گزیده عناوین صفحه اول روزنامه‌های صبج پنجشنبه

اسناد واردات بنزین پاتیلی

روزنامه‌های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون 3 گره در مذاکرات هسته‌ای،عراقچی: تنها جنبه مثبت مذاکرات جدیت طرفین است،اصلاحاتی که به اصلاحات نیاز دارد،اسناد واردات بنزین پاتیلی،جدال واژه‌های هسته‌ای،هشدار روحانی به تروریست‌ها،آغازی بر پایان ریزش بورس؟ و... که برخی از آنها در زیر می‌آید.
کد خبر: ۶۸۵۹۳۵
اسناد واردات بنزین پاتیلی

وطن امروز:اسناد واردات بنزین پاتیلی

مدیران وزارت نفت در ماه‌های اخیر مدعی بودند از ابتدای سال 1393 بنزین با استاندارد یورو4 وارد کشور شده است اما بررسی اسناد آنالیز 2 محموله بنزین وارداتی از فجیره - امارات عربی متحده - نشان می‌دهد این بنزین حاوی افزودنی‌های غیرمجاز از جمله مشتقات الکلی، ام‌ام‌تی (معروف به بنزین چینی)، یک نوع حلال آلی و فروسین
(Forrocene) با حجم زیاد بوده است. نکته قابل تامل اینکه مجموعه وزارت نفت قبل از توزیع این بنزین در کشور از نتایج آنالیز آن مطلع بوده‌ است. به گزارش تسنیم، نتایج آنالیز بنزین وارداتی در سال ۱۳۹۳ ثابت می‌کند این بنزین «پاتیلی» و کیفیت آن در حد بنزین صادر شده به کشور افغانستان است، به همین دلیل هم بود که واردات بنزین از ابتدای خردادماه متوقف شد. اصطلاح بنزین «پاتیلی» زمانی به کار می‌رود که این فرآورده خارج از یک واحد پالایشگاهی و با ترکیب برخی مؤلفه‌ها در یک مخزن (پاتیل) تولید شود البته این نوع بنزین به بنزین « افغانی» هم معروف است چرا که برخی شرکت‌های صادرکننده، با ترکیب برخی مشتقات و ترکیبات بی‌کیفیت، محصولی را به نام بنزین تولید و آن را به کشور افغانستان صادر می‌کنند. اما این بار اصطلاح پاتیلی و افغانی به بنزین وارداتی داده شد، علت آن هم اسناد آنالیز بنزین وارداتی است که نشان می‌دهد، این فرآورده وارداتی، بعد از ترکیب چند فرآورده نامرغوب و بی‌کیفیت آن هم خارج از پالایشگاه تولید و وارد کشور شده است.

بنزین وارداتی حاوی الکل است

درصد بنزن در این محموله بنزین که 12 فروردین امسال وارد کشور شده بیش از 2 درصد است، این در حالی است که طبق استاندارد یورو 4، میزان بنزن باید کمتر از یک درصد باشد. همچنین این آنالیز تایید می‌کند ترکیبات الکلی و اِتر نیز در این محموله وجود دارد. با توجه به اینکه مشخص نشده ترکیب الکلی مورد استفاده چیست، این امکان وجود دارد که «متانول» - یک ترکیب خطرناک برای سلامتی- در این ترکیبات وجود داشته باشد. در حالی که سازمان محیط زیست مدعی استفاده از حلال‌ها در ریفرمیت تولید شده در کشور است آنالیز این محموله بنزین وارداتی نشان می‌دهد در آن از افزودنی‌های غیرمجاز مانند مشتقات الکلی، ام‌ام‌تی (معروف به بنزین چینی)، یک نوع حلال آلی و فروسین با حجم زیاد استفاده شده که کاربردی هم نبوده است.

سرطان و بیماری‌های تنفسی و کلیوی، ارمغان بنزین وارداتی

استفاده از ام‌ام‌تی (که حاوی منگنز و حلال آلی است) و فروسین در جهان ممنوع شده و در بنزین‌هایی که در پالایشگاه‌ها تولید و در بازارهای جهانی عرضه می‌شود مورد استفاده نیست. این دو ترکیب علاوه بر اینکه بر مبدلات کاتالیستی و خودرو اثرات مخرب دارد، میزان جذب آن توسط پلاسمای خون 37 برابر بیشتر است، همچنین این ترکیب بیماری‌های تنفسی، کلیوی و پارکینسون را هم به همراه دارد. اگرچه در این آنالیز عنوان نشده چه نوع حلالی در محموله به کار رفته است اما به طور کلی حلال‌ها موادی سرطانزا محسوب می‌شوند. در ضمن در آنالیزی که توسط دستگاه‌های نظارتی در مقصد روی این محموله بنزین وارداتی انجام شده، شاخص‌های زیست‌محیطی مانند آروماتیک، بنزن،‌ گوگرد و الفین آزمایش نشده است.

مغایرت نتایج آنالیز مقصد نسبت به مبدأ!

نکته مهم دیگر اینکه نتایج آنالیز مقصد با نتایج آنالیز مبدأ مغایر است؛ عدد اکتان بنزین در مبدأ 1/95 بود که در مقصد به 5/94 کاهش یافته است. همچنین در مبدأ عدد «گام» 5/0 بوده که در مقصد این رقم با 6 برابر افزایش به 3 رسیده است. تغییر نتایج آنالیز مقصد نسبت به مبدأ نشان می‌دهد قبل از تحویل محموله، افزودنی‌هایی که موجب کاهش کیفیت می‌شود با آن ترکیب شده است.

بنزن، بیش از یک درصد

اما محموله دوم بنزین وارداتی هم بهتر از محموله اول نیست. این محموله بنزین وارداتی که 11 اردیبهشت 1393 بارگیری شده، نه‌تنها بر اساس استاندارد یورو4 ارزیابی نشده، بلکه درصد بنزن آن بیش از یک درصد است، این در حالی است که طبق استاندارد یورو4 باید درصد بنزن زیر یک باشد. همچنین بنزن ریفرمیت پتروشیمی نوری کمتر از 2 درصد است. حتی درصد بنزن بنزین وارداتی، از بنزن بنزین تولید پالایشگاهی هم بیشتر است. این محموله هم حاوی ام‌ام‌تی است، همان ترکیبی که در رسانه‌های کشور به نام «بنزین چینی» ‌معروف شده است و مدیران وزارت نفت تاکید کرده‌اند این ترکیب به هیچ وجه در بنزین استفاده نخواهد شد. با این حال در نتایج آنالیز محموله بنزین وارداتی 100 پی‌پی‌ام «ام‌ام‌تی» وجود دارد. این محموله با برخی ترکیبات و افزودنی‌های غیر‌مجاز شائبه وجود برخی واسطه‌های سودجو را که با خرید مخازن ذخیره‌ در خارج از کشور و خرید و ترکیب مؤلفه‌های بنزین، اقدام به واردات این فرآورده به کشور می‌کنند، تقویت می‌کند. همچنین طبق معمول ارزیابی بنزین وارداتی در کشور، شاخص‌های مهم از نظر زیست‌محیطی – آروماتیک،‌ بنزن، گوگرد و الفین- در این محموله نیز مورد آزمایش قرار نگرفته است.

عدم بررسی شاخص‌های یورو 2 در بنزین وارداتی

از سوی دیگر عدد مرکاپتان این محموله که توسط اداره نظارت بر صادرات و مبادلات نفتی آزمایش شده،‌ بالا‌تر از حد مجاز است. بالا بودن عدد مرکاپتان نشان دهنده بالا بودن فراریت بنزین مورد نظر است. همچنین تست خوردگی این محموله هم انجام نشده است. به طور کلی این دو محموله نه تنها بر اساس استاندارد یورو4 ارزیابی نشده بلکه حتی برخی شاخص‌های استاندارد یورو2 هم در آنالیزها آزمایش نشده است که این امر نشان می‌دهد ریفرمیت تولیدی در واحدهای پتروشیمی و حتی بنزین پالایشگاهی کیفیت بهتری از بنزین وارداتی دارد. گفتنی است‌ در 3 ماه پایانی سال گذشته حدود 600 میلیون لیتر و در ابتدای امسال بیش از 400 میلیون لیتر بنزین با کیفیتی که در گزارش بالا تشریح شده وارد کشور شد تا بلکه به زعم مدیران نفتی و سازمان محیط‌زیست از عرضه بنزین تولید شده به کمک پتروشیمی‌ها جلوگیری و در نتیجه هوای پاک و سلامت مردم تامین شود اما اکنون شاهد هستیم نه تنها بنزین وارداتی استانداردهای یورو2 را نداشته بلکه حاوی ترکیباتی الکلی و حلال‌های آلی است؛ ترکیباتی که مدیران ارشد محیط‌زیست مدعی بودند در بنزین معروف به پتروشیمی‌ها وجود دارد و با همین بهانه تولید این فرآورده را در داخل کشور متوقف کردند. اکنون این سؤال مطرح است که چرا رئیس سازمان محیط‌زیست و کارشناسان آن با وجود مشاهده و آگاهی از اسناد آلایندگی و خطرناک بودن بنزین وارداتی، نگران سلامت مردم نمی‌شوند؟

جام جم

- تیغ جراحی‌ وزیر در خدمت محرومان
- عقب‌نشینی خودروسازان در برابر شورای رقابت
- 3 گره در مذاکرات هسته‌ای
- نکونام در گفت‌وگو با جام‌جم: از مسی و آرژانتین نمی‌ترسیم

کیهان

- ادامه تصفیه افسران خائن همزمان با پیروزی‌های تازه ارتش عراق
- هشدار فعالان سیاسی؛ به کارگیری عوامل فتنه، آشتی ملی نیست آتش‌افروزی است
- روحانی در جمع مردم لرستان: ایران برای حراست عتبات عالیات از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند
- عراقچی: تنها جنبه مثبت مذاکرات جدیت طرفین است

رسالت

- به محض برقراری امنیت مسیر بازگشت، زائران به ایران برمی‌گردند
- تخلیه و مهاجرت روستانشین‌ها برای کشور خبر خوشی نیست
- خدمات ویژه اعتباری مشتریان بانک پارسیان عرضه شد
- مناطق آزاد به‌جای رونق تولید و صادرات واردات را تسهیل کردند

سیاست روز

- نسل جدید در اندیشه جبران اشتباهات گذشتگان اصلاحاتی که به اصلاحات نیاز دارد
- رویاهای سیاسی واشنگتن از گسیل تروریسم به عراق
- روحانی: ایران برای حراست از عتبات از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد
- همکاری ایران و آمریکا در مقابله با داعش هرگز اتفاق نمی‌افتد

وطن امروز

- بازگشت انگلیسی‌ها یعنی اعتدال!
- اسناد واردات بنزین پاتیلی
- در دولت یازدهم رشد نقدینگی 2 برابر شد
- معصومه آباد نویسنده‌ کتاب «من زنده‌ام»: جنگ تمام نشده و ادامه دارد

ابرار

- ضمن حمله شدیداللحن به دولت مصباح: انقلاب نمی‌کردیم پیشرفته‌تر بودیم
- 2558 شکایت از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
- شجریان در مراسم بزرگداشت شهناز؛ جوانان امروز گستاخ ساز می‌زنند
- انتقاد اردوغان از نوری المالکی و قلیچدار اوغلو

فرهیختگان

- بدهی دانشجویان مانع ادامه تحصیل نیست
-سیف:150 هزار میلیارد تومان برآورد وزیر است مطالبات معوق بانک‌ها 80 هزار میلیارد
-امیر خجسته رئیس هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در دولت گذشته در گفت‌وگو با فرهیختگان: تا آخر پیگیر گزارش هستم
- اعتراض عبدالله به تقلب گسترده در شمارش آرا؛ اعتمادم را به کمیسیون انتخابات از دست داده‌ام

شرق

- جدال واژه‌های هسته‌ای
- رییس‌جمهوری در جمع مردم لرستان: قدم‌های بعدی را هم برای رفع تحریم‌ برمی‌داریم
- درخواست از آمریکا برای حمله هوایی علیه «تکفیری‌های داعش»
- اعتراض «عبدالله»: شمارش آرا متوقف شود

اعتماد

- روحانی: شنیدن شعارها درباره بیکاری برایم تلخ است بیکاری؛ در صدر شعارهای مردم لرستان
- آغاز نگارش توافق جامع هسته‌یی وزیر امور خارجه ایران دیشب در وین اعلام کرد
- لرستان، مقصد پنجمین سفر استانی رییس‌جمهوری ایران برای حراست از عتبات مقدسه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند
- نامزد پیشتاز دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ناظران خود را از کمیسیون انتخابات فرا خواند

ابتکار

- دستگیری دروغ پردازان؛ پشت پرده شایعات زنجیره ای
- هشدار روحانی به تروریست‌ها
- فیروزآبادی: رسانه‌های وابسته به نیروهای مسلح اصلاح شده‌اند
- ظریف باز هم به مجلس می‌رود

دنیای اقتصاد

- نجات «تامین‌مسکن» از دورباطل
- رئیس‌جمهور در لرستان: گروه‌های بزرگی از سرمایه‌گذاران به ایران آمده‌اند
- تپیکس به مذاکرات وین روی خوش نشان داد آغازی بر پایان ریزش بورس؟
- زمان رفع تحریم‌ها، سخت‌ترین بخش مذاکرات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
۰
۰
اگه بخواهی حسابشو بكنی خیلی بد بختی ها سر این مردم یكسری ها اوردند تا بتونند جیبشونا پر از پول كنند من كه نمیبخشمشون
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها