دقایقی در استودیوی برنامه رادیویی «بفرمایید سیب»

عصرهای پاییزی روی موج سلامت

یکی از برنامه‌هایی که با رویکرد سرگرمی و آموزشی روی آنتن رادیو می‌رود، برنامه «بفرمایید سیب» شبکه سلامت است؛ برنامه‌ای که شنونده‌های خود را با موضوعات متعدد بهداشتی آشنا می‌کند و تلاش دارد نقش برنامه‌های رادیویی را در توسعه و ارتقای دانش سلامت، افزایش دهد.
کد خبر: ۷۲۴۴۳۰
عصرهای پاییزی روی موج سلامت
در نخستین جمعه پاییزی برای تهیه گزارشی به ساختمان نهم دی سازمان صدا و سیما در خیابان ولیعصر(عج) می‌روم.

نیم ساعت قبل از پخش برنامه وارد استودیوی پخش زنده شبکه رادیویی سلامت می‌شوم. تمام عوامل برنامه‌ساز از هماهنگی تا مهمان برنامه در استودیو حضور دارند. ارکانی با عوامل در حال هماهنگ کردن بخش‌های مختلف برنامه و انتخاب آهنگ‌‌های مورد نظرش است. فیروزه آدابی و محمد نظری، دو مجری برنامه پشت میکروفن می‌روند تا برنامه را اجرا کنند. عقربه‌های ساعت زودتر از آنچه فکر می‌کردم ساعت 17 را نشان می‌دهد و این آغاز یکی دیگر از برنامه‌های بفرمایید سیب را نوید می‌دهد. پس از پخش آرم برنامه، آدابی به همراه محمد نظری، با سلام و احوالپرسی برنامه را شروع می‌کنند. وی ضمن دعوت از شنونده‌ها برای شنیدن برنامه، از آنها می‌خواهد از طریق تماس با پیامک علاوه بر پاسخگویی به پرسش‌های امروز، نظر و دیدگاه‌های خود را نیز در ارتباط با موضوع برنامه «بیماری‌های غیرواگیر» بیان کنند. دکتر مریم فرضی، روان‌شناس و مدرس دانشگاه مهمان امروز برنامه بفرمایید سیب است.

یکی از نکات جالب توجه برنامه پخش ترانه‌هایی با محوریت سیب است و همین مساله در شروع برنامه باعث می‌شود لبخند به لب شنونده بنشیند. بخش‌های کوتاه با ریتم مناسب برای این برنامه پیش‌بینی شده است و باوجود این که برنامه به مدت 2 ساعت پخش می‌شود، اما اصلا خسته‌کننده نیست. در حین پخش برنامه، فریدون ارکانی، تهیه‌کننده برنامه، درباره بخش‌های مختلف برنامه این‌طور صحبت می‌کند: «این برنامه در بخش «هنر آزاد» هر هفته میزبان یکی از هنرمندان است. گپ و گفتی کوتاه بین مجری و هنرمند انجام می‌شود. هنر آزاد جایگاهی برای عرضه هنر افرادی است که عشق به هنر دارند و ممکن است از این طریق به گویندگی، تغییر صدا و... بپردازند. البته این برنامه از اجرای نمایش نیز غافل نمانده است و سه نمایش به نام‌های «لیلی و مجنون»، «قول و غزل» و «ما دو نفر» در طول برنامه پخش می‌شود.»

یکی از بخش‌های جذاب این برنامه، میکروفن مخفی است که گزارشگر برنامه به شکل اتفاقی به سراغ یک نفر در خیابان می‌رود و درباره ناامیدی‌اش صحبت می‌کند و آن فرد که از همه‌ جا بی‌خبر است، با او در این‌باره حرف می‌زند، البته گزارشگر برنامه هر بار یک سوژه متفاوت را انتخاب می‌کند. که ممکن است این موضوع به بحث و جدل نیز بینجامد؛ اما این بخش به برنامه جاذبه خاصی داده است. ظاهرا تاکنون در برنامه‌های رادیویی از میکروفن مخفی استفاده نشده است.

یکی از مزیت‌های برنامه «بفرمایید سیب» این است که مخاطبان سالمند جامعه نیز از نگاه سازندگان برنامه پنهان نمانده​اند و بخشی به نام «قصه‌های مداد رنگی» با موضوع سالمندان در نظر گرفته شده است. درواقع «قصه‌های مداد رنگی» نگاهی به گذشته دارد؛ در هر برنامه، مخاطبان به یاد دوران کودکی می‌افتند. البته کودکان نیز در برنامه «بفرمایید سیب» سهم دارند و دارای بخش‌های مجزا و جداگانه‌ای هستند که نخستین آن «کودک ناقلا» است. این بخش از برنامه جذابیت فراوانی برای کودکان دارد، علت آن هم این است که پیام سلامت توسط کودک شش ساله ارائه می‌شود و مخاطبان کودک نیز با وی همذات‌پنداری می‌کنند. «آوای سلامت» و «حلیا یا لطیفه‌ها» از دیگر بخش‌های این برنامه برای کودکان است.

***

حین ضبط برنامه، مدیر گروه سلامت و تفریحات رادیو سلامت به استودیو وارد می‌شود تا از نزدیک بر روند پخش برنامه نظارت داشته باشد. در فرصتی که ایجاد می‌شود، از «جمشید یزدانی» درباره چگونگی برنامه‌سازی در این گروه می‌پرسم می‌گوید: «موضوع تفریح آنقدر مهم است که ماده 24 اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز به این امر تاکید داشته است. براساس این ماده هر کس حق استراحت، فراغت و تفریح دارد. تفریح و سرگرمی در کاهش میزان خشونت‌ و انحراف‌های اجتماعی، ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی مردم و افزایش بهره‌وری در کار‌ها نقش دارد. از این‌رو گروه سلامت و تفریحات رادیو سلامت با عنایت به نقش مهم تفریحات سالم و سرگرمی در سلامت و تاثیر آن بر ابعاد مختلف سلامت، برنامه‌هایی در قالب‌های جذاب طنز، نمایش، مسابقه و جنگ به منظور افزایش سطح آگاهی و دانش مخاطبان در حوزه سلامت و معرفی تفریحات سالم سلامت‌محور و متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی، تهیه و تولید می‌کند.»

***

بخش پایانی برنامه «بفرمایید سیب» پس از صحبت‌های کارشناسانه دکتر فرضی پخش می‌شود. برنامه به پایان می‌رسد. با «فیروزه آدابی»، گوینده برنامه هم​صحبت می‌شوم. از او درباره گویندگی در رادیو سلامت می‌پرسم. می‌گوید: «گویندگی در این برنامه به دلیل طولانی بودن (دو ساعت برنامه)، سخت است. البته با توجه به موضوع برنامه باید بین بخش‌های آن ارتباط برقرار کنیم که این کار را برای مجری مقداری سخت و دشوار می‌کند.»

وی در ادامه می‌گوید: «وقتی موضوعی را به صورت جدی بیان می‌کنیم، تاثیر کمتری دارد تا وقتی که آن را با شوخی و طنز بیان می‌کنیم. از این‌رو، در برنامه «بفرمایید سیب» تلاش شده تا از طریق موسیقی، طنز و نمایش مطلب مورد نظر را به شنونده ارائه کنیم و مخاطبان را نسبت به موضوع برنامه آگاه کنیم.» (رقیه بقایی/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها