طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید از جمله طرح‌هایی است که نظرات جریان‌های مختلف مجلس را در برداشت و با تجمیع چند طرح مطرح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه شد.
کد خبر: ۸۱۱۱۷۸
قدرت چانه زنی بالاتر

خوشبختانه کلیات و جزئیات این طرح که با اکثریت بالایی به تصویب رسید از جمله آرای نادری بود که در صحن علنی به یک طرح داده می‌شد و قطعا چنین طرح مهمی می‌تواند مطالبات مردم و رهبری را در رعایت خطوط قرمز دربرداشته و پشتوانه‌ای برای تیم مذاکره‌کننده باشد تا مذاکره‌کنندگان، قدرت چانه‌زنی بالاتری مقابل گروه 1+5 داشته باشند و تحت تاثیر فشارها و زیاده‌طلبی آنها قرار نگیرند.

غربی‌ها وقتی بدانند مصوبه‌ای قانونی به عنوان مطالبه مردمی وجود دارد چارچوب‌های مشخص شده را بهتر مدنظر قرار خواهند داد .

این طرح همچنین می‌تواند قدرت چانه‌زنی تیم مذاکره کننده را بالا ببرد و از مصوبات خوبی است که نگرانی‌های احتمالی برخی نمایندگان یا مردم در سطح جامعه را از بین می‌برد.

یکی از نگرانی‌ها عقب‌نشینی و تسلیم شدن جمهوری اسلامی ایران درمقابل زیاده‌خواهی طرف غربی بود که با این مصوبه جلوی این دغدغه‌ها گرفته شد تا تاکید شود نظارت‌های فوق پروتکلی مانند مصاحبه با دانشمندان و بازدید از مراکز نظامی به هیچ وجه مورد قبول جمهوری اسلامی نیست.

تلاش شد در این مصوبه جایگاه دولت و شورای‌ عالی امنیت ملی لحاظ شود تا طرح بتواند خوب و قابل اجرا باشد و ضمن حفظ نظر شورای‌عالی امنیت ملی و دولت دست تیم مذاکره‌کننده را نیز باز بگذارد.

البته طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای، ضمن این‌که طرح جامعی است اما ممکن است همه نظرات را در بر نداشته باشد ولی در مجموع با توجه به بحث‌های صورت گرفته می‌تواند نظر کلی دولت، مجلس و ملت را در بربگیرد.

حسین سبحانی‌ نیا - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها