ورزش ایران در سال 93 روزهای تلخ و شیرین بسیاری را تجربه کرد

یک‌سال پراز هیجان و انتظار

سال 1393 برای برخی فدراسیون‌های ورزش‌های گروهی و انفرادی سال خوبی بود. در این سال تعدادی از فدراسیون‌های ورزشی با قرار گرفتن در موقعیت رقابت‌های جهانی، به این نتیجه رسیدند برنامه‌ریزی با رویکرد جهانی شدن می‌تواند سبب تحرک و پویایی ورزش در جهت توسعه پایدار شود.
کد خبر: ۷۸۰۲۳۲

پیاده‌سازی روش‌های آکادمیک و فراهم کردن سازوکار مناسب در راه اعتلای ورزش‌ها، در نهایت به حضور جهانی فدراسیون‌های ورزشی خواهد انجامید، همان گونه که فدراسیون‌های والیبال و تکواندو در دو بخش گروهی و فردی توانستند این نکته را ثابت کنند. الگوی جهانی این دو فدراسیون در واقع بیانگر آن است که فضای بیشتری برای خودنمایی استعدادهای ایرانی در عرصه جهانی وجود دارد و فقط باید جور دیگری دید. یادآوری برخی موفقیت‌های جهانی در سال 1393 ما را بیشتر با این توانمندی‌ها آشنا می‌کند.

کشتی؛ اقتدار جهانی‌

رقابت‌های کشتی در سال 93 با نایب قهرمانی ایران در کشتی آزاد همراه بود هر چند در بازی‌های آسیایی نیز کشتی در رقابت‌های آزاد و فرنگی به نتایج خوبی رسید. در رقابت‌های جهانی کشتی آزاد تاشکند ازبکستان، دست تیم ملی از طلا کوتاه ماند، اما مسعود اسماعیل پور، سید احمد محمدی و کمیل قاسمی برای ایران نقره گرفتند. حسن رحیمی و محمدحسین محمدیان با دو برنز خود، ایران را با 45 امتیاز بعد از روسیه در جایگاه دوم نشاندند. در همین شهر حمید سوریان یک طلای دیگر را برای کشتی فرنگی ایران به ارمغان آورد تا افتخارات خود در عرصه کشتی فرنگی جهان را بیشتر کند. امید نوروزی کشتی‌گیر نقره‌ای ما بود و افشین بیابانگرد و قاسم رضایی با دو برنز تیم ایران را با 42 امتیاز قهرمان کردند و تیم‌های روسیه و ترکیه با 36 و 34 امتیاز دوم و سوم شدند.تیم کشتی فرنگی ایران در رقابت‌های جام جهانی به میزبانی ایران در اردیبهشت 93 قهرمان شد، اما در غیاب ستارگان خود عنوان سوم مسابقه‌های 2015 ( اسفند 93) را به دست آورد. آزادکاران ایران هم در جام جهانی آمریکا قهرمانی را به نام خود کردند و این روزها سرگرم آماده‌سازی برای حضور دوباره در کشتی جام جهانی آمریکا هستند.

وزنه‌برداری؛ افتخار جهانی

وزنه‌برداری ایران جایگاه آشنایی در عرصه جهانی و المپیک دارد از این رو در هر دوره این رقابت‌ها، وزنه‌برداران ما زیر ذره‌بین رقبای خود بوده و هستند. در سال 1393 موفقیت آسیایی و جهانی وزنه‌برداری، یک بار دیگر روی این نکته تاکید کرد که مردان پولاد سرد یکی از افتخارات ورزش ایران به‌شمار می‌روند. بهداد سلیمی و کیانوش رستمی در بازی‌های آسیایی طلا و نقره گرفتند، اما جای این دو در رقابت‌های جهانی عوض شد. در پیکار با پولاد سرد آلماتی قزاقستان، کیانوش رستمی که با بدشانسی طلای بازی‌های آسیایی را از دست داده بود، نشان طلا را با شایستگی بر گردن انداخت. بهداد سلیمی نیز در این رقابت‌ها مرد نقره‌ای شد تا وزنه‌برداری همچنان برای ورزش ایران در پیکارهای جهانی افتخار کسب کند.

والیبال؛ پیشرفت جهانی

پیشرفت جهانی والیبال زمانی آرزوی علاقه‌مندان این ورزش بود، اما رشد فزاینده و متوازن این ورزش در سال‌های اخیر، موفقیت‌های بی‌نظیری را نصیب والیبال ایران کرده است. تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران در مسیر رقابت‌های جهانی در سال 2015 قرار دارند و تیم ملی نیز پس از دو دوره درخشش در لیگ جهانی والیبال، در رقابت‌های جهانی لهستان، کارنامه قبولی گرفت. تیم ملی در دومین حضور متوالی خود در لیگ جهانی بار دیگر حریفان را غافلگیر کرد و توانست با نتایج عالی در جایگاه چهارم بایستد. از این تیم سعید معروف با استانداردهای جهانی، روانه لیگ روسیه شد تا پیراهن زنیت این کشور را در لیگ اروپا بر تن کند. موفقیت‌های جهانی والیبال با گرفتن میزبانی‌های جهانی ادامه پیدا کرد، اما حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان پل دیگری به سوی پیشرفت جهانی بود. تیم ملی ایران در رقابت‌های لهستان نیز بازی‌های خوب خود را در لیگ جهانی تکرار کرد و در مکان ششم دنیا قرار گرفت که این عنوان در تاریخ برگزاری رقابت‌های جهانی برای تیم ملی ایران بی‌نظیر بود. ملی‌پوشان والیبال برای اثبات شایستگی و جایگاه جهانی والیبال، این روزها در پایان رقابت‌های لیگ برتر به دنبال حفظ آمادگی برای رویدادهای جهانی آینده هستند.

تکواندو؛ جهانی جهانی

فدراسیون تکواندو در سال ٩٣ یکی از پر افتخارترین سال‌های خود را پشت سر گذاشت.به دست آوردن عنوان قهرمانی دختران و پسران نونهال در اولین دوره مسابقه‌های جهانی، حاکی از آن است که روزهای پرفروغ تکواندو در آینده نیز ادامه دارد و نسل جدیدی از طلایی‌های این ورزش در راه است.

حضور سه نماینده در المپیک نوجوانان نانجینگ و گرفتن دو مدال طلا و یک برنز افتخارآفرینی دیگر تکواندو در سال ٩٣ است.

کیمیا علیزاده که در نانجینگ افتخار پرچمداری کاروان ایران را عهده‌دار بود، با گرفتن مدال طلای این رقابت‌ها، توانست نخستین طلای المپیک تاریخ ورزش بانوان را به نام خود و تکواندو ثبت کند.مهدی اسحاقی و دانیال صالحی مهر نیز به ترتیب موفق به گرفتن مدال طلا و برنز شدند.

اما در بخش بزرگسالان، شاهد پرترافیک‌ترین سال ورزشی این رده سنی بودیم.تیم‌های مردان و زنان ایران که المپیک ریودوژانیرو ٢٠١٦ را پیش رو دارند، باید برای سهمیه حداکثری المپیک؛ یعنی چهار سهمیه مردان و چهار سهمیه زنان، تلاش خود را آغاز می‌کردند.

در ابتدای سال تیم مردان ایران در ازبکستان با ٣ طلا، ٢ نقره و یک برنز و در حالی که تمامی نمایندگانش موفق به گرفتن مدال شدند، مقتدرانه بر سکوی قهرمانی ایستاد و زنان نیز با یک نقره و ٣ برنز به کار خود پایان دادند.

در این رقابت‌ها بهنام اسبقی، عنوان فنی‌ترین بازیکن آسیا را به خود اختصاص داد.تیم ملی پومسه زنان و مردان نیز در همین رویداد توانست بر سکوی نخست قاره کهن بایستد.مرجان سلحشوری و حسینعلی نظری نیز به عنوان فنی‌ترین بازیکن و مربی انتخاب شدند. اما این پایان کار رقابت‌های تیم ملی ایران نبود.

تیم ملی تکواندوی مردان که برای حضور در رنکینگ المپیک نیاز به جمع‌آوری امتیاز داشت با حضور در تورنمنت آلمان (٦ طلا، یک نقره و یک برنز) و مسابقه‌های آزاد کره جنوبی (٦ طلا، یک نقره و یک برنز) جوان‌ترهای خود را به جمع ٣١ تکواندوکار برتر رنکینگ المپیک رساند. به این ترتیب تکواندو پس از گرفتن جواز حضور در مسابقه‌های گرندپریکس، یک قدم به گرفتن هر چهار سهمیه المپیک نزدیک شد.

نمایندگان ایران با حضور در سه دوره گرندپریکس موفق به گرفتن ٣ طلا، ٢ نقره و ٥ برنز شدند. ایران در فینال این رقابت‌ها که هشت تکواندوکار برتر جهان مجاز به حضور بودند با چهار نماینده و گرفتن یک طلا (عاشورزاده)، یک نقره (خدابخشی) و دو برنز (اسبقی و مردانی) به کار خود پایان داد.

اوج هنرنمایی تیم ملی تکواندو، در بازی‌های آسیایی اینچئون کره هم نباید فراموش شود. جایی که شاگردان بیژن مقانلو در مهد تکواندوی جهان، ٤ نشان زرین طلا را به گردن آویختند و شاگردان مینو مداح نیز موفق به گرفتن ٢ نقره و یک برنز شدند تا در پایان بازی‌های آسیایی، لقب بهترین رشته ورزشی کاروان ایران، به تکواندو برسد.

عنوان سومی تیم مردان در مسابقه‌های جام جهانی که با حضور ده تیم برتر دنیا برگزار شد، از دیگر افتخارآفرینی‌های تکواندو در سال ٩٣ بود. جایی که همگان بی‌عدالتی و ناداوری مکزیکی‌ها را در روزی که میزبانی این رقابت‌ها را برعهده داشتند، شاهد بودند.اعطای لقب سونامی به فرزان عاشورزاده، جوان هجده ساله تکواندوی کشورمان از دیگر سوژه‌های خبرساز ورزش ایران و حتی جهان بود.

فدراسیون جهانی بعد از پایان رقابت‌های جام جهانی و فینال گرندپریکس در حالی به عاشورزاده لقب سونامی داد که معتقد بود، او یکی از پدیده‌های سال‌های آینده تکواندوی جهان می‌شود.

در پایان جام جهانی و با اتمام فصل ورزشی ٢٠١٤؛ ایران چهار نماینده را در بین نفرات اول تا ششم رنکینگ المپیک معرفی کرد. به غیر از این نفرات، شش تکواندوکار دیگر ایران در بین نفرات یک تا سی و ششم رنکینگ المپیک قرار گرفتند.در پایان دسامبر ٢٠١٥، نفرات اول تا ششم رنکینگ المپیک، جواز حضور در المپیک را به دست خواهند آورد.از دیگر کارهای مهم فدراسیون تکواندو می‌توان به گرفتن هفت کرسی جهانی و آسیایی در سال 93 اشاره کرد.

کاراته؛ صعود جهانی

تیم ملی کاراته در سال 1393 موفقیت‌های زیادی به دست آورد بویژه امیدهای زیادی برای مدال‌آوری این ورزش در بازی‌های آسیایی به وجود آمد. علاوه بر موفقیت‌های آسیایی، قهرمانی کومیته تیمی مردان در رقابت‌های جهانی آلمان برای نخستین بار در کاراته، ظرفیت‌های جهانی شدن این ورزش را نشان داد.

ملی‌پوشان ایران در حالی رقابت‌های مهم سال 93 را پشت سر گذاشتند که تاکنون در 12 میدان جهانی، آسیایی و بین‌المللی موفق به گرفتن 139 مدال (54 طلا، 39 نقره و 14برنز) شدند.

کاراته ایران در پیکارهای جهانی یک مدال طلای ارزشمند تیمی به دست آورد که مهم‌ترین مدال در رقابت‌های جهانی به‌شمار می‌رود. تیم بانوان هم که برای نخستین بار با مجوز پوشش اسلامی در این مسابقه‌ها حضور داشت، به یک مدال نقره و یک برنز رسید تا نمایش خوبی در اولین حضور خود داشته باشد. تیم ایران در این رقابت‌ها یک طلا، 2 نقره و 2 برنز گرفت.

رقابت‌های دانشجویان جهان رویداد دیگر جهانی بود که ملی‌پوشان کشورمان عملکرد موفقی در آن داشتند و با 3 طلا، یک نقره و 4 برنز نایب قهرمان شدند.

از ابتدای امسال تیم ملی کاراته علاوه بر موفقیت‌های رده‌های پایه در آسیا، در چهار رقابت بین‌المللی شرکت کرد. حضور در بیست و هفتمین دوره جام بسفر ترکیه با هشت مدال برای ایران به پایان رسید. لیگ‌های جهانی اندونزی، ژاپن و ترکیه میادین بین‌المللی دیگری بودند که ایران به ترتیب عناوین اول، دوم و سوم را از آن خود کرد.

تیم صدرای زیرآب در سال 2015 در رقابت‌های کاپ آزاد آرلس فرانسه حضور یافت که حاصل آن 5 مدال طلا، یک نقره و 5 برنز و عنوان قهرمانی تیم مردان بود. تیم صدرای زیرآب به عنوان نماینده ایران در نخستین مرحله لیگ جهانی (کاراته وان) فرانسه هم شرکت کرد که توسط ذبیح‌اله پورشیب به یک طلا و ایمان سنچولی به مدال برنز رسید.تیم دانشگاه آزاد اسلامی به همراه نمایندگانی از کشورمان در مسابقه‌های جایزه بزرگ امارات شرکت کرد و توانست 3 مدال طلا، 7 نقره و 8 برنز و عنوان پنجمی را مال خود کند.

ووشو؛ امید جهانی

تیم ملی ووشوی ایران در سال 1393 در رقابت‌های قهرمانی جهانی درخشید. این تیم که برخی انتظارات را در بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی برآورده نکرد، در رقابت‌های جام جهانی جاکارتا اندونزی شش طلا و یک نقره گرفت. تیم ایران نایب قهرمانی را در شرایطی به‌دست آورد که شهربانو و سهیلا منصوریان طلا گرفتند و مریم هاشمی در ووشوی زنان جهان یک نقره به جمع مدال‌های ایران افزود.جعفر شیرزاد، حمیدرضا لادور، حمیدرضا قلیپور و مصطفی خلعتبری طلایی‌های دیگر ایران در جام جهانی ووشو بودند. ووشوی ایران یکی از ورزش‌های مدال‌آور و پرامید ایران در سطح رقابت‌های جهانی است، اما برای ایستادن بر بام جهان، حریف پرآوازه‌ای به نام چین دارد.

بوکس؛ پدیده جهانی

در تاریخچه بوکس ایران موفقیت‌های جهانی دیده نمی‌شود، اما در سال‌های اخیر بوکسور جوانی امیدها را برای رسیدن به سطح اول جهان زنده کرده است. احسان روزبهانی، بوکسور المپیکی ایران است که سال 93 نخستین سهمیه المپیک ریو را با قهرمانی در لیگ ستارگان به‌دست آورد. احسان، جمعی از ستارگان بوکس دنیا را در این لیگ شکست داد و کمربند طلایی گرفت. هر چند بوکس ایران در بازی‌های آسیایی عملکرد بدی نداشت، اما انتظارات از این ورزش به‌خاطر مدال‌آور بودنش زیاد است. بوکس ایران با احسان روزبهانی پدیده جوان خود در رینگ‌های دنیا بیشتر دیده می‌شود.

تکاپوی جهانی

ورزشکاران زیادی در ورزش ایران هستند که توانمندی و ظرفیت‌های جهانی دارند، اما گاهی امکانات و گاهی هم کلاس پایین‌تر ایران به نسبت رقبا در رقابت‌های جهانی، اجازه ورود آنها را از قاره آسیا به پیکارهای جهانی نمی‌دهد. در بسکتبال، تیم ملی سال 93 را با عنوان بیست و یکمی جهان پشت‌سر گذاشت. با توجه به ظرفیت‌های ممکن در این ورزش، بسکتبال می‌تواند به رتبه‌های بالاتر فکر کند. در تنیس روی میز، کار ورزشکاران نخبه این ورزش به حضور در پروتورها و رقابت‌های بین‌المللی برای ارتقای رنکینگ جهانی آنها خلاصه شده است. مانند نوشاد عالمیان استعداد برتر تنیس روی میز که در رقابت‌های فنلاند نایب قهرمان شد. در شمشیربازی بنا بر اعتبار و جایگاه جهانی این ورزش حرکت و پویایی فدراسیون می‌تواند امیدها را بارور کند همان‌گونه که شمشیربازی پس از 40 سال با نایب قهرمانی در بازی‌های آسیایی گام روبه جلو برداشت و مجتبی عابدینی در اسلحه سابر برای نخستین‌بار به جمع هشت نفر جهان رسید.

دوچرخه سواری هم یکی از رشته‌هایی است که قهرمانان آن در بازی‌های آسیایی توانمندی خود را در قاره کهن به نمایش گذاشتند از جمله حسین عسکری که دومین سهمیه ورزش ایران را برای المپیک ریو به‌دست آورد. در سال 93، رکوردهای خوب ورزشکاران قایقرانی، تیراندازی و تیراندازی با کمان، با توجه به ارزش مدال‌آوری این ورزش‌ها در بازی‌های آسیایی و المپیک، این نوید را داد که ورزشکاران آنها برای رسیدن به جایگاه جهانی و گرفتن سهمیه المپیک بر تلاش خود بیفزایند. در ورزش‌های مادر تنها احسان حدادی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره‌جنوبی با پرتابی به میزان بیش از ۶۵ متر به مدال طلا دست پیدا کرد و همچنان امید ورزش ایران در سطح دوومیدانی جهان است. حدادی، چهره جهانی ورزش ایران در رقابت‌های دوومیدانی همچنان امید ما در این سطح از رقابت‌هاست.

جانبازان و معلولان؛ اراده جهانی

سال 93 در حالی به پایان می‌رسد که ورزشکاران جانباز و معلول کشورمان موفق به گرفتن 117 نشان رنگارنگ از رویدادهای مختلف برون‌مرزی شدند و اراده جهانی خود را به نمایش گذاشتند. این نشان‌ها شامل 42 طلا، 46 نقره و 29 برنز از هفت رویداد جهانی، پاراآسیایی و قهرمانی آسیا به‌دست آمده است.

فروردین: مسابقه‌های جهانی وزنه‌برداری امارات، شش طلا، چهار نقره، یک برنز. میزبانی ایران در مسابقه‌های والیبال نشسته قهرمانی آسیا و گرفتن یک نشان طلا در بخش آقایان و یک نشان نقره در بخش بانوان.

اردیبهشت: پیکارهای جهانی تیراندازی لهستان، یک نشان طلا و یک نشان نقره در بخش انفرادی و یک نشان نقره در بخش تیمی.

تیر: مسابقه‌های جهانی والیبال نشسته لهستان، یک نشان برنز تیمی

مرداد: مسابقه‌های قهرمانی جهان تیراندازی آلمان، دو نشان طلا در بخش انفرادی

آبان: مسابقه‌های پاراآسیایی اینچئون و گرفتن 120 نشان رنگارنگ شامل 37 طلا، 52 نقره و 31 برنز که از این میان سهم ورزشکاران فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان 30 نشان طلا، 32 نقره و 23 برنز و سهم ورزشکاران فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان هفت نشان طلا، 20 نقره و هشت برنز است.

اسفند: مسابقه‌های بین‌المللی دوومیدانی فزاع در کشور امارات، کسب دو نشان طلا، هفت نقره و سه برنز. سهم بانوان ورزشکار جانباز و معلول از افتخارات کسب شده در سال 93، هشت نشان طلا، 12 نقره و ده برنز است که از مسابقه‌های جهانی تیراندازی لهستان، تیراندازی قهرمانی جهان آلمان، رقابت‌های والیبال نشسته قهرمانی آسیا و بازی‌های پاراآسیایی اینچئون به‌دست آمده است.

محمد رضاپور/ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها