یک کشف جدید: خلق و خوی بد برای سلامتی مضر است و تغییرات خطرناکی در خون ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۶۹۰۵۸۷

این یافته حاصل تلاش‌های گروهی از روان‌شناسان و متخصصان قلب در کاناداست که از تعدادی از زنان و مردان خواسته‌اند در زمان‌های مشخص، احساسات و رفتارهای خود را یادداشت کنند و پس از آن که خوب غرق احساسات و تفکرات خویش شدند، اجازه دهند محققان نمونه خونشان را بگیرند و به آزمایشگاه بفرستند.

خون‌های گرفته شده بتدریج آزمایش شد و نتایجی از آن بیرون آمد که لااقل برای ما ایرانی‌ها آشناست؛ نتیجه این است: وقتی افکار خصمانه در ذهنمان پرورش می‌دهیم بویژه اگر جوان هستیم و کمتر از 35 سال، اختلالات قلبی و عروقی در انتظار ماست.

به عبارت واضح‌تر وقتی ما به بدگویی از دیگران مشغول می‌شویم، یا قلبمان از حسادت مالامال می‌شود، یا سرگرم غیبت می‌شویم و هر چه دلمان خواست پشت سر مردم می‌گوییم یا زمان‌هایی که آدم‌ها را تحقیر می‌کنیم یا نمی‌توانیم جلوی زبانمان را بگیریم و رازهای آنها را فاش می‌کنیم، پیش از آن که به فرد مورد نظر آسیب بزنیم مشغول تخریب جسم خود هستیم.

گفتیم نتایج این تحقیق برای ما ایرانی‌ها آشناست چون در فرهنگ ما به شوخی هم که شده به آدم‌هایی که غیبت می‌کنند، دست از بدگویی برنمی‌دارند، در مواجهه با دیگران مو را از ماست می‌کشند، نسبت به همه بی‌اعتمادند یا مغلوب عصبانیت‌های شدید می‌شوند، می‌گوییم خون خودت را کثیف نکن.

در فرهنگ ما آدم‌هایی که خون خودشان را کثیف می‌کنند چند جمله را به کار می‌برند که شاخص‌ترین آنها این است: آن قدر از او متنفرم که می‌خواهم خفه‌اش کنم، خونم به جوش آمده یا اگر کارد بزنی خونم در نمی‌آید.

اما حالا که نتایج این تحقیق منتشر شده شاید بهتر باشد در خلق و خوی خود تجدید نظر کنیم، آن هم نه فقط برای به زحمت نینداختن دیگران بلکه برای حفظ سلامتی خودمان.

این روزها که رمضان با زندگی ما ایرانی‌ها پیوند خورده نیز بهانه خوبی برای تجدید نظر در رفتارهایمان است؛ ماهی که بزرگ‌ترین درس آن حرکت به سمت اخلاقیات است و حالا بهتر می‌شود درک کرد که همه این تاکیدات برای حفظ منافع ماست.

مریم خباز / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها