روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که نیروهای کماندوی آمریکا موسوم به «دلتا» در حمله ماه گذشته به مقر ابوسیاف وزیر نفت و چهره برجسته مالی داعش موفق شده اند به اطلاعات بسیار مهمی درباره ابوبکر البغدادی شخص اول گروه تروریستی و برنامه امنیتی وی برای فرار از پیگردهای امنیتی دست یابند.
کد خبر: ۸۰۶۵۹۸
آیا جعبه سیاه داعش دست کماندوهای آمریکایی است؟

به گزارش جام جم انلاین، روزنامه نیویورک تایمز نوشت ماه گذشته میلادی(16 ماه می برابر با 26 اردیبهشت ماه 1394) نیروهای کماندویی ضد تروریسم آمریکایی موسوم به دلتا عملیاتی را در سوریه انجام دادند و یک شخصیت بارز گروه تروریستی داعش (ابوسیاف) را کشتند؛ عملیاتی که منجر به کشف مجموعه ای از اطلاعات بسیار ارزشمند از خلیفه خودخوانده داعش و نقشه های امنیتی وی و فرماندهانش برای گریز از عملیات های پیگرد و ترور شده است.

این روزنامه افزود: هفت ترابایت از اطلاعات داعش در یک دستگاه رایانه لپ تاپ و چند گوشی تلفن همراه به دست کماندوهای آمریکایی افتاد و این اطلاعات می تواند کمک خوبی به آمریکا برای انجام عملیات های آینده ضد داعش کند.

در این گزارش آمده است: در دیدار ابوبکر البغدادی سرکرده داعش با والیان و فرماندهان خود در الرقه، این افراد پیش از ورود به محل ملاقات گوشی های تلفن همراه خود را تحویل راننده خود می دادند تا ردیابی نشوند.

سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) اما هیچ واکنشی به این گزارش نداشته است.

تناقض در روایت آمریکایی و سوری از شکار ابوسیاف

این گزارش روزنامه آمریکایی چند ابهام اساسی را در خود دارد:

اساساً همچنان این تناقض درباره اینکه واقعاً چه کسی ابوسیاف وزیر نفت داعش را به هلاکت رساند، وجود دارد.

حدود 25 روز پیش زمانی که ابوسیاف کشته شد نیروهای آمریکایی ادعا کردند توانسته اند در عملیاتی منحصر بفرد «ابوسیاف» مسئول نفت و گاز داعش را به همراه ده ها تن دیگر از همراهانش به هلاکت برسانند این در حالی است که تلویزیون سوریه پیش از اعلام آمریکایی ها از کشته شدن این مقام ارشد داعشی که نام های متعددی دارد، خبر داد.

روایت شبکه آمریکایی سی ان ان که این عملیات را بنا به گفته آشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا، «سیلی محکم» به داعش خوانده است با روایت رسمی سوریه از این رویداد هم در ماهیت طرف مجری این عملیات و هم در تعداد تلفات تروریست ها متفاوت است.

سی ان ان گزارش داد: یگان ویژه مبارزه با تروریسم آمریکا شامگاه شنبه با دستور آشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا و موافقت باراک اوباما رییس جمهور این کشور با مدیریت و فرماندهی گروه ویژه دلتا متشکل از 20 نیروی آموزش دیده و باتجربه و همچنین مشارکت بیش از 100 نیروی دیگر از یگان های مختلف رزمی از جمله خلبانان مسئول هلی برد نیروها از عراق به سوریه، اقدام به انجام عملیات کرد.

سی ان ان به نقل از یک منبع آگاه از جزئیات عملیات مدعی شد که کماندوهای مشارکت کننده در این عملیات با چند بالگرد «بلک هاوک» و هواپیمای وی-22 به عمق خاک سوریه و مشخصاً ساختمانی چند طبقه که اعضای گروه تروریستی داعش در آن پناه گرفته بودند، منتقل شدند. به گفته این منبع، داعش تلاش کرد از زنان و کودکان حاضر در این ساختمان به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

این روایت آمریکایی ها از به هلاکت رسیدن یکی از بارزترین چهره های اقتصادی درآمدزا برای گروه تروریستی داعش بود اما تلویزیون سوریه اعلام کرد که این عملیات را ارتش سوریه انجام داده است.

تلویزیون سوریه شامگاه عصر روز شنبه (26 اردیبهشت) چند ساعت قبل از آمریکایی ها از کشته شدن ابوسیاف و 40 تن از تروریست های داعشی همراه وی در عملیات ویژه ارتش این کشور نزدیک چاه نفتی العمر خبر داد.

تلویزیون سوریه در این خبر فوری نام دیگر ابوسیاف را نیز ذکر کرد؛ «ابو التیم السعودی» که گفته می‌شود عربستانی است و نه تونسی تبار .

چند ابهام درباره خبر نیویورک تایمز

اعلام کشته شدن ابوسیاف در رسانه های سوریه چند ساعت پیش از انتشار این خبر در رسانه های آمریکایی را برخی ناظران دلیل بر نادرستی ادعای آمریکایی ها درباره اجرای این عملیات دانسته اند اما این همه گمانه های موجود در این باره نیست.

اکنون علاوه بر تردید در خبر کشته شدن ابوسیاف به دست آمریکایی ها ذکر چند ملاحظه درباره خبر نیویورک تایمز مبنی بر دسترسی کماندوهای آمریکایی به اطلاعات داعش نیز ضروری به نظر می‌رسد:

1-اگر عملیات هلاکت ابوسیاف را سوریه انجام داده است اطلاعات حیاتی داعش که به ادعای آمریکایی ها از این عملیات به دست آمده نزد کماندوهای آمریکایی چه می کند؟

2-به فرض قبول قتل ابوسیاف به دست آمریکایی ها، کدام اطلاعات داعش تاکنون از دید دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و برخی همکاران منطقه ای پنهان مانده است و اساساً این چه اطلاعاتی است که هیچ وقت قرار نیست برای نابودی داعش به کار گرفته شود؟

خبری که برای بسیاری از ناظران تحولات عراق و سوریه عجیب نبود اما برخی رسانه های غربی را به تعجب واداشت این بود که اگر آمریکایی ها اطلاعات کاملی از داعش هم داشته باشند، مداخله شان به سود دولت های عراق و سوریه به صلاح دولت آمریکا نیست. اما چرا؟

شاید ذکر یک نمونه از تعمد آمریکایی ها در مدیریت صحنه تحولات دو کشور عراق و سوریه و امتیازگیری منطقه ای با هیولای داعش را بتوان در این اعتراف خود مسئولان امنیتی و رسانه های آمریکایی بازیابی کرد:

واشنگتن از طرح داعش برای اشغال الرمادی خبر داشت

یک رسانه آمریکایی فاش کرد؛ دستگاه اطلاعاتی آمریکا عناصر گروه تروریستی داعش را با ساز و برگ و خودروهایشان خارج از شهر الرمادی عراق پیش از اشغال شهر به دست این گروه تروریستی دیده بود، اما هیچ اقدامی علیه تروریست ها انجام نداد و نیروهای عراقی را تنها گذاشت.

شبکه بلومبرگ در گزارشی از «لایلی لایک» خبرنگار خود که مشروح آن را روی سایت خود نیز قرار داد افشا کرد که مسوولان اطلاعاتی و ارتش آمریکا به این خبرنگار به شرط انتشار نشدن نامشان گفته اند که دولت آمریکا کاملا مطلع بود که داعش به زودی به شهر الرمادی حمله می کند اما این امر را پنهان نگاه داشت تا شهر سقوط کند.

وی افزود: دستگاه های اطلاعاتی آمریکا اطلاعات وسیعی درباره حمله قریب الوقوع و گسترده گروه تروریستی داعش داشتند و این اطلاعات را از تصویربرداری و همچنین شنود از سران این گروه تروریستی به دست آورده بودند. اطلاعات شامل آمادگی داعش بود که نشان می داد این گروه تروریستی در اندیشه حمله به الرمادی است و یکی از ماموران اطلاعاتی آمریکا به بلومبرگ گفته است که این موضوع برای ما غافلگیر کننده نبود.

این در حالی است که گزارش های پیشین مراکز بررسی های راهبردی آمریکایی مانند مرکز بررسی‌های جنگ نیز حاکی از توجه ویژه گروه تروریستی داعش به شهر الرمادی عراق بود.

اینکه مقامات امنیتی آمریکایی خود اعلام می کنند که از عملیات داعش اطلاع داشته اند حاوی این پیام است که مسئولان آمریکایی از تحولات میدانی در صحنه عملیات کاملا اطلاع و بر آن اشراف عملیاتی دارند اما اینکه چرا همکاری نکرده اند؟ سوالی قابل تأمل است.

آیا آمریکایی ها صرفاً مایل به نمایش اشراف اطلاعاتی خود هستند؟ آیا این اذعان یا ادعا با هدف ارسال سیگنالی به طرف های درگیر جنگ با داعش است؟ مثلا اینکه شرط همکاری اطلاعاتی- امنیتی و عملیاتی آمریکا برای نابود کردن داعش همراهی با طرف آمریکایی است؟ آیا داعش آنگونه که بسیاری از تحلیلگران باور دارند، ابزار امتیازگیری های آمریکایی در داخل عراق و منطقه شده است؟

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها