شبکه پویا به مناسبت هفته دفاع مقدس نمایش سری دوم مجموعه‌های همسنگران و شجاعان را آغاز و چند انیمیشن داستانی و نماآهنگ درباره جنگ تحمیلی به مخاطب خود ارائه می‌کند.
کد خبر: ۷۱۶۷۲۰
قهرمان‌های جنگ تحمیلی به روایت انیمیشن

ویژه‌برنامه‌های هفته دفاع مقدس در شبکه پویا از هفته پایانی شهریور آغاز می‌شود و شامل برنامه‌های متعددی از جمله سریال، انیمیشن‌های داستانی کوتاه و نماآهنگ است که از آن جمله می‌توان به رقص قاصدک، شعر شهادت، زمستان سبز، خط قرمز، پلاک، دستی از غیب، پرنده، آبی‌ترین پرواز و گل سرخ اشاره کرد.

دو مجموعه درباره قهرمانان جنگ

از جمله مجموعه‌های انیمیشنی که مرکز پویانمایی صبا برای شبکه پویا تولید کرده است، می‌توان به همسنگران و شجاعان اشاره کرد که سری دوم این انیمیشن‌ها برای ایام هفته دفاع مقدس در نظر گرفته شده است.

انیمیشن همسنگران2 که سری اول آن سال گذشته از شبکه پویا پخش شد، در 13 قسمت تولید شده است.

این انیمیشن که کارگردانی آن را صمد غلام‌زاده به عهده داشته، زندگی یک گروه رزمنده را به نمایش می‌گذارد. علی، فرماندهی این گروه از رزمندگان را به عهده دارد و رضا، قاسم، مجتبی و تعدادی رزمنده دیگر در هر قسمت از این انیمیشن ماجراهایی خلق می‌کنند که یادآور هشت سال دفاع شجاعانه مردم ایران در برابر دشمن بعثی است.

غلام‌زاده معتقد است این انیمیشن رشادت‌ها و جانفشانی‌های رزمندگان را به نمایش می‌گذارد و فداکاری و جانبازی‌های دانش‌آموزان و نوجوانان آن روزگار را به بچه‌های این دوره نشان می‌دهد. نویسندگی این انیمیشن را کورش کرمی به‌عهده داشته و موسیقی آن را زنده‌‌‌یاد محمد حسینیان ساخته است. مدیریت دوبلاژ انیمیشن همسنگران2 را شوکت حجت به عهده داشته است.

انیمیشن شجاعان2 که 20 قسمت از سری دوم آن به کارگردانی سیاوش زرین‌آبادی آماده نمایش شده، یک انیمیشن سه‌بعدی درباره دلاوری‌های خلبانان جنگی کشورمان است.

زرین‌آبادی که تولید انیمیشن پهلوانان را در کارنامه دارد، در انیمیشن شجاعان2 داستان‌هایی درباره یک گروه عملیاتی متشکل از چهار خلبان روایت کرده است. این خلبان‌ها در رشته‌هایی مانند بالگرد جنگی، بالگرد شناسایی و بالگرد امداد تخصص دارند و همراه با یک متخصص فنی در امر مهمات‌گذاری و تعمیرات به فرماندهی سرهنگ لطفی به منطقه جنگی اعزام شده و در آنجا قرارگاهی احداث می‌کنند که اتفاقات متفاوتی در آن رقم می‌خورد.

در نگارش فیلمنامه این انیمیشن دانش گیتی نیز با سیاوش زرین‌آبادی همکاری کرده است. موسیقی این انیمیشن را پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ساخته و حمید‌رضا آشتیانی‌پور مدیریت دوبلاژ این انیمیشن را به‌عهده داشته است. فصل اول انیمیشن شجاعان نیز سال گذشته از شبکه پویا پخش شده بود.

دفاع مقدس به روایت قصه و نماآهنگ

مرکز پویانمایی صبا به مناسبت هفته دفاع مقدس انیمیشن‌های کوتاه و نماآهنگ‌های انیمیشنی نیز تولید کرده که از شبکه پویا به نمایش در می‌آیند.

انیمیشن پرنده که به نویسندگی و کارگردانی سیده‌فاطمه قدرت در مرکز پویانمایی صبا تولید شده، داستانی خیالی درباره سردار حاج احمد متوسلیان که از قهرمانان و فرماندهان جنگ تحمیلی بوده، روایت می‌کند. سعیده دختر حاج احمد در انتظار بازگشت پدرش در حیاط خانه کبوتری را از چنگال گربه نجات می‌دهد و بدن مجروح او را درمان می‌کند. کبوتر همراه پدر سعیده به خط مقدم جبهه پرواز می‌کند و هنگامی که حاج احمد بر اثر شلیک تانک مجروح می‌شود، کبوتر به‌مقر فرماندهی سربازان ایرانی رفته و سربازان با تعقیب او، حاج احمد را نجات می‌دهند.

انیمیشن دیگری که شبکه پویا در هفته دفاع مقدس نمایش می‌دهد، رقص قاصدک نام دارد که در 40 دقیقه با تکنیک سه‌بعدی تولید شده است.

این انیمیشن را وحید شاکری کارگردانی کرده و درباره رشادت‌ها و دلاوری‌های دو شهید بزرگوار احمد کشوری و علی‌اکبر شیرودی از خلبانان هوانیروز در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است.

انیمیشن زمستان سبز که در هفته دفاع مقدس از شبکه پویا به نمایش درمی‌آید، درباره دخترک فقیری است که برای زمستان لباس گرمی ندارد؛ صاحب یک تولیدی ژاکتی را به دخترک هدیه می‌دهد و خود به جبهه می‌رود. دخترک ژاکت را به جبهه هدیه می‌دهد که به طور اتفاقی به‌دست همان صاحب تولیدی می‌رسد.

این انیمشین با تکنیک سه‌بعدی به کارگردانی محمدحسین ملکیان تولید شده است. فیلمنامه زمستان سبز را محمدرضا ملکی نوشته و مهدی آرین‌نژاد دوبلاژ آن را به عهده داشته است.

خط قرمز، ناکجاآبادی را به تصویر می‌کشد که در آن یک لاک‌پشت و یک مارمولک ناخواسته در میان جنگ دو قدرت گرفتار و با مشکلی مواجه می‌شوند که لاک‌پشت می‌تواند آن را حل کند، اما تصمیم او بهایی دارد.

این انیمیشن به نویسندگی و کارگردانی مونا عبدالله شاهی در مرکز پویانمایی صبا تولید شده و به صورت تلویحی به مقوله جنگ می‌پردازد.

یکی دیگر از آثار در نظر گرفته شده برای هفته دفاع مقدس، پلاک نام دارد که به نویسندگی و کارگردانی امین کساوندی به صورت سه‌بعدی تولید شده و درباره پلاک رزمنده‌ای است که بعد از مفقودالاثر شدن صاحبش در تنگه چزابه، سفری را آغاز می‌کند و دست به دست می‌شود تا دوباره صاحبش را پیدا می‌کند. این پلاک خواصی دارد؛ در هر جایی که هست باعث ایجاد فضای معنوی می‌شود و رفتار آدم‌ها را دستخوش تغییر می‌کند.

انیمیشن دستی از غیب نیز نماآهنگی درباره رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس است که به کارگردانی اژدر دلداده در مرکز پویانمایی صبا ساخته شده است.

نماآهنگ انیمیشنی شعر شهادت که درباره اعزام پدری به جبهه است، با تکنیک سه‌بعدی به کارگردانی حمیدرضا میرباقری به صورت سه‌بعدی تولید شده است. موسیقی شعر شهادت را شهروز حقیقی ساخته است.

نماآهنگ انیمیشنی آبی‌ترین پرواز با تکنیک تلفیقی به کارگردانی همایون رضا عطاردی در شبکه دو تولید شده و ماجراهای یک زن خوزستانی باردار را در اولین ساعات جنگ تحمیلی نمایش می‌دهد که رزمنده جوانی به کمک او می‌شتابد و در زیر باران، کودکی چشم به جهان می‌گشاید.

گل‌سرخ که با تکنیک دوبعدی به کارگردانی عباس فلاحتی و نویسندگی علیرضا اسحاقی ساخته شده، نماآهنگی است که بمباران گل‌های سرخی را نشان می‌دهد که تمثیلی از رزمندگان هستند. (جام‌جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها