تولد افراد و خطر ابتلا به بیماری‌های مشخص به طور قابل توجهی رویت شده، اما خطر کلی ابتلا آن‌قدرها که باید بزرگ نبوده است. عوامل دیگری چون رژیم و ورزش می‌تواند تاثیر بیشتری نسبت به ماه تولد افراد داشته باشد.

البته یافته‌ها هنوز جالب توجهند، زیرا از تحقیقات پیشین که در این زمینه انجام شده پشتیبانی می‌کند. هر چند مطالعات اولیه بیشتر روی بیماری‌های مشخصی مثل آسم (بیشترین خطر ابتلا در متولدان سپتامبر مصادف با شهریور) یا کمبود توجه و اختلال بیش فعالی (بیشترین خطر ابتلا در متولدان ماه نوامبر) صورت گرفته است.

این نکته را باید یادآوری کنیم که محققان دانشگاه کلمبیا ابتدای کار و زمانی که داده کاوی را شروع کردند بیماری خاصی مد نظرشان نبود. آنها تعداد زیادی (1688) مورد پزشکی را با توجه به زمان تولدشان با هم مقایسه کردند.

پس از بررسی این داده‌ها، پزشکان متوجه شدند که 55 درصد از این موارد ارتباط مشخصی با یکی از ماه‌های تولد دارد.

نتایج مرتبط به دست آمده از این قرار بود:

خطر ابتلا به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی (تپش غیر معمول قلب): اسفند(بالا)، مهر(پایین)

خطر ابتلا به بیماری فشارخون بالا بدون دلیل مشخص: دی(بالا)، مهر(پایین)

خطر ابتلا به بیماری نارسایی احتقانی قلب: اسفند(بالا)، مهر (پایین)

خطر ابتلا به عفونت تنفسی فوقانی حاد: مهر(بالا)، اردیبهشت(پایین)

خطر ابتلا به سرطان پروستات: بهمن(بالا)، مهر(پایین)

خطر ابتلا به سرطان نای و ریه: بهمن(بالا)، آبان(پایین)

خطر ابتلا به کبودی:آذر (بالا)، فروردین (پایین)

منبع: minnpost
سارا صریحی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها