طی چند ماه گذشته از آغاز درگیری‌ها در مناطق شرقی اوکراین، بیشتر کمک‌های واشنگتن به مقامات اوکراینی معطوف به کمک‌های مالی بوده است. اما اکنون روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده مقامات کاخ سفید به فکر تجهیز نظامی نیروهای کی‌یف هستند. این همان موضوعی است که با واکنش مقامات روسیه روبه‌رو شده و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که ادبیات مقامات آمریکایی بیانگر این مساله است که واشنگتن از راه‌حل نظامی در موضوع اوکراین حمایت می‌کند.
کد خبر: ۷۶۶۴۸۰
آمریکا به فکر‌ تجهیز‌ نظامیان اوکراینی

این روزنامه روز گذشته در گزارشی در این زمینه نوشت: چند مقام نظامی بلندپایه آمریکایی از جمله فیلیپ بریدلاو، فرمانده نظامی ائتلاف ناتو، خواستار ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به نیروهای امنیتی اوکراین هستند. روز گذشته نیز چند نفر از مقامات نظامی آمریکایی، در گزارشی مستقل به دولت توصیه کردند که به اوکراین تجهیزات نظامی و پهپادهای جاسوسی ارسال کند. نیویورک تایمز ارزش این تجهیزات را سه میلیارد دلار اعلام کرده است.

بنا بر این گزارش، جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا که روز پنجشنبه (پنجم فوریه) قصد دیدار از اوکراین را دارد و ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا آماده گفت‌‌وگو برای تامین کمک‌های نظامی به کی‌یف هستند. گزارش شده باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هنوز تصمیمی در این مورد اتخاذ نکرده است.

آمریکا مدعی است که تاکنون از ارسال سلاح به اوکراین خودداری کرده‌است. وسایلی مانند دوربین‌های مخصوص شبانه، لباس‌های ضدگلوله یا بسته‌ کمک‌های اولیه، تنها تجهیزاتی بوده‌ که به گفته مقامات آمریکایی تاکنون به اوکراین ارسال شده‌ است. سوزان رایس، مشاور امنیتی اوباما بارها گزینه ارسال سلاح‌های نظامی به اوکراین را مردود دانسته بود. اما از آنجا که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه تاکنون تاثیر چندانی بر فرونشاندن درگیری‌ها نداشته‌، سوزان رایس هم آمادگی خود را برای بررسی دوباره موضوع اعلام کرده است. نیویورک تایمز گفته‌های یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی آمریکا را بازتاب داده است که می‌گوید: «هدف ما همچنان دستیابی به یک توافق دیپلماتیک است.» این سخنگو اما ارزیابی دیگر گزینه‌ها را منتفی ندانسته است.

ادامه ناآرامی‌ها

این تحولات در حالی است که مناطق شرقی اوکراین همچنان شاهد درگیری‌های خونبار است. در همین زمینه رویترز گزارش داد حملات خمپاره‌ای روز گذشته به شهر «دونتسک» اوکراین، مرگ دست‌کم یک غیرنظامی و پنج سرباز ارتش این کشور را رقم زد. بنا به اعلام مقام‌های شهری در دونتسک، در دو روز گذشته به‌دلیل حملات خمپاره‌ای 15 غیرنظامی کشته شده‌اند.

براساس این گزارش، حملات توپخانه و پرتاب موشک مناطق مسکونی این شهر را هدف حمله قرار داده است. جدایی‌طلبان طرفدار روسیه، حملات خود را به سمت شمال شرق دونتسک ادامه داده‌اند تا نیروهای دولت را از تصرف شهر کوچک «دبالتسفه» بازدارند. این شهر مهم‌ترین محور مواصلاتی و مرکز راهبردی خطوط ریلی بین شهرهای دونتسک و لوهانسک است. ویاچسلاو سلزنیوف، سخنگوی ارتش اوکراین گفت: در نتیجه این حملات و درگیری‌های ارتش، دست‌کم پنج سرباز اوکراینی کشته و 29 نفر زخمی شده‌اند. تبادل آتش خمپاره تمام یکشنبه‌شب ادامه داشت و صدای آن از مناطق نزدیک فرودگاه دونتسک شنیده می‌شد. نیروهای دولت اوکراین کنترل این فرودگاه را یک هفته قبل از دست دادند. در مرکز دونتسک و نزدیک میدان اصلی این شهر نیز یک خمپاره به ساختمانی چندطبقه برخورد کرد که در اثر اصابت آن یک غیرنظامی کشته شد.

در همین حال، رئیس‌جمهور منطقه جدایی‌طلب دونتسک، در شرق اوکراین، روز گذشته با صدور فرمان بسیج عمومی اعلام کرد امیدوار است در روزهای آینده صد هزار نفر را برای مبارزه با نیروهای ارتش اوکراین بسیج کند. به گزارش واحد مرکزی خبر، الکساندر زاخارچنکو گفت: «بسیج عمومی در جمهوری مردمی دونتسک ظرف ده روز صورت خواهد گرفت.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دونتسک، جدایی‌طلبان اوکراینی هفته گذشته تهدید کردند حملات خود را به سراسر مناطق دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین که بخش اعظمی از آن هنوز تحت کنترل کی‌یف است، گسترش می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها