پنتاگون در سالگرد اشغال موصل توسط گروه‌های تروریستی تکفیری ـ بعثی گزارشی در باب هزینه‌های مبارزه آمریکا با داعش منتشر کرده است. براساس این گزارش آمریکا در طول 10ماه،7.2 میلیارد دلار که بخش عمده آن در قالب بمباران‌های هوایی بوده در مبارزه با داعش هزینه کرده است.
کد خبر: ۸۰۷۴۱۹
راز فاکتور 7.2 میلیارد دلاری

این گزارش در حالی منتشر گردیده که پیش از این گزارش‌های قابل توجهی در باب اقدامات آمریکا علیه داعش منتشر شده بود از جمله مصاحبه برخی خلبانان آمریکایی که گفته اند، اجازه بمباران مواضع داعش به آنها داده نشده و بمبها را در بیابان‌های عراق و یا علیه نیروهای مردمی و ارتش عراق و سوریه استفاده کرده‌اند.

گزارش‌های پارلمان عراق که رسما نشان می‌دهد آمریکا اقدام به ارسال سلاح و تسلیحات برای داعش در مناطق جنگی عراق نموده است. با توجه به این حقایق این سئوال مطرح می‌شود که چرا آمریکا گزارش 7.2 میلیارد دلاری به اصطلاح هزینه‌های مبارزه با داعش را اعلام کرده است؟

با توجه به رسوایی‌های گسترده آمریکا در حمایت از داعش می‌توان گفت که هدف اولیه آمریکا پنهان‌سازی حمایتهایش از داعش و نمایش چهره‌ای مثبت از خود است. این امر برای مقابله با انتقادات افکار عمومی از نداشتن جدیت آمریکا در مبارزه با داعش دارای اهمیت است. نکته مهم آنکه آمریکا همزمان با انتشار این گزارش طرح افزایش حضور نظامی در عراق را مطرح ساخته است.

می‌توان گفت آمریکایی‌ها با برجسته‌سازی گزارش 7.2 میلیارد دلاری هزینه جنگ با داعش سعی در نمایش چهره‌ای مبارز از خود را دارند تا رضایت مردم آمریکا و افکار عمومی جهان برای نظامی‌گری بیشتر در عراق را جلب کنند. آمریکا با این حربه طرح مقابله با مخالفت عراقی‌ها با افزایش حضور نیروهای آمریکایی را پیگیری می‌کند.

دوم آنکه آمریکایی‌ها تاکنون از اجرای تعهدات خود برای تسلیم ارتش عراق خودداری کرده‌اند. این سناریو مطرح است که آمریکایی‌ها با فاکتورسازی بر آن باشند تا تعهدات تسلیحاتی خود به عراق را در حاشیه قرار دهند و حتی با این فاکتور‌سازی خواستار پرداخت هزینه‌های آمریکا از سوی عراق گردند.

با توجه به چالش‌های اقتصادی عراق و موقعیت جنگی آن، آمریکایی‌ها برآنند تا با ادعای لزوم تأمین هزینه‌های جنگ با داعش، عراق را به قراردادهای اقتصادی انحصاری آن هم براساس شرایط آمریکا به ویژه در حوزه نفت وگاز وادار سازند. نکته مهم دیگر در ادعاهای آمریکا در قبال عراق طرح تحقیرسازی و کم‌رنگ‌سازی دستاوردهای عراقی‌ها است.

ادعای حضور پنتاگون برای هماهنگ‌سازی عشایر سنی با دولت مرکزی عراق، ادعای 5 سال زمان بردن مبارزه با داعش و ... تماماً در این چارچوب صورت می‌گیرد. ارائه فاکتور 7.2 میلیارد دلاری مبارزه آمریکا با داعش را می‌توان حلقه تکمیلی این طراحی دانست.

به عبارتی آمریکا با این فاکتور‌سازی به دنبال تشدید دخالت‌ها در عراق و منطقه است در حالی که حقیقت ماجرا آن است که آمریکا تاکنون هر هزینه‌ای کرده در حمایت از داعش و بحران‌سازی در منطقه و عراق بوده است که به قول آمریکایی برای تامین منافع آنان صورت گرفته است و نه چیز دیگری.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها