به همین ترتیب، وقتی یک خریدار متوسط امکانات یک خودرو را در کنار آپشنهای آن بررسی میکند، بودجه برایش یک فاکتور اصلی است و پروسه خرید را بیشتر از همه هدایت میکند؛ یعنی یک خودرو رنگ سفید داشته باشد، طراحی داخلی، پکیج سیستم راهبری و کفپوش داشته باشد، معامله تمام است.
برای درک امکانات یک بنتلی، ساعتها زمان برای بررسی صدها آپشن در میان کاتالوگها لازم است.
وقتی رنگ زیبایی به نام «آبی آکسفورد» وجود دارد، چرا رنگ استاندارد را انتخاب کنیم؟ اگر این رنگ نیز شما را راضی نمیکند، در سیستم انتخابگر آنلاین میتوانید از بین ۱۰۶ رنگ دیگر انتخاب کنید. طرح رنگ چرم داخلی، یکی از ۱۷ آپشن در این زمینه است.
در همین حال، برای یک کنتراست مناسب باید رنگ مناسبی نیز داشته باشید و همچنین تریم چرم ثانویه را نیز باید انتخاب کنید.
همچنین برای چرخها میتوانید از ۸ طرح مختلف استفاده کنید. ۷ پکیج آپشن برای این خودرو به همراه تجهیزات منفرد وجود دارد تا تمام نیازهای شما را تحت پوشش قرار دهد.
یک آمار جالب در این رابطه: مالکان بنتلی معمولاً مرد هستند و وقتی این خودرو را میخرند، نه خودروی دوم یا سومشان است، بلکه خرید هشتمشان است.
مشتریان مرسدس بنز S63 کوپه نیز دستکمی از این افراد ندارند. اینگونه افراد معمولاً درآمد سالانهای حداقل برابر ۶۰۰ هزار دلار دارند و همچنین حداقل سه اتومبیل دیگر در پارکینگ خود دارند امّا وقتی این خودرو به پارکینگ خانهشان میرود، تبدیل به انتخاب اولشان میشود و وقتی کیلومتراژها را با یکدیگر مقایسه میکنیم، AMG کیلومترها با بقیه فاصله دارد ولی از میان این دو وسیله اشرافی، کدامیک را باید برای خرید انتخاب کرد؟ این موضوعی است که در اینجا در یک سری جادههای پرسرعت، بادگیر و در میان تپهها و همینطور در خیابانهای شهری بررسی شده است.
وقتی این خودرو در کنار یکدیگر پارک میشوند، بنتلی به ظاهر جلبتوجه بیشتری میکند. طراحیهای بیرونی بنتلی آن را تبدیل به یک خودروی خاص کرده است.
جلوپنجره بلند و طراحی عقب عضلانی آن، نهتنها قدرت خودرو را نشان میدهند، بلکه یک حالت خارقالعاده برای آن ایجاد کردهاند.
طراحی داخل کابین ترکیبی از چرم، چوب و فلز با کیفیت بالای مورد انتظار از خودرویی با این سطح از قیمت است. با این حال، اگر این کابین را با طراحی مدرن کابین مرسدس مقایسه کنیم، اندکی حال و هوای قدیمی دارد.
طراحی داخلی بنتلی، حالتی گیرا دارد، ولی در عین حال، با اندکی تغییرات کوچک و طراحی زیباشناسانه میتوان کابین کانتیننتال را تبدیل به یک کابین لوکس مدرن کرد.
بنتلی کانتیننتال با ظاهر آبی تیرهاش، همه را متوجه خودش میکند، در حالی که رنگ تیره بنز بیشتر زیر سایه ویژگیهای تهاجمی آن است. خطوط کناری بدنه، ظاهری جمعوجور و منحصربهفرد برای S63 ایجاد کردهاند.
کابین این خودرو نیز بسیار دوستداشتنی است و تکنولوژیهای سطح بالایی در آن به کار گرفته شده است.
صفحه نمایش عریض زیبا که از کلاس S سدان گرفته شده، در کنار یک پنل مناسب TFT برای ابزارها از نکات جالبتوجه این کابین است.
داشبورد پوشیده از چرم، واقعاً ابعاد بزرگی دارد. در همین حال، مرسدس دارای تکنولوژیهایی است که بنتلی تنها میتواند رؤیای آنها را در سر داشته باشد؛ سیستمهایی مانند کروز کنترل انطباقی «دیسترونیک پلاس» که اکنون با دستیار فرمان نیز عرضه شده است.
ورود به درون کابین S63 AMG کوپه مانند این است که از کانتیننتال به یک قرن جدید قدم گذاشتهاید. هم مجموعه ابزارها و هم نمایشگرهای اطلاعات و سرگرمی، ظاهر و عملکردی بسیار عالی دارند. نمایشگرها بهتنهایی فاصله زیادی بین S63 و کانتیننتال ایجاد میکنند.
از طریق این نمایشگرها، میتوان به امکاناتی مانند رادار کروز کنترل، هشدار عبور از خط، دید در شب، دستیار عبور از بین خطوط و… دسترسی داشت.
ولی در مورد برتری حس رانندگی با مرسدس نسبت به بنتلی تردیدهایی وجود دارد. S63 اندکی چابکتر نشان میدهد. هر دو خودرو برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت تنها ۳/۶ ثانیه زمان نیاز دارند.
در تست یکچهارم نیز فاصله نزدیکی داشتهاند و طی این مسافت برای آنها ۱۲ ثانیه طول کشیده است امّا در عین حال، ۰/۸ کیلومتر بر ساعت، سرعت نهایی مرسدس نسبت به بنتلی برتری داشته است.
مرسدس همچنین در پیست حدود ۰/۵ ثانیه نسبت به رقیبش زودتر یک دور را طی کرده و همینطور به طور متوسط نیروی چسبندگی آن در پیچها 0.1g بیشتر بوده است. همین روند را در تست توقف از سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت نیز شاهد بودهایم که در آن مرسدس ۳۰/۵ سانتیمتر فاصله کمتری برای توقف کامل نیاز دارد.
بخش عمدهای از این برتریهای S63 به وزن کلی کمتر آن برمیگردد. این در حالی است که وزن کلی کانتیننتال GT حدود ۱۸۰ کیلوگرم نسبت به آن سنگینتر است.
نکته جالب در این مقایسه این است که با وجود سادگی خستهکننده رانندگی بنز، رانندگی با بنتلی راننده را بیشتر درگیر خود میکند.
به عنوان نمونه، اگر هر دو خودرو را به شدت و با فشار پدال گاز وارد یک پیچ کنیم، عقب بنتلی قبل از این سیستمهای الکترونیکی تنظیمات لازم را انجام دهند، شروع به دریفت میکند.
این لحظات در هنگام رانندگی بسیار اندک هستند، ولی مرسدس هیچگاه چنین حالتی را برای راننده خود ایجاد نمیکند؛ تنها کاری که میکند فشار کامل برای خروج از پیچ است که در این پروسه تایر خارجی جلو را نیز رفتهرفته فرسایش میدهد. اگر به دنبال یک خودرو برای رانندگی پرهیجان هستید، مرسدس از شرایط موردنظر شما فاصله دارد.
ولی این شرایط رانندگی عمده این خودروها نخواهد بود. مهمترین شرایط آنها یک سفر ساده درون شهر است و برای استفادههایی این چنین، برتری مرسدسبنز جای چندان بحثی ندارد؛ سواری آن بسیار راحتتر است، یک کابین ساکتتر دارد، رانندگی با آن ساده است و طراحی ارگونومیک آن بهتر انجام شده است.
ظاهر بسیار لوکس و سطح بالایی نیز دارد و همه اینها با قیمتی ۶۰ هزار دلار پایینتر از بنتلی در دسترس خواهند بود.
این در حالی است که S63 تجهیزات بیشتری را نیز در اختیار صاحبش قرار میدهد البته برخی آپشنهای بنتلی مانند طرح کنتراست روزنهدار در داخل کابین هزینههای زیادی به اندازه ۱۹۰۵ دلار دارند ولی باز هم قیمت پایه بنتلی باز هم نسبت به مدل مرسدس تستشده ۲۰ هزار دلار بیشتر است.
مرسدس S63 AMG به اندازه بنتلی کانتیننتال یک حس رومانتیک یا احساسی ندارد، ولی از لحاظ عملکرد و تجهیزات خودروی بهتری محسوب میشود. با این حال، اگر کسی به استفاده از خودروهای بنتلی علاقهمند است، نباید با این حرفها در اینجا چندان نگرانی به دل خود راه بدهد.
مشخصات و نتایج تست بنتلی کانتیننتال GT V8 S مدل ۲۰۱۴
نوع خودرو: موتور جلو، AWD، ۴ سرنشینه، ۲ در کوپه.
قیمت مدل تست: 255825 دلار (قیمت مدل پایه: 1992225 دلار).
نوع موتور: 4.0 لیتری DOHC با ۳۲ سوپاپ V8 با توربوهای دوقلو، قدرت 521 اسببخار و حداکثر گشتاور ۶۸۰/۶ نیوتنمتر.
گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک.
ابعاد:
فاصله محوری: ۲/۷۴۶ متر.
طول ماشین: ۴/۸۰۶ متر.
عرض: ۱/۹۴۳ متر.
ارتفاع: ۱/۴۰۵ متر.
وزن کلی: ۲۳۲۸ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۶ ثانیه.
عبور از یکچهارم مایل: ۱۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۸۷/۶۵ کیلومتر بر ساعت.
یک دور پیست موتور ترند: ۲۵/۵ ثانیه با چسبندگی متوسط 72g.
مسافت ترمز از سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳۲/۰۰۴ متر.
مصرف سوخت:
تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۵/۷ لیتر در شهر، ۹/۸ لیتر در بزرگراه و ۱۳/۱ لیتر به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر.
مشخصات و نتایج تست مرسدسبنز S63 AMG کوپه مدل ۲۰۱۵
نوع خودرو: موتور جلو، AWD، ۴ سرنشینه، ۲ در کوپه.
قیمت مدل تست: 172450 دلار (قیمت مدل پایه: 161825 دلار).
نوع موتور: 5.2 لیتری DOHC با ۳۲ سوپاپ V8 با توربوهای دوقلو، قدرت ۵۷۷ اسببخار و حداکثر گشتاور ۹۰۰/۲ نیوتنمتر.
گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک.
ابعاد:
فاصله محوری: ۲/۹۴۴ متر.
طول ماشین: ۵/۰۲۷ متر.
عرض: ۱/۹ متر.
ارتفاع: ۱/۴۱۲ متر.
وزن کلی: ۲۱۴۰ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۶ ثانیه.
عبور از یکچهارم مایل: ۱۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۸۸/۴۵ کیلومتر بر ساعت.
یک دور پیست موتور ترند: ۲۴/۹ ثانیه با چسبندگی متوسط 82g.
مسافت ترمز از سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳۱/۶۹۹ متر.
مصرف سوخت:
تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۵/۷ لیتر در شهر، ۱۰/۲ لیتر در بزرگراه و ۱۳/۱ لیتر به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر.(پدال)
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه
گفتوگو با محسن بهرامی، گوینده کتاب «مسیح بازمصلوب»
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم