مجرمان اینترنتی این روزها خیلی حرفه‌ای عمل می‌کنند و هیچ ردی از خود باقی نمی‌گذارند. این تبهکاران دارای هوش بالایی هستند و از کوچک‌ترین غفلت قربانی بیشترین استفاده را می‌برند. در پرونده این هفته به بررسی ترفندهای مجرمان اینترنتی و راه‌های مقابله با آن می‌پردازیم.
کد خبر: ۷۶۷۲۰۸

فریب قول ازدواج خوردم

عباس در حالی که دستبند دستانش را به هم گره زده بود، وارد اتاق بازجویی شد. دختر جوانی نیز بعد از او وارد اتاق شد. پسر جوان نگاهش به زمین دوخته شده بود و سعی می‌کرد خود را از سایه سنگین نگاه نیلوفر نجات دهد.

افسر تحقیق از دختر نوزده ساله خواست شکایتش را مطرح کند. نیلوفر نیم نگاهی به متهم کرد و گفت: این آقا مرا به بهانه ازدواج فریب داده و بعد از به دست آوردن عکس‌های خصوصی‌ام شش میلیون تومان از من اخاذی کرد. ابتدا تصور می‌کردم او عاشقم است و فریب حرف‌های قشنگش را خوردم. او را ندیده بودم و فقط در اینترنت چت کرده بودیم، با این حال به خواسته‌اش عمل کرده و اطلاعات فیسبوکم را به او دادم.

او هم از این اعتماد سوء استفاده کرد و توانست عکس‌های شخصی مرا به دست بیاورد. بعد هم تهدید کرد اگر به خواسته‌اش عمل نکنم عکس‌ها را در فضای مجازی پخش می‌کند. هر بار به حسابش پول واریز می‌کردم، اما این کار من او را طمعکارتر می‌کرد. به همین دلیل تصمیم گرفتم موضوع را به پلیس اطلاع دهم.

بعد از شکایت، نوبت عباس بود تا از خود دفاع کند. متهمی که پس از دستگیری با شکایت‌های مشابهی علیه خودش روبه رو بود. من استعداد خوبی در رایانه دارم و وقتی از اولین قربانی اخاذی کردم، تازه فهمیدم گاهی اوقات می‌شود براحتی کسب درآمد کرد. برای این‌که آنها شکایت نکنند مبالغ کمی از قربانیان می‌گرفتم. اما تصمیم گرفتم درخواست‌های خود را بیشتر کنم و به همین دلیل از نیلوفر شش میلیون تومان گرفتم. او این اواخر برای اجرای خواسته‌های من طلاهای مادرش را هم سرقت کرده بود. اگر دستگیر نمی‌شدم به کارهایم ادامه می‌دادم و قصدتوقف آن را نداشتم.

باختن برای برنده شدن

مشاهده پیغام برنده شدن در یک مسابقه آن‌قدر هیجان‌انگیز است که به موضوع کلاهبرداری فکر نکنید. این کلاهبرداران همیشه از گزینه وسوسه استفاده می‌کنند و مجرمانی خوش‌برخورد و خوش‌تیپ هستند.

لیلا مدیر یک شرکت پخش موادغذایی است که هفته گذشته برای طرح شکایت به پلیس فتا آمد و گفت: چند روز قبل هنگام بررسی پست الکترونیکی خود با پیام «شما برنده شده‌اید» رو‌به‌رو شدم.

دیدن این پیغام مرا کنجکاو کرد تا آن را باز کنم. پست الکترونیکی از طرف یک شرکت اینترنتی آمده بود و در آن ادعا کرده بودند من به قید قرعه برنده یک میلیون تومان شده‌ام. با شماره اعلام شده در آن پست الکترونیکی تماس گرفتم. زن جوانی به تلفن جواب داد و مدعی شد برای گرفتن جایزه باید مقابل دستگاه خودپرداز بروم تا جایزه خود را بگیرم.

من هم مقابل دستگاه خودپرداز رفتم و دوباره با آن زن تماس گرفتم. زن جوان از من درخواست کرد، گزینه انگلیسی را انتخاب کنم. طبق خواسته او عمل کردم و قرار شد یک روز بعد جایزه به حسابم واریز شود.

وی ادامه داد: یک روز بعد وقتی حسابم را چک کردم، متوجه شدم نه تنها پولی به حسابم واریز نشده بلکه از حسابم یک میلیون تومان برداشت شده است. بعد از کلاهبرداری تازه متوجه غفلت خود شدم.

من در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده و از آن شرکت هم خدمات نگرفته بود پس چطور در قرعه‌کشی برنده شده بودم؟ این پرسشی بود که اگر زودتر در ذهنم نقش می‌بست گرفتار کلاهبرداران نمی‌شدم.

می‌دانم هیچ وقت به پولم نمی‌رسم و هیچ ردی از این کلاهبرداران در دست نیست، اما با خود گفتم شکایتی را مطرح کنم شاید به نتیجه برسد. تا به حال زیاد درباره کلاهبرداری کارت به کارت شنیده بودم، اما آن زن چنان با من برخورد کرد که یک درصد هم احتمال نمی‌دادم در دام کلاهبرداری گرفتار شده باشم.

ترفندهای مجرمان اینترنتی

سرهنگ حمید کیانی، ‌سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا: شناخت ترفندهای کلاهبرداران اینترنتی یکی از عوامل مهم ناکامی مجرمان در فضای سایبری است. با پیشرفت فناوری و ظهور اینترنت و ابزارهای نوین در جهان، مجرمان نیز خود را به ابزارها و تجهیزات فضای مجازی مجهز کرده و با این ابزارها از مردم کلاهبرداری و سوءاستفاده می‌کنند.

کاربران در دنیای مجازی می‌توانند خود را با شخصیت‌ها و اسامی گوناگون و غیرواقعی معرفی کنند و در شبکه‌های اجتماعی، چت‌روم‌ها، سایت‌ها و... فعالیت کنند پس هرگز به افراد در دنیای مجازی اعتماد نکنید؛ زیرا این امکان وجود دارد که با هویت دروغین خود را به شما معرفی کرده باشند.

هرگز به ایمیل‌هایی با عناوین شرکت در قرعه‌کشی، برنده شدن در مزایده یا مسابقه، خرید اقلام کمیاب، انواع کمک‌های مالی، مشارکت در سودهای معاملاتی مختلف و... اطمینان نکرده و هیچ مبلغی را به حساب اشخاص خارج از کشور واریز نکنید.

در این ترفند کلاهبرداران از یک الگوی مشابه پیروی می‌کنند که تماس اولیه از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و ابتدا از قربانیان خواسته می‌شود از طریق ایمیل، تلفن، فاکس و... به این تماس پاسخ دهند و بعد از این‌که در اولین گام طعمه به دام شکارچیان افتاد، آنان سعی می‌کنند اعتماد قربانی را جلب کرده و در انتها به بهانه‌ای از او درخواست پول می‌کنند؛ پس همیشه هنگام روبه‌رو شدن با موضوعاتی از این قبیل شباهت الگوهای کلاهبرداری اینترنتی را مدنظر قرار داده تا در دام ترفندهای آنها قرار نگیرید.

برای انجام انواع تراکنش‌های بانکی اعم از پرداخت قبوض، پرداخت شهریه دانشگاه، انتقال وجه به حساب‌های دیگر، انواع خریدهای اینترنتی و... حتی‌المقدور از سیستم‌های عمومی و اشتراکی مانند کافی‌نت‌ها استفاده نکنید و در صورتی که به اجبار از کافی‌نت برای عملیات بانکی استفاده کردید بلافاصله بعد از انجام عملیات فوق با مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز، در بانک خود اقدام به تعویض رمز دوم کارت کنید. یکی دیگر از شگردهای این مجرمان، کلاهبرداری در پوشش خواستگار است.

خواستگاران قلابی طعمه‌های خود را در فضای چت‌روم و شبکه‌های اجتماعی شناسایی کرده سپس با معرفی خود به عنوان فردی پولدار یا تحصیلکرده قربانی را به دام می‌اندازند. این مجرمان پس از دسترسی به اطلاعات شخصی قربانیان از آنها اخاذی و سوءاستفاده می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها