تلاش‌ بر تفاهم سیاسی در مذاکرات

تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای تاکنون مطرح نشده است

تائید و تکذیب بازگشت وزیر خارجه کشورمان به تهران برای مشورت درباره مذاکرات، دیروز خبرساز شد

72 ساعت سرنوشت‌ساز در وین

بار دیگر با حساس شدن گفت‌وگوهای هسته‌ای، برخی وزیران خارجه عضو 1+5 خود را به میز مذاکرات رسانده‌اند تا از زمان‌های باقی مانده حداکثر استفاده را بکنند و در همین خصوص در حالی که وزیران خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه از شامگاه پنجشنبه یکی یکی وارد وین شدند، شب گذشته وزیر خارجه آمریکا راهی پاریس شد و وزرای خارجه فرانسه و انگلیس به پایتخت خود بازگشتند تا رایزنی‌های هسته‌ای را در سطحی بالاتر دنبال کنند.
کد خبر: ۷۴۰۹۴۶

جان کری، اولین وزیر خارجه کشورهای عضو 1+5 بود که به وین رفت و در همان بدو ورود در پنجشنبه شب، دیدار سه‌جانبه دو ساعته‌ای با محمدجواد ظریف و کاترین اشتون داشت. این دیدار سه‌جانبه دیروز هم تکرار شد و علاوه بر آن، ظریف در دیداری با حضور وزیران خارجه انگلیس و فرانسه و اشتون و همچنین نماینده آلمان در 1+5 به بررسی آخرین وضع مذاکرات پرداختند. این در حالی بود که وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آمریکا نیز دیروز دیداری سه‌جانبه داشتند.

در کنار اخبار این مذاکرات، خبری که دیروز برای ساعاتی در صدر خبرها قرار گرفت و البته بعدا تکذیب شد، بازگشت وزیر خارجه کشورمان به تهران برای مشورت با مسئولان عالی‌رتبه نظام بود.

خبرگزاری ایرنا که منتشر کننده خبر اولیه به نقل از منابع آگاه بود ساعاتی پس از خبر اول، دوباره به نقل از یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، برخی اخبار مبنی بر ارائه طرحی جدید از سوی آمریکایی‌ها را رد کرد و نوشت: ایده‌های مطرح شده در مذاکرات هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که دکتر ظریف آنها را به تهران ببرد.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران که خواست نامش بیان نشود، در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود جان کری وزیر امور خارجه آمریکا طرح جدیدی را به دکتر ظریف ارائه کرده که وی برای مشورت درباره این طرح به تهران می‌رود، گفت: این موضوع صحت ندارد.

وی تاکید کرد: این ما بوده‌ایم که از مذاکرات مسقط تا کنون طرح‌های مختلفی ارائه کرده‌ایم. این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در عین حال تصریح کرد: هنوز این ایده‌ها به مرحله‌ای نرسیده است که دکتر ظریف آنها را به تهران ببرد؛ از این رو ایشان به تهران نمی‌رود و مذاکرات ادامه می‌یابد.

این در حالی است که سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در مذاکرات، معتقد است: در شرایط فعلی اگر حرکت جدید وجود نداشته باشد، دستیابی به توافق خیلی مشکل خواهد بود. ریابکوف در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی افزود: گفت‌وگوها در فضای کاملا جدی و پرتنشی پیش می‌رود.

وزیر خارجه انگلیس هم که دیروز به مذاکرات هسته‌ای در وین پیوست به محض ورود به هتل پله‌کوبورگ تصریح کرد: اگر قرار است تا روز دوشنبه به توافق برسیم، کار زیادی باید انجام گیرد.

وی با بیان این‌که به انعطاف بیشتری از سوی ایران نیازمندیم، گفت: در قبال آن ما نیز می‌توانیم انعطاف بیشتری از خود نشان دهیم.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای که آخرین دور از گفت‌وگوها در مدت زمان تعیین شده در توافق ژنو است، از سه‌شنبه گذشته در وین آغاز شد و طرفین برای رسیدن به توافق جامع فقط تا روز دوشنبه زمان دارند. در روزهای گذشته خوشبینی‌ها نسبت به موفقیت این مذاکرات تا دوشنبه کاهش یافته و اخبار غیررسمی از زیاده‌خواهی مقامات آمریکایی در این گفت‌وگوها حکایت دارد. در این باره آسوشیتدپرس نوشته که به دلیل عقب‌نشینی نکردن ایران از مواضع خود، انتظار می‌رود توافق موقت کنونی تمدید شود.

البته برخی رسانه‌ها از جمله شبکه المیادین هم در گزارش‌های خود مدعی شده که ممکن است فضای میان ایران و 1+5 ، طی روزهای باقیمانده تغییر کند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: این دور از مذاکرات هسته‌ای در واقع مرحله نهایی گفت‌وگوها تلقی می‌شود و هر یک از طرفین باید امتیازات سختی به طرف مقابل بدهد.

به گزارش ایرنا و به نقل از این خبرگزاری، چنانچه هر یک از طرفین به دادن امتیاز هرچند دشوار به طرف مقابل اقدام نکند، فرصت دستیابی به توافق تاریخی را از دست می‌دهد.

خبرگزاری فرانسه در بخش دیگری از این گزارش نوشت: پس از ماه‌ها مذاکرات فشرده، ظاهرا مواضع در بسیاری از موارد به یکدیگر نزدیک شده است، اما دو اختلاف‌نظر اصلی بین ایران و گروه 1+5 وجود دارد.

گروه 1+5 از ایران درخواست می‌کند تا ظرفیت غنی‌سازی خود را کاهش دهد تا از این طریق نتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد و این در حالی است که ایران تاکید دارد که به غنی سازی اورانیوم برای تامین سوخت رآکتورهای این کشور نیاز دارد. منابع غربی گزارش دادند که ایران از سوی دیگر خواستار لغو فوری تحریم‌ها علیه این کشور است.

ادعاهای آمانو همزمان با مذاکرات

همزمان با مذاکرات فشرده در وین، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوهایی دوپهلو در نشست شورای حکام آژانس، ضمن بیان این‌که ایران انحرافی در مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام شده خود نداشته است، افزود که آژانس در موقعیتی نیست که درباره مواد و فعالیت‌های اعلام نشده اظهار نظر کند.

آمانو همچنین به نشست‌های فنی ایران و آژانس اشاره کرد و مدعی شد که ایران توضیحات لازم را درباره دو اقدام عملی باقی مانده نداده و با وجود درخواست ما پیشنهادی برای اقدامات عملی جدید ارائه نکرده است. این اظهارات با واکنش نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس روبه‌رو شد و رضا نجفی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید برای مطالب ادعایی سند موثق ارائه کند.

تکذیب ادعاهای وجود سایت در مریوان

وی همچنین ادعاهای آژانس درباره وجود سایتی در منطقه مریوان را «جعلی» اعلام کرد و گفت: چنین سایتی وجود خارجی ندارد.

به گزارش ایرنا، وی در نشست فصلی شورای حکام افزود: ایران برای این‌که ثابت کند ادعاهای مندرج در گزارش نوامبر 2011 آژانس جعلی و بی‌ پایه بوده، حاضر است استثنائا و داوطلبانه یک بار دسترسی مدیریت شده به سایت ادعایی در منطقه مریوان بدهد. نجفی اضافه کرد: تاکنون کشوری که اطلاعات غلط را به آژانس داده محل سایت را به این نهاد اعلام نکرده زیرا در واقع چنین محلی وجود خارجی ندارد.

نماینده ایران به اعضای آژانس اعلام کرد که آن کشور مدعی یا باید مختصات محل ادعایی اش را به آژانس بدهد یا باید اعتراف کند که اطلاعات غلط به آژانس داده و تمام اعضای آژانس را فریب داده و گمراه کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم چهارشنبه‌شب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو، برخی ادعاهای مطرح شده درباره مذاکرات هسته‌ای را تکذیب کرد و گفت: انتقال سوخت هسته‌ای به دیگر کشورها از جمله روسیه کذب است و سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای در پی عقد قرارداد با روسیه، در ایران تولید خواهد شد.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر صالحی درباره همکاری‌های هسته‌ای افزود: روس‌ها کمک می‌کنند که کل مجتمع سوخت یا اجزای سوخت را در کشورمان تولید کنیم که این گام بزرگ و تحولی قابل توجه است.

به گفته صالحی، ایران توانایی غنی‌سازی داشته و سوخت رآکتور تهران را ساخته و تولید سوخت نیروگاه اراک نیز به دلیل مذاکرات متوقف شده است. وی یادآور شد: نیاز عملی ما امری روشن است و هشت سال دیگر باید بتوانیم سوخت حداقل دو نیروگاه را تامین کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: غربی‌ها درباره غنی‌سازی، امکان گریز را مطرح کردند و ما با پیشنهاد پلکانی اعلام کردیم حاضریم نگرانی‌ها را رفع کنیم. ما باید بعد از هشت سال به جایی برسیم که همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند 190 هزار سو را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: کشورهای غربی رآکتور اراک را مشکل‌آفرین می‌دانستند و ما گفتیم این نیروگاه را طوری طراحی می‌کنیم که دغدغه شما را رفع کند و این امر تا حدودی در بُعد فنی با استدلال‌های قوی حل شده و جا برای گفت‌وگوی بیشتر در این باره نیست.

رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌های غربی و ادعای انتقال سوخت ایران به روسیه گفت: از چنین ادعاهایی تعجب می‌کنم. شایعاتی هست که ایران با انتقال سوخت به خارج از کشور موافق کرده یا در حال مذاکره است که این صحت ندارد. دلیلی ندارد که ما سوخت خود را به روسیه بفرستیم.

صالحی تاکید کرد: قرص سوخت را ما در ایران تولید می‌کنیم، از این رو دلیلی ندارد که در ایران کلی هزینه کرده و اکسید اورانیوم خود را به خارج از کشور بفرستیم که تبدیل به سوخت بشود.

وی گفت: غربی‌ها بیش از 7000 ساعت نفر روز بازرسی داشته‌اند و دوربین‌ها نیز هر 24 ساعت فیلمبرداری انجام می‌دهد. بازرسان هم دائم در ایران حضور دارند، ما باید دیگر چکار کنیم؟ ما هیچ نوع بازرسی یا پروسه ویژه بازرسی سایت‌های هسته‌ای خود را نمی‌پذیریم.

لاریجانی: 1+5 از مهلت مذاکرات استفاده کند

در همین حال رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: 1+5 از زمان کنونی به عنوان فرصت برای مذاکره بخوبی استفاده کند، زیرا معلوم نیست گذشت زمان در مذاکرات خیلی به نفعشان باشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی در جمع خبرنگاران با ارائه تحلیلی از روند کنونی مذاکرات افزود: اگر چارچوب‌هایی را که تا به حال بحث شده است مقداری مرور کنند زمینه‌هایی جهت تفاهم کلی برای آنان وجود دارد تا بعد بتوانند اجزایش را در بخش‌های مختلف بررسی کنند.

لاریجانی افزود: البته در برخی زمینه‌ها هنوز اختلاف نظرهایی در دیدگاه‌های دو طرف مطرح است و فاصله‌هایی وجود دارد که باید در مذاکرات نهایی، حل و فصل شود.

لاریجانی اضافه کرد: اگر چارچوب کلی مورد توافق باشد بعضی از اجزا را که مورد توافق نیست می‌توانند در یک مسیر زمانی حل کنند.

رئیس مجلس گفت: در شرایط کنونی مجال خوبی برای تفاهم وجود دارد، به شرط این‌که نگاه عادلانه و عاقلانه‌ای را در مذاکرات پیگیری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها