رئیس‌جمهور در مراسم گرامیداشت هفته محیط‌زیست:

محیط‌زیست زینت نیست ضرورت است

رئیس‌جمهور، محیط زیست را جزو مسائل بسیار مهم کشور دانست و با تاکید بر این‌که محیط زیست زینت نیست، ضرورت است، گفت: توصیه به حفظ آب، خاک و هوا، از موارد امر به معروف و آلوده کردن طبیعت نیز منکر است. به گزارش سایت ریاست جمهوری، حسن روحانی دیروز در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست و دهمین دوره اعطای جایزه ملی محیط زیست، با اشاره به فلسفه امر به‌ معروف و نهی از منکر، گفت: نباید امر‌ به معروف و نهی از منکر را تنها در چند حکم الهی خلاصه کرد زیرا معروف یعنی همه شایسته‌ها و منکر یعنی همه زشتی‌ها و بنابراین کسی که آب، هوا و خاک را آلوده می‌کند، امر منکر انجام می‌دهد و نهی از منکر یکی از مواردش در حفظ محیط زیست است.
کد خبر: ۸۰۵۷۳۳

رئیس‌جمهور با تأکید بر این‌که باید نسبت به طبیعت احساس و وظیفه دینی، شرعی، ملی، انسانی و اجتماعی داشت، ادامه داد: اگر همه دست به دست یکدیگر ندهیم دولت در حفظ و احیای محیط زیست موفق نخواهد بود. باید همه نسبت به سلامت خود و سرنوشت نسل آینده احساس مسئولیت کرده و از طبیعت درست استفاده کنند.

وی با اشاره به روایاتی که از ارتباط میان حوادث تلخ طبیعی و گناه انسان‌ها، سخن به میان آورده است، گفت: گناه تنها غیبت یا رعایت نکردن برخی از احکام نیست یکی از وجوه گناه ظلم در حق طبیعت است. روحانی ادامه داد: هر کار زشت و منکری را با کمی وسعت دید می‌توان به گناه و معصیت ارتباط داد. همان‌طور که در ماه رمضان نسبت به گناهان اخلاقی، توبه کرده و عمل صالح انجام می‌دهیم، باید نسبت به صدماتی که به طبیعت نیز می‌زنیم توبه کرده و با بازگشت به مسیر صحیح، نسبت به احیای محیط زیست اقدام کنیم. رئیس شورای عالی محیط زیست، وظیفه دولت در نظارت برای مقابله با برخی از عوامل مخل محیط زیست، نظیر عرضه سوخت سالم و خودروی استاندارد را خاطر نشان کرد و گفت: دولت تدبیر و امید در این زمینه گام‌های خوبی برداشته است. امروز بنزین تولید شده در مجتمع‌های پتروشیمی کنار گذاشته شده و بنزین یورو۴ در کلانشهرها عرضه می‌شود که تأثیر خوبی در کاهش آلودگی هوا داشته است. روحانی افزود: مشکلات مربوط به آلودگی هوا در کلانشهرها زیاد است، اما باید مسیری که آغاز شده ادامه یابد. اگر سوخت و خودرو استاندارد شد، شهروندان نسبت به سلامت وسیله نقلیه خود حساسیت داشته باشند و اقدامات نظارتی در حوزه معاینه فنی و اسقاط خودروهای فرسوده انجام شود، می‌توان امیدوار بود که چرخه مبارزه با آلودگی هوا تکمیل شده است. رئیس‌جمهور با بیان این‌که در سال ۹۳، ۲۵۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شد، از بی‌توجهی به این موضوع در سال‌های قبل انتقاد کرد و گفت: باید به مسائل اجتماعی درست توجه شود و همه نسبت به حفظ محیط زیست احساس تکلیف کنند.

روحانی تصمیم دولت برای بهره‌برداری بیشتر از منابع انرژی مشترک میان ایران و کشورهای همسایه را یادآور شد و با اشاره به توان کشور در تولید بیشتر گاز گفت: در حال حاضر بسیاری از مراکز صنعتی و نیروگاه‌های کشور به جای سوخت مازوت، از گاز استفاده می‌کنند.

دولت یازدهم، دولت محیط زیست است

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل نخستین جلسه هیأت وزیران در دولت یازدهم با موضوع احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: این جلسه علامت آن بود که دولت یازدهم دولت محیط زیست است و بر حفظ عرصه‌های طبیعی و گونه‌های حیات وحش کشور، تأکید دارد، زیرا توسعه و سلامت بدون پیوست محیط زیستی پایدار نخواهد ماند.

رئیس شورای عالی محیط زیست اظهار کرد: احیای دریاچه ارومیه در ظرف زمانی کوتاه محقق نمی‌شود و فرآیند جبران تخریب ۱۰ ساله در کمترین حالت به ۱۵ سال زمان نیاز دارد. روحانی با تأکید بر این‌که نمی‌توان از کنار موضوعاتی نظیر خشک شدن هامون، زاینده‌رود و دیگر تالاب‌های کشور بی‌توجه عبور کرد، گفت: سلامت و نشاط جامعه مرهون وجود این ص نعمت‌های الهی است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که حل مسائل محیط زیستی توأم با ایجاد اشتغال و رشد صنعتی و تأمین نیازهای روزمره مردم نیازمند سرمایه‌گذاری است، گفت: کسانی که تحریم را بر ما تحمیل کردند، ظلم بزرگی به ملت کردند، زیرا تحریم ظالمانه به مثابه بیماری می‌ماند که در صورت ادامه می‌تواند لطماتی به دنبال داشته باشد و برخی‌ در آغاز، معنای تحریم را نمی‌دانستند.

روحانی اظهار کرد: البته معنای این‌که تحریم ظالمانه باید از بین برود این نیست که در برابر حرف ناحق دیگران تسلیم شویم، بلکه باید در برابر مشکل حرکت کرده و قدم پیش بگذاریم. ما با اتکا به خداوند، هدف‌های ملی و وظیفه الهی را مد نظر قرار داده‌ایم و تردید نداریم آنگاه که حمایت و پشتیبانی مردم در میان باشد، نصرت پروردگار نیز شامل حال ما خواهد شد.

همچنین در این مراسم به ۱۰ نفر از افراد شاخص و برجسته در حوزه محیط زیست که اقداماتی ویژه در این خصوص انجام داده‌اند، از سوی رئیس‌جمهور لوح تجلیل اهدا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها