فرودگاه دونتسک در دست جدایی‌طلبان اوکراینی

شورشیان هوادار روسیه در شرق اوکراین روز گذشته اعلام کردند کنترل فرودگاه دونتسک را پس از چند روز درگیری سنگین در دست گرفتند. به گزارش واحد مرکزی خبر، الکساندر زاخارچنکو رهبر شورشیان جدایی‌طلب هوادار روسیه در یک کنفرانس خبری در دونتسک ضمن اعلام این خبر، گفت: کی‌یف از برقراری آتش‌بس در دونباس به‌طور قابل ملاحظه‌ای برای استقرار و آرایش نیروها و سلاح‌های سنگین خود بهره‌برداری کرده است.
کد خبر: ۷۶۱۳۳۱

این اتفاق در حالی است که بنا به گزارش منابع خبری، یکشنبه‌شب درگیری‌های شدیدی در این منطقه در جریان بود. به گزارش خبرگزاری «نووستی»، ستاد مرکزی نیروهای مردمی جمهوری خودخوانده دونتسک اعلام کرد، قربانیان حملات نیروهای دولتی اوکراین به این شهر به بیش از 9 کشته در میان مردم غیرنظامی و 44 زخمی، از جمله چهار کودک رسیده است. در میان کشته‌شدگان یک دختربچه دو ساله نیز وجود دارد.

بر اساس این اطلاعات، نیروهای ارتش اوکراین 56 بار آتش‌بس را نقض کرده و به مواضع نیروهای شورشی و مناطق مختلف شهر دونتسک حمله کردند. این حملات به‌صورت پرتاب موشک و خمپاره و تیراندازی از سوی نیروهای پیاده انجام گرفته است. شهرداری دونتسک نیز تائید کرد، یکشنبه‌شب اوضاع در این شهر کاملا وخیم بود، برخی مناطق شهر برق نداشت و برق مناطق دیگر نیز به دلیل حفظ امنیت بیشتر قطع شد.

در این میان، مقامات محلی جمهوری خودخوانده مردمی دونتسک، نیروهای دولتی اوکراین را به نقض جدی توافقات مربوط به برقراری آتش‌بس در منطقه و حملات مکرر به دونتسک متهم کرده و از سازمان امنیت و همکاری اروپا خواستند تا مقامات کی‌یف را به اجرای توافقات مینسک مجبور سازد. در مقابل، کی‌یف هم جدایی‌طلبان را به نقض آتش‌بس متهم می‌کند و همزمان می‌گوید به مفاد پروتکل مینسک پایبند است و قصد ورود به دونتسک را ندارد.

با شدت گرفتن این درگیری‌ها، طرف‌های بین‌المللی خواستار پایبندی دو طرف به آتش‌بس شدند. در همین زمینه بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: افزایش شدید درگیری‌ها برای به دست گرفتن کنترل فرودگاه دونتسک در شرق اوکراین که باعث تلفات بسیاری شده و از بین رفتن کامل آتش‌بس سپتامبر 2014 را تهدید می‌کند، هشداردهنده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در نامه‌ای به همتای اوکراینی خود نوشت: من به دو طرف درگیر توصیه کردم دست از بمباران مواضع یکدیگر بردارند و بسرعت تسلیحات سنگین را خارج کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها