خروج سیلابها از عظیم ترین بنای سنگی جهان

تخت جمشید آماده فصل بارش می شود

بعضی‌ها‌یشان کارشناسی نشده، سلیقه‌ای، یکشبه و غیراصولی هستند؛ تصمیمات را می‌گویم و کشورمان کم آسیب ندیده است از اتخاذ و ابلاغ چنین تصمیمات و سیاستگذاری‌های خام و ناپخته‌ای بخصوص در یک دهه اخیر. میراث فرهنگی اما حکایت پیچیده‌ای دارد.
کد خبر: ۷۲۰۲۳۲
تخت‌جمشید فعلا در امان است

این ادعا که حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بیشترین آسیب‌ها را در چند سال گذشته از سیاست‌گذاری‌های خودمحور و غیرکارشناسی دیده است، اغراق و سیاه‌نمایی نیست.

تصمیمات گاه و بیگاه و عجیب و غریب متولیان این حوزه، کارشناسان را که بماند، مردم را نیز دچار حیرت و شگفتی می‌کند، از انتقال سازمان میراث فرهنگی از تهران به شیراز گرفته تا پرواز با هواپیماهای کوچک بر فراز محوطه تخت جمشید و پاسارگاد و این آخری که اوج خلاقیت بود و دوستان قرار گذاشته بودند به برگزاری مسابقات دور همی رالی در محوطه تخت جمشید!

خوشبختانه بسیاری از این تصمیمات تاریخی قبل از ورود به فاز عملیاتی، رسانه‌ای می‌‌شود و اعتراض شدید کارشناسان، علاقه‌مندان و سازمان‌های مردم‌نهاد را به دنبال دارد و در نهایت ابتر می‌ماند.

حکایت اسناد تاریخی و باارزشی که در انتقال سازمان میراث فرهنگی به شیراز از بین رفته یا آسیب دیده است نیز خود ماجرایی دارد مفصل و تاسف‌آور.

تصمیم به برگزاری مسابقات رالی در محوطه تخت جمشید هم دست کمی از طرح پرواز با هواپیماهای کوچک ـ که البته در دولت پیشین قرار بود سامان بگیرد که خوشبختانه نگرفت ـ بر فراز این گستره باستانی و تاریخی نداشت.

در همان زمان هم بسیاری از کارشناسان با طرح این مساله که اگر خدای ناکرده نقصانی در یکی از هواپیماهای کوچک رخ دهد و داخل محوطه تخت جمشید سقوط کند در چشم بر هم زدنی این گنجینه و سرمایه ملی متعلق به همه نسل‌ها با خاک یکسان خواهد شد، تصمیم مسئولان وقت سازمان میراث فرهنگی را زیر سوال بردند و به چالش کشیدند و کار در نهایت متوقف ماند.

خوشبختانه پروژه مسابقات رالی در تخت جمشید هم که قرار بود دیروز برگزار شود به گفته معاون سازمان میراث فرهنگی تعطیل شده است.

محمدحسن طالبیان اعلام کرده که سازمان یونسکو اجازه برگزاری چنین مسابقاتی را در محوطه‌های دارای ثبت جهانی نمی‌دهد. باز جای شکرش باقی است که مسئولان یونسکو از ارزش میراث برجای مانده از پیشینیان آگاهند، دست‌کم بیشتر از مسئولان وطنی.

میراث فرهنگی کشور نه متعلق به یک سازمان و جریان که از آن همه مردم ایران است و البته مایه مباهات و افتخارشان. پس لطفا با داشته‌های تاریخی و میراث فرهنگی ایرانیان بازی نکنید.

محسن محمدی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها