گزیده عناوین روزنامه های صبح چهارشنبه

ورود ماهواره به خانه، آوردن جهنم است

گزیده عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبح شنبه

کمی توجه بیشتر به تحولات منطقه

روزنامه‌های صبح امروز ایران در سرمقاله‌های خود به مهمترین مسائل روز کشور و جهان پرداخته‌اند از جمله پایان مذاکرات در وین امیدوار به دود سفید در ​2هفته دیگر،از نام های بزرگ نترسید، تظاهرات ضدسلطنتی در خیابان‌های مادرید،کمی توجه بیشتر به تحولات منطقه، اختلاف‌نظرها ؛ داخل «پرانتز»و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۶۸۶۴۱۹
کمی توجه بیشتر به تحولات منطقه

سیاست روز:کمی توجه بیشتر به تحولات منطقه

مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ باز هم به دور بعد کشید تا ۱۱ تیرماه شهر وین در اتریش میزبان ۶ کشور و جمهوری اسلامی ایران باشد.

مذاکره و گفت‌وگو با ۶ کشور که هر کدام دیدگاه‌ها، مخالفت‌ها، کارشکنی‌ها و نظرات خاص خود را دارند، مشکل است. شاید بتوان روسیه و چین را در کنار ۴ کشور غربی که عضو گروه ۱+۵ هستند، قرار نداد، اما همان ۴ کشور همواره سعی کرده‌اند براساس وظیفه‌ای که برعهده گرفته‌اند، ساز مخالف را سر دهند.

مسئولین کشورمان به ویژه اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همواره بر این موضوع تاکید داشته‌اند که باید طرف مقابل واقع‌بین باشد. ظریف وزیر خارجه کشورمان این جمله را بارها گفته است که؛ «در صورت وجود واقع‌بینی در طرف مقابل کار به پیش خواهد رفت.» اما دیده شده است که این واقع‌بینی هنوز از طرف مقابل به وجود نیامده است. دلیل آن هم این است که واقع‌بینی برای آنها تنها خواسته‌‌های رژیمی است که خود ده‌ها کلاهک هسته‌ای دارد، عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست، سرزمین مردم فلسطین را اشغال کرده و جنایات زیادی را هم مرتکب می‌شود.

واقع‌بینی کشورهای غربی عضو ۱+۵ به ویژه آمریکا تنها رژیم صهیونیستی است. این رژیم در قلب سرزمین‌های اسلامی مستقر شده و آمریکا هم برای ماندگاری او دست به هر کاری می‌زند.

برای آمریکا هیچ مهم نیست که رژیم اسرائیل چه هزینه‌هایی را برای او و دنیا به بار می‌آورد. تنها اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های آمریکا برای سرپا ماندن رژیمی است که سرمنشاء بسیاری از مشکلات، درگیری‌ها و جنگ‌هایی است که اکنون در منطقه به وجود آمده است.

موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هم از همان جنس است. بهانه‌ای است برای آن که ایران به هر شکلی مهار شود و نتواند به آن چه که در قوانین بین‌المللی برای دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تصریح شده، دست یابد.

به همین خاطر علاوه بر هر آنچه که علیه ایران به کار رفته ، پس از بیداری اسلامی است که، بسیاری در داخل آن را بهار عربی می‌پنداشتند و سعی می‌کردند آن را بی‌تأثیر از انقلاب اسلامی ایران معرفی کنند، تلاش‌هایی برای مقابله با بیداری‌های کشورهای اسلامی- عربی از سوی آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی آغاز شد. مهمترین مرحله مقابله با بیداری اسلامی، که از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی پی‌گیری شد، سرنگونی دولت قانونی سوریه بود.

گسیل بسیاری از تروریست‌هایی که از سوی آمریکا و کشورهای عربی و غیرعربی منطقه حمایت مالی و پشتیبانی‌های جنگ‌افزاری و آموزشی می‌شدند، نخستین گام از توطئه علیه کشوری بود که در خط مقدم مقاومت قرار داشت. آنها با آگاهی کامل از این که جمهوری اسلامی ایران و سوریه به خاطر اشتراکات نزدیک سیاسی و عقیدتی از روابط استراتژیک برخوردارند، همه توان خود را به کار بردند تا دولت بشار اسد سرنگون شود. اما پس از گذشت ۳ سال از جنگ و خونریزی و جنایت چنین نشد. هر چند از سوریه اکنون ویرانه‌ای باقی نمانده است، اما ماهیت سوریه با مردم وفادار آن باقی است و دیری نخواهد پایید که سوریه باز هم ساخته خواهد شد.

پس از شکست‌هایی که آمریکا و رژیم غاصب اسرائیل و دیگر هم‌پیمانان آنها در تحولات سوریه به خاطر مقاومت مردمی، حمایت‌های ایران و حزب‌الله لبنان متحمل شدند، گسترش گروه‌های تروریست سلفی و تکفیری افزایش یافت و به عراق کشیده شد.

این اتفاقات همواره و همیشه بیشتر دربازه زمانی‌ای رخ داده است که گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و ۱+۵ در جریان بوده و به نتایجی هم دست یافته است.

مقابله با بیداری اسلامی و جلوگیری از نفوذ و تأثیر ایران بر مردم منطقه اکنون از راه فشار بر کشورهایی انجام می‌شود که مناسبات استراتژیک، اشتراکات و همفکری آنها با ایران، غرب را آزار می‌دهد.

شکست توطئه‌های آمریکا در سوریه، اکنون به عراق کشیده شده است. آمریکا که برای عراق هزینه‌های بسیاری را صرف کرد و برنامه‌های ویژه‌ای برای آن داشت، آن را از دست رفته می‌داند، اکنون کناره‌گیری نوری مالکی به عنوان اصلی‌ترین خواسته آمریکا مطرح است. کشاندن پای تروریست‌های تکفیری به خاک عراق از یک سو فشار به دولت قانونی این کشور برای جدایی از ایران است، از سوی دیگر فشار به ایران برای موضوع هسته‌ای است که در چارچوب گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ در حال انجام است.

آمریکا در پی ابزاری تازه است تا بتواند فشارهای خود را بر ایران افزایش دهد. تحریم‌ها و تهدیدات واشنگتن بر تهران نتوانست مقامات کاخ سفید را به خواسته‌هایشان برساند. پروژه تحریم و تهدید با شکست روبرو شده است و اکنون ابزارهای نو برای ادامه اهداف خود نیاز است.

عراق با مرز های طولانی که با جمهوری اسلامی ایران دارد، همواره مورد توجه کشورهای فرامنطقه‌ای قرار داشته است. وضعیت اقلیمی و قومیتی منطقه نیز از سوی آمریکا به عنوان یک ظرفیت شناخته شده است.

تأکید تحلیل‌گران آمریکایی و غربی بر تجزیه کشورهای منطقه به ویژه کشورهای مخالف که در محور مقاومت قرار دارند، مهمترین بخشی است که آمریکا آن را دنبال می‌کند. هر چند همیشه از زبان مقامات آمریکایی و غربی شنیده شده است که بر حفظ وحدت عراق تاکید داریم اما این سخن دروغ بزرگی است.

ریچار هاوس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا از طرفداران طرح (سایکس پیکوی جدید) طرحی که سال‌ها پیش نقشه جدیدی از کشورهای خاورمیانه را ترسیم کرده است و اکنون با نمای تازه‌ای به مرحله اجرا گذاشته شده است می‌گوید، «سایکس بیکوی جدید» در صورتی که اجرا شود آمریکا را از باتلاقی که در عراق گرفتار شده و تا سوریه امتداد یافته است نجات می‌دهد. این اقدامات می‌تواند به غیر از کشورهایی همچون عراق و سوریه در دیگر کشورهای منطقه پیاده شود. در واقع هدف اصلی از این تجزیه‌هایی که در منطقه دنبال می‌شود، از یک سو ترکیه و از سوی دیگر ایران است. هر چند زمینه چنین فرایندی در کشورمان به هیچ عنوان وجود ندارد و آن هم به خاطر اقتدار نظام اسلامی با همراهی مردم است. اما این خطر برای دیگر کشورهای منطقه همواره وجود خواهد داشت.
رئیس‌جمهور در نشست خبری که چندی پیش برگزار کرد به این نکته پرداخت که«همه روابط خارجی ما تنها موضوع هسته‌ای نیست.

اگر از این منظر به موضوع نگاه کنیم، اکنون شرایط منطقه‌ای از حساسیت ویژه‌ای برخوردار گشته و نیازمند تحرکات دیپلماتیک خاص و تاثیرگذار است تا در کنار اقدامات دیگر، توطئه‌های پرورش یافته آمریکا در منطقه خنثی شود. اگر تحولات منطقه‌ای اهمیتش از گفت‌وگوهای هسته‌ای بیشتر نباشد، کمتر نیست.

جام جم

- غرور انگلیس زیر پاهای اروگوئه جدال در ​20:30
- پایان مذاکرات در وین امیدوار به دود سفید در ​2 هفته دیگر
- وزیر ارتباطات جمهوری آذربایجان: اجازه فعالیت به مخالفان جمهوری اسلامی نمی‌دهیم
- نوبخت در گفت و گو با برنامه «شناسنامه»: همه اصلاح​طلبان فتنه​گر نیستند

خراسان

- ظریف: به نتیجه نرسیم کوتاهی 1 + 5 بوده است
- از نام های بزرگ نترسید
- آغاز توزیع رایگان مکمل های غذایی در روستاها
- ملاقات های پشت پرده واشنگتن با مخالفان برای برکناری نوری مالکی

کیهان

- عقب‌نشینی سنگر به سنگر داعش
- مشارکت ایران ،روسیه وآلمان در پروژه ذخیره‌سازی گاز
- فریا د یکپارچه مردم در خیابان‌های بحرین آل خلیفه باید سرنگون شود
- تظاهرات ضدسلطنتی در خیابان‌های مادرید

جمهوری اسلامی

- ظریف: امیدواریم در مدت زمان باقی مانده به نتیجه برسیم
- حذف سبد کالای دولت از سفره کارگران؛ 5 میلیون کارگر سبد کالای ویژه رمضان می‌گیرند
- "عبدالله عبدالله": نتیجه انتخابات هر چه باشد، نمی‎پذیرم
- رئیس جمهور در خاتمه سفر به استان لرستان: 100 درصد اعتبارات عمرانی سال 93 لرستان به طور کامل تخصیص داده شد

رسالت

- امارات، کویت ، قطر عربستان و ترکیه در چاه داعش می افتند
- دانشگاه ها باید براساس علم دینی اداره شوند
- اگر رهبر انقلاب نبود، بسیاری از مدعیان امروز پوتین آمریکایی‏ها را واکس می‏زدند
- فتنه‌گران قدرشناس رأفت اسلامی و سعه‌صدر رهبر معظم انقلاب باشند

سیاست روز

- کمی توجه بیشتر به تحولات منطقه
- جرم سیاسی؛آری یا نه
- تعهد اوباما برای رسیدن به توافق هسته‌ای تا ۲۹ تیر
- تجویزهای زهرآلود آمریکا برای عراقی‌ها

وطن امروز

- توافق جدید شورای رقابت و خودروسازان خودرو گران‌تر هم می‌شود!
- رئیس قوه‌قضائیه بار دیگر از طراحان «بهشت اجباری» انتقاد کرد نقد لیبرالیسم در کلاس آیت‌الله
- انتقاد محمدجواد ظریف از زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها در پایان وین‌5 امیدوارم به برکت ما ه رمضان سر عقل بیایند!
- پیامد تعلل وزیر ارتباطات چه خواهد بود اشغال سایبری ایران؟!

ابتکار

- روایت ظریف از اختلافات دوطرف در وین5؛ توافق در «پرانتز»
- گلایه ترکان از خام فروشی استراتژیک ترین کالای کشور: نفت فروختیم، خربزه، سیب و موز خریدیم
- آسمان خراش های ایرانی، ملی پوشان فوتبال را شارژ کردند؛ انتقام در آزادی
- رییس قوه قضاییه:در تعامل با دولت قبل چالش داشتیم

مردم سالاری

- ادامه نبرد دیپلماتیک ایران و 1+5ظریف: آمریکا باید سخت ترین تصمیمات را بگیرد
- تحلیل نماینده سابق مجلس از شکل‌گیری و اهداف داعش:گروهی با لعاب اسلامی و ماهیت سکولار
- گروهک تروریستی داعش چطور شکل گرفتسرکرده‌های بعثی و کادر تکفیری داعش
- خاستگاه دولت اسلامی در عراق و شام کجاست؟از استاد دانشگاه تا کشاورز همه عضو داعش

شرق

- اختلاف‌نظرها ؛ داخل «پرانتز»
- علیرضا حقیقی، دروازه‌بان تیم‌ملی در آستانه بازی با آرژانتین:فشاری احساس نمی‌کنم
- اوباما: ایران می‌تواند نقش سازنده‌ای در عراق داشته باشد
- جمع‌آوری دیش‌های ماهواره با جرثقیل بالابر

دنیای اقتصاد

- بیانیه متفاوت «فدرال رزرو» اثر «داعش» را تقویت کرد غافلگیری در بازار طلا
- دور آینده مذاکرات از 11 تیرماه آغاز می‌شود قرار 2 هفته‌ای تیم‌های هسته‌ای برای فینال
- در تازه‌ترین آمار رسمی ارزیابی شد کارنامه فصل آخر دولت دهم
- زورآزمایی تاریخی فوتبال ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها