کارد و پنیر عاشق

شده آینه دق. مثل مجسمه می نشیند سر سفره ، نه یک کلام حرف می زند، نه می خندد. دریغ از یک نگاه. سرش را از روی بشقابش بلند نمی کند. ده بار هم بگویید نمکدان را بده ، به روی خودش نمی آورد.
کد خبر: ۷۰۲۳۴

حالا تازه این وقتهایی است که افتخار می دهد بیاید سر شام ، خیلی وقتها اصلا از اتاق جم نمی خورد. یا بی شام می خوابد یا می رود سر کابینت ها هر چی چیپس و آت و آشغال بی خاصیت هست جمع می کند می خورد.
انگار با همه پدر کشتگی دارد.باورتان نمی شود این همان دختر کوچولوی شماست که تا شما را ده تا بوس نمی کرد نمی رفت بخوابد. همراهتان همه جا می آمد.
اول تا آخر مهمانی دامن شما را می گرفت تو مشت کوچکش و حتی بلند نمی شد برود با بقیه بازی کند. این همان پسرتان است که حتی حاضر نبود یک نصف روز برود مهد کودک و اگر از شما جدایش می کردند عالم را می گذاشت روی سرش.
حالا این جور مثل شاخ شمشاد روبرویتان است و جرات ندارید یک بوسش بکنید. همه اش بین تان شکرآب است و درهاست که به هم کوبیده می شود و صدای ضبط است که آنقدر بلند می کند تا سر شما را بترکاند. شده اید مثل کارد و پنیر، سر هیچ و پوچ دعوایتان می شود.
یکی اگر از دلهایتان خبر نداشته باشد، خیال می کند چشم دیدن هم را ندارید، ولی بدبختی این است که دوتایی دلتان برای هم پر می زند.
توی قهرهایتان مدام دلشوره دارید که طفلک غذا خورد یا نه. آن طفلکی هم زیر چشمی حواسش به شماست ، نگران چند تا موی سفیدی است که دارد توی موهایتان پیدا می شود، نگران چین هایی که وقت حرص خوردن روی پیشانی تان را می گیرد. ولی چیکار می شود کرد؛
این یک مرضی است به اسم نوجوانی و نوجوانی یعنی یک سو تفاهم طولانی با همه دور و بری ها بخصوص با مامان و بابا.

موضوع هفته: چطور با نوجوانمان ارتباط برقرار کنیم؛
1-با هم یک سرگرمی مشترک داشته باشید.
با هم بروید شنا یا کلوپ بدنسازی. تازگی ها که لاغری شده موضوع مورد علاقه خیلی از خانمها، بیشترین تفاهم ها توی کلوپ های بدنسازی به دست می آید.
جایی که شکاف نسلها از بین می رود و مادر و دخترها حرف مشترک پیدا می کنند. ولی یادش بخیر قدیمها دوره جنگ و انقلاب مادر و دخترها سر دغدغه های اجتماعی شان با هم یکی می شدند. سر کمک کردن به دیگران.
حالا هرکی اینقدر فکر خودش است که مگر سرگرمی و ورزش دست نسلها را بگذارد تو دست هم.

2-شریک یکی از تجربه هایشان شوید.
اگر نوجوانتان اهل کتاب خواندن است ، گاهی شما هم یکی از کتابهایی که خیلی دوست دارد بخوانید تا بتوانید با هم درباره اش حرف برنید.
باور کنید هیچی از شما کم نمی شود. هری پاتر، شاید از این نظر کتاب فوق العاده ای بود. پدر و مادرها هم خیلی هایشان خواندند و توانستند همراه بچه هایشان ذوق کنند.
این طوری موضوعی برای حرف زدن دارید که ربطی به خانه و خانواده تان ندارد. فقط لطفا دنبال این باشید که سر حرف و نقد باز شود نه این که آنجا هم ژست معلمی بگیرید و بخواهید نظراتش را اصلاح کنید که همین هم دوباره بشود بهانه جدل و دعوا.

3-ساعت دورهم غذا خوردن را جدی بگیرید.
نگذارید خانه تان آنقدر پرشتاب و صنعتی شود که هر کی برای خودش هروقت دلش خواست چیزی بخورد و معلوم نباشد کی خانه است ، کی خانه نیست.
غذایی که همه دوست دارند را بگذارید وسط و بگذارید شام خوردن مدتها طول بکشد. بالاخره سر صحبت درباره خیلی چیزها باز می شود. تازه گفتگوهایی که همراه خوردن یک غذای خوب انجام می شوند همیشه ملایم تر و نرم تر از بقیه گفتگوها هستند.

4-با مدرسه در تماس باشید.
اگر وقتی ازشان می پرسید مدرسه چه خبر، هیچ جوابی نمی گیرید، یک جور دیگری با مدرسه ، با مشاورها و معلمها در تماس باشید که به کل از حال و هوای آنها دور نیفتید.
انجمن های اولیا اگر حتی سخنرانی هایش خسته کننده و بی فایده باشد، به این درد می خورد که آدم با چهارتا پدر و مادر دیگر دو کلام حرف بزند.
همین که آنها هم نوجوان دارند و بدبختی های شما را می کشند، یادتان می اندازد که اوضاعتان خیلی هم غیر معمولی نیست و زیادی نباید شلوغش کنید.

5-به آنها بیشتر از بقیه کارهایتان اهمیت بدهید.
وقتی می آیند با شما حرف بزنند، هر فکر دیگری را از سرتان بیرون کنید و تمام گوش بشوید. یادتان باشد این اتفاق خجسته ممکن است دیگر تکرار نشود و بعدا هر چه سعی کنید دیگر به طرفتان نمی آیند.

پیشنهاد هفته
1-اگر بچه دبستانی دارید که دلتان می خواهد کتابخوان شود ولی حوصله اش از این داستان های لوس و بی مزه جنگل و حیوانات سررفته ، این یکی را امتحان کنید:«هلی فسقلی در سرزمین غولها».
این کتاب نویسنده خوب کودکان شکوه قاسم نیا احتمالا اولین رمان کودک ایرانی است که بچه های کوچکتر را هم می تواند با لذت خواندن کتابهای طولانی آشنا کند.
کتاب دوجلدی است و هر جلد آن هم تعداد صفحاتش زیاد است ، ولی هم از نظر صفحه آرایی هم از نظر قطع کتاب طوری تنظیم شده که بچه ها حوصله شان می گیرد که بخوانند.
داستان هم آنقدر پرجاذبه است و کشش دارد که کاملا می تواند آنها را درگیر کند و به خواندن تا انتها وادارد.

2-فیلم سینمایی های کودک و نوجوان هرروز (ساعت 1.5شبکه پنج) و فیلمهای برنامه تماشا (دوشنبه و پنجشنبه ساعت 5) را از دست ندهید.
اگر ویدئو دارید این فیلمها را ضبط کنید. این کار دوتا فایده خوب دارد. یکی این که لازم نیست همان ساعت بچه ها ببینند. یک موقع دیگر، وقتی مثلا یک روز پرتحرک داشته اند یا خودتان به دلیلی نیاز به استراحت دارید می توانید آنها را برایشان بگذارید.
فایده دوم هم اینکه ، بچه های سنین دبستان یا پایین تر همیشه از دیدن چندباره فیلمها حتی لذت بیشتری می برند چون بار اول گیجشان می کند و حجم فشاری که روی فکر و احساسشان می آورد زیاد است.

نفیسه مرشدزاده
morshedzadeh@jamejamonline.ir

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها