مدیر مرکز خدمات وترویج جهاد کشاورزی بخش کاکی بوشهر با اشاره به اهمیت آموزش به کشاورزان و ثمربخشی آن در تولید محصولات کشاورزی گفت: برای نخستین بار محصول گوجه فرنگی ارگانیک «بدون استفاده از کود و سموم و دیگر مواد شیمیایی» در کاکی بوشهر تولید شد.
کد خبر: ۷۴۴۷۵۹

به گزارش ایرنا، حیدردهقانی افزود: کشت ارگانیک گوجه فرنگی در سه هکتار از مزارع منطقه کاکی استان بوشهر انجام شد.

وی گفت: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار جهاد‌کشاورزی استان بوشهر ترویج و توسعه کشت و تولید محصول سالم کشاورزی بدون استفاده از سموم و کود شیمیایی است.

دهقانی افزود: امسال دو کلاس با شرکت 50 نفر از کشاورزان برای ترویج کشت سالم و بدون استفاده از سموم و کود شیمیایی در سطح بخش برگزارگردید که با استقبال خوب کشاورزان همراه شده است.

وی گفت: در کشت ارگانیک از هیچ‌گونه کود و سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود و تغذیه گیاهی و مبارزه با آفات و بیماری‌ها به وسیله مواد آلی انجام می‌شود.

دهقانی افزود: امسال با همکاری بخش خصوصی و کشاورزان این بخش یک مزرعه سه هکتاری به زیر کشت ارگانیک گوجه فرنگی خارج از فصل رفت.

وی گفت: همه مراحل آماده‌سازی زمین این مزرعه پیش از کشت با کودهای دامی و ورمی کمپوست و در مرحله داشت نیز از کودهای مرغی، ورمی کمپوست و پودرماهی برای تغذیه گیاه استفاده شده است.

مدیرمرکز خدمات وترویج جهاد کشاورزی بخش کاکی گفت: مبارزه با آفات نیز با پودر فلفل و تهیه ترکیب سیر و فلفل به صورت محلول پاشی برای بیماری‌های قارچی انجام شده است.

وی افزود: در شرایط حاضر این مزرعه در مرحله میوه دهی و از شرایط مناسبی برخوردار است.

مدیرمرکز خدمات و ترویج جهاد‌کشاورزی کاکی گفت: تولید محصول ارگانیک گوجه‌فرنگی در شرایط منطقه با استفاده از مواد آلی و عصاره‌های گیاهی و ترکیبات با منشا حیوانی امکان‌پذیر است و این اقدام می‌تواند آغازگر روند جدیدی در کیفیت بخشی به محصول تولیدی وتولید محصول سالم در سطح منطقه باشد.

دهقانی اضافه کرد: امسال 5000 هکتار از اراضی کشاورزی بخش کاکی زیر کشت گوجه فرنگی رفته است و این بخش را به عنوان قطب اول کشت گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر تبدیل کرده است.

وی تاکیدکرد: برداشت محصول گوجه فرنگی امسال درنیمه دوم آذر آغاز و نسبت به سال گذشته با چند روز تاخیر انجام می‌شود.

دهقانی علت تاخیر دربرداشت گوجه فرنگی خارج فصل در این منطقه را شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های اخیر اعلام کرد که باعث شده کاربرداشت با تاخیر 16 روزه همراه شود. وی گفت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از 200 هزار تن محصول گوجه فرنگی در این بخش برداشت و به بازار مصرف کشور عرضه شود. بخش کاکی از توابع شهرستان دشتی در فاصله 120 کیلومتری جنوب بوشهر واقع است و از قطب‌های تولید گوجه فرنگی خارج فصل در کشور است.

گوجه‌های قرمز کاذب با هورمون

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز گفت: استفاده از ترکیب هورمونی اتفون به‌منظور زود رس کردن محصول و کسب سود بیشتر که در میان برخی کشاورزان گوجه کار این استان رایج بود، ممنوع شد.

خسرو عمرانی افزود: استفاده از هورمون اتفون ضمن پیش رس کردن غیرفیزیولوژیک محصول باعث پیری زود رس بوته‌ها و کاهش چشمگیر میزان تولید می‌شود.

وی گفت: با توجه به اعلام ممنوعیت مصرف هورمون اتفون در مزارع گوجه فرنگی ازسوی دفتر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفظ نباتات کشور به‌دلیل مخاطرات سم‌شناسی برای مصرف‌کنندگان از کشاورزان این استان درخواست کرد از کاربرد این ترکیب بجد خودداری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها