علاء الدین بروجردی در برنامه «نگاه یک» :

نقد دادن و نسیه گرفتن منطقی نیست

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر این‌که اگر تحریم‌ها برداشته نشود، ایران هم محدودیت‌ها را کنار خواهد گذاشت، گفت: از آنجا که طرفین به هم اعتماد ندارند نباید ما همه محدودیتها را اجرا کنیم و آنها بخواهند تحریم‌ها را به شکل مرحله‌ای لغو کنند که این منطقی نیست.
کد خبر: ۸۰۸۱۴۲

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، علاءالدین بروجردی در برنامه تلویزیونی نگاه یک که شنبه شب از شبکه یک سیما پخش شد درباره نحوه لغو تحریم‌ها افزود: آمریکاییها اعلام کردند تحریم‌ها بعد از اقدامات ایران و تأیید آژانس به مرور لغو خواهد شد که در مقابل، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرحی را تصویب کرد که بر اساس بند نخست آن مجلس خواستار لغو تحریم‌ها همزمان با توافق بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در این طرح بدنبال آن هستیم که اگر آنها توافق را نقض کردند بتوانیم غنی‌سازی را آغاز کنیم و بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند حرکت علمی هسته‌ای کشور نباید متوقف و کند شود خواستار به رسمیت شناختن حقوق کشورمان در زمینه تداوم تحقیق و توسعه در این حوزه هستیم.

بروجردی با اشاره به علت اصرار آمریکایی‌ها بر بازرسی از تأسیسات نظامی کشورمان گفت: اول این که طبیعت آمریکایی‌ها زیاده‌خواهی است، دوم به علت فشار رژیم صهیونیستی و عربستان است و علت دیگر آن است، که آنها به‌دنبال دستیابی به رمز و راز موفقیت‌های جمهوری اسلامی هستند و می‌خواهند بدانند چگونه کشوری که در زمان جنگ امکاناتی در اختیار نداشت، حالا به چنین توانایی در زمینه ساخت موشک‌ها دست یافته است.

وی افزود: آنچه میان ما و آمریکایی‌هاست دیوار بلند بی‌اعتمادی است و علت اساسی طولانی شدن مذاکرات، چالشی شدن این گفت‌وگوهاست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آنچه ما به آن معتقدیم این است که تحریم‌های شورای امنیت، ‌کنگره و دولت آمریکا همزمان با توافق، یکجا باید لغو شود.

وی گفت: اگر تحریم‌ها برداشته نشود ما نیز محدودیت‌هایی را که پذیرفته‌ایم کنار خواهیم گذاشت و به شکل گذشته به برنامه‌ها ادامه می‌دهیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: آمریکا اصرار به تعلیق تحریم‌ها و نه لغو آن دارد، زیرا تعلیق قابل برگشت اما لغو مستلزم تصویب مجدد اعضای شورای امنیت است و این در حالی است که شرایط اعضای شورای امنیت مانند گذشته نیست و بر این اساس ما به‌دنبال لغو تحریم‌ها هستیم.

بروجردی گفت: آنچه در ماده یک طرح کمیسیون امنیت ملی آمده، لغو یکپارچه و همزمان با توافق کل تحریم‌ها از جمله تحریم‌های اتحادیه اروپا، شورای امنیت،‌کنگره و دولت آمریکاست.وی افزود: آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند تحریم‌ها را لغو خواهند کرد اما انجام این کار نیاز به زمان دارد در مقابل ما نیز به آنها می‌گوییم ایجاد محدودیت در روند غنی سازی به زمان نیاز دارد.

بروجردی با بیان این‌که ریز مسائل مذاکرات نه قابل طرح و نه قابل درک است گفت: اما اطلاع رسانی در یک سطح مشخص و با برنامه‌ریزی گسترده‌تری باید صورت گیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به علت مطرح نشدن همه جزئیات گفت: تیم مذاکره‌کننده معتقد است نباید همه سیاست‌ها را آشکار کرد و از طرفی زمان انتقال مستمر اطلاعات و اطلاع‌رسانی با توجه به فشردگی مذاکرات وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها