در یک پدیده‌ای نادر، همزمان با آخرین ماه فصل پاییز، گل‌های بهارنارنج بر درختان نارنج باغ ملی آستارا شکوفا شد.
کد خبر: ۷۴۳۴۴۹
درختان نارنج آستارا شکوفه داد

باغ ملی آستارا بالغ بر 30 اصله درخت نارنج دارد که تعداد بی‌شماری گل بهارنارنج بر شاخ و برگ‌های برخی از آنها روییده است. گلبرگ‌های نوشکفته در کنار میوه‌های این درختان، علاوه بر ایجاد طراوت و شادابی، فضای این باغ قدیمی را مملو از عطر و بوی مطبوع بهارنارنج کرده‌ است.

ایرج شیارکار، رئیس اداره جهاد کشاورزی آستارا در این باره گفت: بهارنارنج، نام گل‌های درخت نارنج است که در فصل بهار، شاخ و برگ‌های درختان نارنج را زینت می‌دهد و عطر و بوی خوشی دارد. در حالت طبیعی و متداول در اواخر فصل پاییز و اوایل زمستان این گل‌ها جای خود را به میوه نارنج می‌دهند و وقوع چنین پدیده‌ای در زمان برداشت میوه‌ها نادر است.

شیارکار اضافه کرد: این گل‌های سفیدرنگ، معطر، ترد و شکننده است و علاوه بر مصرف برای پخت مربا در داروسازی به شکل روغن، دم‌کرده، عرق و اسانس استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: علت گل‌دهی این درختان در این فصل از دو حالت خارج نیست. یا تغییرات آب و هوایی باعث این امر شده، یا درختان به نوعی ویروس به نام «تریسترزا» (بیماری افسردگی یا بیماری غم) مبتلا شده‌اند. با انجام آزمایش علت اصلی آن مشخص می‌شود.

درخت نارنج که بومی مناطق استوایی آسیاست، در نواحی شمالی کشور و در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و در مرکز کشور در استان فارس می‌روید. ‌(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها